Gå til innhold
Arkivverket

[#6544] Anne Elisa, Kristiania eller Ullensaker


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Hei!Jeg har en etterlysning fra et Amerikansk familiemedlem av meg.Anne Elisa var født 22.11.1862 enten i Kristiania eller Ullensaker. Foreldrene het: Ole og Olena Lund. De emigrerte til Amerika i 1873. Det er litt usikkert hvilken etternavn Anne Elisa hadde. Lund, Olsen eller Aas. Olena muligens født Larsen.Kan noen hjelpe meg med å lete?Hilsen Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiI følge FamilySerch ble en Anne Elise Olsen døpt 16 desember 1862 i Ullensaker kirke. Far:Ole Larsen, mor: Oline Hansine Nielsdr.Med vennlig hilsen Hanne Johnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Sandberg

Iflg. 1865-tellingen bodde Anne Elise Olsdatter, 4 år, på gården Aas i Ullensaker sam.m. foreldrene, Ole Larsen, 31 år f. i Ullensaker, og Oline Olsdatter, 28 år f. i Nes. Finner Oline igjen i emigrantbasen, men da kalles hun igjen Nilsdatter og reiser 15.aug.1873 med barna Anne Elise (9), Laurits (4), Martha (3) og Nils (1/2)med bestemmelsested Madison City, Iowa.Alle med bopel Ullensaker, så det bør være riktig fam. Jeg fant ikke Ole Larsen der, men Oline oppgis å være gift - ikke enke, så han finnes vel sannsynligvis i basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, med navnet Oline Hansine Nilsdatter kan vel dette være henne (familysearch.org= Oline Hansine NILSEN Sex: F Event(s): Christening: 17 Jun 1838 Nes, Akershus, Norway Parents: Father: Niels PAULSEN Mother: Inger SYVERSDRDette kan være en evt. søster: Maren Nicoline Christine NILSEN Sex: F Event(s): Christening: 19 Feb 1843 Nes, Akershus, Norway Parents: Father: Nils PAULSEN Mother: Inger SYVERSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

På vegne av min amerikanske slektning, så sier jeg tusen takk for god hjelp til dere alle sammen.Jeg har prøvd å finne Nils Paulsen og Inger Syversdatter på folketellinga for 1865, men finner ingen av dem hverken i Ullensaker eller Næs. Datteren deres er født i 1838, så de er vel rundt 60 år i 1865. Jeg synes det er rart at jeg ikke finner noen av dem. Har noen et forslag til et annet sted jeg kan lete?Hilsen Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Kari Anne! Jeg hadde egentlig ikke stusset over at jeg ikke hadde funnet folk på rundt 60 i 1865. Det var en høy alder det. Du må nok i kirkebøkene for å finne evt. døds-datoer på dem. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Kari Anne. Jeg har gått gjennom bygdebøkene men fant ingen ting. Jeg anbefaler deg å låne microfilmer av kirkebøkene fra ullensaker. De er lette å lese, skriften er veldig tydelig. På Ullensaker Bibelotek Jessheim har de folketellingen for 1865. En veldig koselig dame der. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Ikke bli deppa om det ikke står noe om familien i de elendige bøkene for Ull'saker! De har faktisk glemt at det fantes en husmand-stand når de laget bygdebøkene.! Og det kan ødelegge opptil flere dager! 'Her er de fire emigrantbarna fra Familysearch: 1. Laurits Ingvar OLSEN - International Genealogical Index - Norway Gender: M Christening: 18 Feb 1866 Ullensaker, Akershus, Norway [Remove] 2. Anne Elise OLSEN - International Genealogical Index - Norway Gender: F Christening: 16 Dec 1862 Ullensaker, Akershus, Norway [Remove] 3. Marthe OLSEN - International Genealogical Index - Norway Gender: F Christening: 1 Jan 1870 Ullensaker, Akershus, Norway [Remove] 4. Nils Kristian OLSEN - International Genealogical Index - Norway Gender: M Christening: 30 Mar 1873 Ullensaker, Akershus, NorwayDet er i hvertfall ikke tvil om at dette er de barna som emigrerte i 1873. Egentlig tror jeg vel at dette er rette familien. Her giftet de seg og: Ole LARSEN Sex: M Marriage(s): Spouse: Oline Hansine NIELSDR Marriage: 5 Jan 1862 Ullensaker, Akershus, NorwayOg det holdt jo faktisk akkurat det :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Takk for hjelpen, Laila.Jeg skal videresende opplysningene til min "nyfunnete" slektning i Amerika, som jeg veit vil bli kjempe glad.Hilsen Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.