Gå til innhold
Arkivverket

[#6530] Olaf Emil uten etternavn


Gjest Rune Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Halvorsen

Olaf Emil ble født på Rikshospitales kvinneklinikk 8 november 1896! Olaf Emil ble døpt 3 dager senere på Rikshospitalet , da sagnet sier at de trodde han skulle dø ?? På hans dåpsattest står det Olaf Emil og en lang strek til etternavn ??? Far Fyrbøter Petter Olaf Olsen Framnæs og mor Inga Emilie Hansen . Og det sies at hans halvsøsken alle født før han hette Pedersen til etternavn . Han prøvde å bruke navnet Olaf Emil Framnæs Pedersen den gang han ville gifte seg , men det fikk han ikke lov til og ble hetende Olaf Emil Framnæs da han giftet seg . Olaf Emil er min bestefar , og jeg prøver å finne mitt opphav !!Er det noen som kan hjelpe meg ????Rune Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Halvorsen

Glemte å få med at sagnet sier , Petter Olaf Olsen Framnæs druknet da Dampskipet Norge forliste 25 juni 1904 , har sjekket lister på skipet , fant han ikke !Rune Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Halvorsen

Har nok ikke fått tydelig frem at Olaf Emil Framnæs ikke er funnet i noen registere . Ikke vet jeg om de personene som står oppført på hans dåpsattest er hans foreldre . Det er mange historier rundt hans person !!Hvem var han ?Rune Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Har du sett i kykjeboka for sjukehuspresten i Oslo?Elles må eg sei meg samd med deg i at denne "figuren" neppe var med då "Norge" forliste. I så fall må han ha skrive seg for noko anna. Der var med ein frå Tønsberg som mannskap, men han vart berga - Petersen, Karl Johan f. 11.09.1880, matros, Tønsberg. Men dei listene eg har lagt ut, er sjekka forlengs og baklengs, både mot Sebak (som kan det meste om "Norge") sine og mot emigrantprotokollane. Like fullt er det folk som påstår at dei hadde slektningar som var med, men som ikkje er på listene. Men eg har ikkje høyrt nokon påstå at der var "blindpassasjerar" om bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Halvorsen

Takk for hjelpen.Lurer nå litt på om det ikke hørtes penere ut at Petter Olaf Olsen Framnæs ble borte med dampskipet "Norge" , enn å bli forlatt av sin mann ??? Hvor ble det av ham i så fall ???? Hvor var han før dette , eksiterte dette navnet i det hele tatt ????Rune Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Jeg har funnet følgende, som kanskje kan være et spor: I folketellingen for Kristiania 1900 finnes bosatt i Gimleveien 20: Ole Framnæs, Dagarbeider og murer, f. 1848 på Hedemarken. Konen heter Andrine (f. 1848 i Asker) og de hjemmeværende barna er Gustav som er viserutt (f. 1884 i Bærum), Henriette (f. 1890 i Bærum) og Arnt (f. 1894 i Bærum). Til familien hører også Kristen Kristensen (f. 1888 i Bærum) som "Forsørges af Dagarbeider". Det finnes også flere personer regisrert på bostedet. I folketellingen for Asker prestegjeld (som den gang innebefattet både Asker og Bærum) finnes på Lilleøen under Fornebu følgende familie: Ole Teodro Olsen, gift, Graastensmurarbejder (f. 1850 i Stange) med kone Andrine Petersdatter (f. 1849 i Asker) og barna Agnes Marie Larsdatter (f. 1869 i Asker), Hanna Larsdatter (f. 1871 i Asker) og Peter Olaf Olsen (f. 1875 i Bærum). Min lille teori er at dette er samme familie. Dessverre finnes det ingen "overlappende" barn mellom tellingene, men en sjekk i kirkebøkene vil lett kunne avgjøre saken. At fødselsårene veksler litt frem og tilbake er slett ikke uvanlig. Du vil finne mer om familien i de dataregistrerte kirkebøkene for Asker prestegjeld med videre her på nettet. Disse går bare frem til 1878 (?), så en liten tur på arkiv/bibliotet må nok bli neste steg. Dels for å finne Olaf Emils dåp og dels for å sjekke at familien fra 1875 er den samme som i 1900 ved å finne alle barnas dåpsnotater etc. I så fall antar jeg at Peter Olaf Olsen er en sterk kandidat til din Petter Olaf Olsen Framnæs. Årsaken til at din bestefar ikke fikk ta Framnæs-navnet kan jo ha vært at hans foreldre ikke var gift? Allikevel er det da litt rart, men han giftet seg kanskje etter at navneloven var trådt i kraft? Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Halvorsen

Takk MariusOlaf Emil tok etternavnet Framnæs,ble nektet og bruke etternavnet Pedersen som sine eldre halvsøsken.Er usikker på hvor mange eldre halvsøsken,men det skulle minst være 4. Hvem halvsøskene er vet jeg ikke,og hvor Pedersen navnet har kommet inn i bildet,når far heter Petter Olaf Olsen Framnæs og mor Inga Emilie Hansen.Her er det noe som ikke stemmer!!Tar gjerne imot forslag på hvordan dette her er mulig!!Rune Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hvem nektet han å bruke Pedersen som navn? Var det noen offentlig myndighet som nektet er der vel kansje arkivert noe om det. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Halvorsen

Etternavnet Pedersen brukte Emil Olaf etter at han hadde giftet seg og fått barn.Olaf Emil brukte navnskiltet Pedersen på døren/postkassen,ble bedt av myndigheten om å fjerne navnet.Hvorfor i hele tatt prøve å bruke navnet?han brukte allerede Framnæs!Etter hva som sie,er det heller ikke slektskap til Pedersen?? Rune Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Faren het jo Petter, så det ville vel ikke vært så rart om han kalte seg Pettersen. Peder og Petter er samme navnet, så det kan jo hende enten at skrivemåten forandret seg eller at Petters egentlig navn er Peder?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Siden jeg nå allerede har begynt å komme med teorier, kan jeg jo også komme med noen ville tanker. Det kan ikke tenkes at Inga Emilie var født Hansen og gift Pedersen da? Ikke uvanlig at kvinner opptrer med sine navn som ugifte i kirkebøkene. Dette kan forklare FLERE og ELDRE halvsøsken som heter Pedersen. (Du vet det, at om det er riktig barnefar jeg har funnet er han bare cirka 21 år gammel, men det er vel rimelig å tenke seg barnemoren som en hel del eldre dersom dette er hennes femte barn). Så kan man jo bare fundere på hvorvidt Inga Emilie var blitt enke, eller om hun fremdeles var gift. Det siste kan i så fall eventuelt være en årsak til at også Olaf Emili forsøkte bruke Pedersen-navnet. Kanskje han til og med vokste opp med denne Pedersen som pappa, hvem vet? Men nå er det som jeg har "kjatet" om tidligere kirkebøkene som gjelder. Finnes det kanskje noen der ute som kan gjøre et oppslag i Kvinneklinikkens kirkebøker? De er tilgjengelige for denne perioden, men husker ikke hvorvidt de er filmet eller må bestilles opp i original på SAO/RAs lesesal. Ingen å spørre om Inga Emilies død og Olaf Emils halvsøsken i familien??? MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Du har nok funnet det du har lett etter i løpet av disse årene? Her er Olaf Emils dåp: Lenke Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Kanskje er dette riktig Inga Emilie død: Inga Emilie Pedersen f.24.06 1878 død 23.01 1942 begr. 30.01 1942, B 002 07 010, Vår Frelsers gravlund Oslo (gravstedregisteret)Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Her er også fødselen til Olaf Emil registrert: LenkeNB: legg merke til at ved farens fødselsår (1875) står det: 'død på sjøen 1898?' Det andre som står der (noe overstrøket også?) klarer jeg ikke å tyde. Så det kan være spor etter forliset?Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Ved å søke på teig, felt ,rad og gravnummer på samme kirkegård, kommer disse opp:Einar Hagb. Pedersen f.22.03 1878 , død 01.09 1951 begr. 06.09 1951 Erik Marenius Pedersen f.03.07 1911 , død 08.11 1984 begr. 29.05 1985 Elsa Margoth Pedersen f.18.10 1909 , død 07.09 2001 begr.24.10 2001Dette er vel Inga Emilie sin ektemann og deres barn (Olaf Emil sine halvsøsken.)Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Kanskje noen kan klare å tyde hva som står som bosted på faren ved olaf Emils dåp ? (lenke i inlegg 15)Framnes finnes i Sandefjord også, uten at jeg ser noen forbindelse der.Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

En kandidat er Petter Oluf f. 20/10 1875, Døpt 2/1 1876, Asker, foreldre Ole Theodor Olsen (f.50)og Andrine Pedersdtr. (f. 49) Viet 74, Lilleøen:LenkeSolfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Jeg tror at Marius Hellerud var inne på riktig familie. Lilleøen undre Fornebu 1875:Ole Teodor Olsen hf g Graastensmurarbejder 1850 StangeAndrine Petersdatter Kone g 1849 AskerAgnes Marie Larsdatter d 1869 AskerHanna Larsdatter d 1871 AskerPeter Olaf Olsen s 1875 BærumSolfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Glem siste del av forrige innlegg! Ser nå at merknaden som står under rubrikken Hjemmedøpt viser til Olav Emils mor. Det er henvist til vielsen mellom Einar Hagbart Pedersen og Inga Emilie i Trefoldighetskirken 20.12.1908 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.