Gå til innhold
Arkivverket

[#6534] Jochum Hartvigsen, møller på Møllendahl, hvem var


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Har nå i lenger tid prøvd å finne navn på mødre i slekten på 1600-1700tallet. Det gjelder i dette tilfelle Jochum Hartvigsen (Schaale) og Christopher Jochumsen møller på Møllendahl. Jochum er døpt i Korskirken i Bergen i april 1676. Faren er Hartvig Jochumsen. Hvem var moren? Vanskelig å si. Jochum og faren driver mølle både på Årstad og i Kvinnherrad (1701- tellingen). Jochum er ugift i 1701, men gifter seg antagelig noen år senere og får sønnen Christopher og døtrene Inger og Ingeborg (Litt usikre på jentene). Den førstefødte til Christopher Jochumsen og Marthe Nielsdatter heter Barbara og er døpt i Fana. Møllendal og Årstad lå antagelig under Fana på den tiden. Dette var i 1728. I 1731 får de en datter som heter Sitzele. Hun dør som liten og de kaller den neste jenten f.1737 for det samme. Nå ser jeg at i Bergen finnes det en annen familie hvor disse to navnene blir brukt. Det er familien Dirich Scharmer hustruen heter Barbara. De får en datter som heter Sitzele. De er også døpt i Korskirken slik som Jochum, Feb 01 1684 Zissele Dirich Scharmer Barbra Skarmers KK. Hun dør og Diric gifter seg omigjen. Er det noen som har tips om hvordan angripe saken for å finne navnene både på Jochum sin mor og hans hustru. Med hilsen Greta S.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

jeg fant kombinasjonen Jokum/Christoffer/Hartvig på www.nose.dk Ingenting helt konkret men vel verdt å kikke nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Denne familien har det vore grave i før her i dette forum. Men eg veit ikkje om det var før eller etter "Slektsgranskardebatten - midlertidig" såg dagen lys. Kan hende var det i den "gamle" debatten. Men det er verd å sjå etter, for den gongen kom det fram svært mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no sett på innlegg 878 i denne debatten, samt på dei filane som ligg ute i DP frå Baroniet Rosendal. Eg trur det er liten sjanse for at du finn namnet på dei kvinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.