Gå til innhold
Arkivverket

[#6525] Hva betyr "jamt"?


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Jeg ser i den nylig innlagte folketellingen fra 1701 i Nord-Trøndelag at betegnelsen "jamt" finnes i merknadsrubrikken. Har en sterk mistanke om at dette betyr at vedkommende er fra Jãmtland - kan det stemme, tro? Et sted i slekta var det nemlig i bruk en husmannsplass som het Jamtgjale, og det kan jo bety at det var en svenske som ryddet plassen en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Jo, det var nok ein som kom frå Aust-Trøndelag (Jemtland). Kor svensk vi skal rekne at dei var, er ei anna sak. Jemtland var jo norsk heilt til 1645 - og sume reknar det framleis som norsk land. Eg er heller ikkje viss på at alle i Jemtland og Herjedalen er glade for å bli kalla svenske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Det er helt riktig "Jamt" er en fra Jämtland. Jeg er ofte i Østersund, da min mor er født der. Mange kaller seg østtrøndere der oppe.De fleste vil nok heller tilhøre Norge, da svenskene ikke har den samme fordelingspolitikken til landsbygden som vi har i Norge, det er ihvertfall hva de sier.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.