Gå til innhold
Arkivverket

[#6526] Fredrich Johannesen, Westby.


Gjest KarstenEvensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Vet du noe mer om fødested i Vestby? Bygdebøkene er bra, men de mangler personindeks, så det er mye å søke igjennom hvis en ikke kan avgrense noe mer.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KarstenEvensen

I folketellingen for 1865 bodde Fredrich Johannesen på Braaten. Hans yrke var fragtemand. Hans datter het Ulricha. I samme huset bodde Helge Johannesen, matros som jeg antar var gift med hans datter. Helge er min oldefar. Hans kone het Johanne M. Fredrichsdatter. Deres datter (min farmor) het Maren Ovidie Helgesen. Mvh Karsten Evensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Her er desverre ikke mye å finne i Vestby bygdebok - den er nok først og fremst utfyllende på gårdsbruka - husmannsplasser og andre boliger omtales svært snaut. Men Bråten hører inn under matrikkelgården "Hauger" like sørøst for det gamle ladestedet Hvitsten ved Oslofjorden.Det som står av interesse er vel kun følgende: "Torkel Hauger (bonden på gården) utstedte i 1840 grunnseddel til Fredrik Johannesen på et stykke jord, Bråten, for hans og hustruens levetid - mot avgift."I 1845 var det 6 husmenn under Hauger, i 1855 bodde tilsammen 71 mennesker her. Folketelingen for 1865 viser vel bare 3 husmannsplasser - og 7 andre bosteder (for sjøfolk mv. Bråten er en av disse). Gårdsbruket Hauger eies nå av Norske Skog.Ellers er dette et interessant område: Sigrid Undset skrev om "Audun i Hestvika" og hadde da trolig Emmerstadbukta og Hauger gård som modell. Og Kittelsens kjente maleri "Nøkken" er malt ved Haugertjern. Men dette blir sidespor i forhold til det du spør etter - om ikke andre i dette forum har svar til deg, må du nok til kirkeboka for å finne svar.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.