Gå til innhold
Arkivverket

[#6540] Etternavn i Drangedal


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

På Henneseid iDrangedal finner jeg en av mine forfedre : Tow Svencheen Inderste 62 Enkemand efter 1te ægtesk. Kulsvier. Jeg lurer på om det er Svensken, etternavnet egentlig betyr? Er det noen som vet om det er ett etternavn, eller bare ett kallenavn? mvh Ragnar Halvorsen rhalv@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Om en søker i FT1865 for Telemark finner en noen som bærer etternavnet (patronymet) Svenkesen og Svenkesdatter. Det kan jo være et alternativ til "Svensken"? Er det mulig å finne ut om han var sønn av Svenk/Svenke?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

Ser i slektregister for Drangedal bind 2 dette navn. Slektregisteret er etter Bjøren Edvin Holte. Navnet: Tow Svenkeson blir nevnt. 1992 Tow Svenkeson Jordbudalen, g. I. gang m.: ? . 1992 Tow Svenkeson forlovet 27.11. 1796, g. 2. gang m. : (1070) KariAasoldsdtr. Henneseid, døpt 22.03.1767. på samme side i kirkeboka står det: «Enkemand Tow Svenkeson og Kari Aasoldsdtr. Hennesø, som bleve trolovede Nov. 27. forrige år have besluttet at blive skilt ad, da Kari syntes ei at kunde leve med Tow i kjærlig ægteforbindelse, og Tower villig at lade sin rett fare til ægte-forbindelse med Kari. Hvilket. efter kongelig beslutning her indføres. og av disse trolovere undertegnes i medhjelpernes nærværelse og med deres underskrift.» (Tow Svenchesen. Elling Woje. Kari Aasoldsdtr.. Knud Tygesøn Kaas., A. C. Chytte). Dette er det som står i dette bindet.Kjell Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.