Gå til innhold
Arkivverket

[#6548] Nils Ellfsøn el. Ellevsen, f. 1811, Vestby


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Finner Nils Ellefsøn i folketellingen 1865 og i bygdeboka for Vestby for den perioden han og familien forpaktet Ladeløkken el. Strømsbråten gård. (Begge navn står). Han er gift med Kristine Olsdatter,f.1817. Vielsen var 12. juli 1845 i Vestby. Klarer ikke tyde hvor hun kommer fra, Løren? (Fra kirkeboka) Finner flere av barnas dåp i Vestby.Men finne ikke Nils i kirkeboka for Vestby. Har forsøkt å finne når han ble født. Finner derimot flere Ellevsen som er døde, og som kommer fra Hølen.Finner også en Ellev Karterud som døper flere barn, men ingen Nils. (Håpet å finne far ut fra Ellevsen)Er det noen som kan hjelpe, som har tilgang til kirkeboka? Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei Anne.Det er jo ikke sikkert han står registrert i kirkeboka for Vestby. På den tiden han ble født var det vanlig tør jeg å påstå at det var opp til presten når han hadde tid får dåp osv. Vestby,som er en stor kommune dekker bla Son, Såner og Hølen. Det finnes kirker i Drøbak,Hvid- sten, Såner og Ås. Dette er bare et forslag til hvor han kan stå oppført. Jeg har selv aner fra Vestby. Lykke til med letingen. -Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei igjen.Sitter og tenker, at er du sikker på at han er født i Vesby, selv om han er viet der og bor i Son på Labu Søndre gård (gnr 135 tror jeg det er) i 1865. Hva vet du om hans foreldre, hvor er de ifra.?Det er jo ikke uvanlig at de kommer fra andre nærliggende kommuner slik som Frogn, Ås og Moss.Moss er jo i et annet fylke også. Du bør ha døren åpen for andre steder å lete på. Dette er bare litt hjelp på vei, vet at det er vanskelig. Har selv vært i samme situasjon.Min oldefar er født i Hvidsten, oppvokst i Vestby, flyttet og giftet seg i Moss. Hans far bodde i Vestby,men var født i Ås( Kroer aneks til Ås)kom til å tenke på at det finnes kirker i Kroer(Ås) og Garder (som ligger i Vestby kommune). Håper du finner ut av det.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

I folketellingen 1865 står det jo greit at hustru Kristine er født i Vaaler (dvs trolig nabokommunen Våler i Østfold). Når Nils er oppgitt i folketellingen til å være født i Vestby, er det min erfaring at slike opplysninger stemmer - i hvert fall for denne kommunen. I 1801-tellingen for Vestby finner du relativt få som hetter Ellev/Ellefson, så de kan jo være et greit utgangspunkt for videre søk.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei! Finner en Niels Elevsen født 5. februar 1814 i Vestby, døpt 13. februar 1814. Foreldre: Elev Nielsen og Anne Albrethsdtr. Han er registrert i Såner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei.Takk for mange svar og ideer til hvor jeg skal søke videre. Har stor del av slekten til mann min fra dette distriktet.Til Lars Johannessen, i folketellingen 1865 står Niels oppført som 54 år gammel, men jeg har sett i tidligere innlegg at det kan være angitt feil alder i folketellingen. Kanskje jeg kan finne mer om dette under konfirmasjoner i Vestby.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei igjen.Fikk ikke med alt i svaret. Desverre vet jeg ikke mer enn det jeg har opplyst i første innelgget.Har lest litt om distriktet, men er på jakt etter mer spesifikke opplysninger. Tar med glede i mot tips.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg har kikket litt nærmere i Vestby gårdshistorie om "1801-kandidatene av "Ellef"" Noen er uaktuelle ut fra alder, mens andre er død før din Hans Ellefsøn er født. Jeg har imidlertid stanset ved følgende: 1. Ellef Olsen på Røed i Såner, f. 1778, sønn av Ole Ellevsen Pusset2. Ellef Halstensen fra plassen Schougen u. Kålås, f. ca 17893. Ellef Olsen fra Grorud i Såner f. ca 17854. Ellef Nielsen fra hm.pl. Egeberg u. Kinde f.ca. 1764. NB! Her her vi "Nils-navnet"!5. Ellef Henriksen fra Tannum i Garder sogn, f. 1777.Jeg antar at det er disse du bør prøve å finne i kirkeboka. Ellers kan det jo være et tips å se på om "oppkallinger" kan gi noe spor. Hva er navne på Nils og Kristines barn? Det kan jo tenkes at besteforeldre og søsken er blitt oppkalt.Lykke til med søket!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.