Gå til innhold
Arkivverket

[#6551] Dagmar Bye / Rosa Bye (DRØBAK)


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Jeg leter etter deler av min slekt og håper noen kan hjelpe meg.Lurer egentlig på hvem som er far og mor til Dagmar Leonarda Wilhelmine Bye (født 1895, Drøbak) og Rosa Josepha Alexandra Bye (født 1894, Drøbak). De bodde i Motzfeldtsgate 5 i Oslo, på 1900-tallet. Ifølge papirene så langt, så skal Dagmar Bye ha flyttet til Oslo i 1896, men jeg har ikke kunnet finne ut hvem som er deres mor og far. Det kan tyde på at Rosa Bye døde veldig ung.Ifølge 1900 tellingen så er de begge nieser til Ludvig Immanuel Larsen og Inga Susanne Larsen.Håper noen som har tilgang på kildene, kan hjelpe meg i leting etter far og mor til Dagmar og Rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebøkene for Drøbak i det tidsrommet har gått tapt i en brann. Jeg har sjekket i rekonstruksjoner av bøkene, men ikke funnet født eller konfirmert. Jeg har også sett i kirkeboka for Grønland krk. og ikke funnet dem innflyttet der. Jeg vet ikke noe annet enn at du bør gå til Oslo "byarkiv" eller hva det heter og se på de kommunale tellingene. I 1900 bodde de i Motzfeldtsgt. 5 som du skrev, og da har du en startadresse der, og kan følge den oppover i tid. Jeg har selv funnet noe der, og da sto det hvor og når de flyttet fra den gamle adressen. På den måten bør du vel kunne finne konfirmasjonen deres hvor foreldrenes navn burde være oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Berit og May! Oslo Byarkiv ligger i Maridalsveien 3. Du finner også en del e-mailadresser: http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/May, du bør unne deg en tur dit. Der finner du bl.a. Folketelling for 1899 og også 1901. Og fremover. Årvisst! De har også så fine fyrer der, som kanski også kan finne andre fine opplysninger! Megaflottifint!En annen ting, hvis en av disse småpikene giftet, så må det jo gjerne stå et farsnavn, og om de ble konfirmert...finner far og kanskje tilogmed mor der! Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei Berit!Etterhvert som jeg kommer over nye opplysninger, så kan det faktisk tyde på at de flyttet til Oslo i 1895 og ikke 1896. Har du mulighet til å se om de finnes som innflyttede i kirkeboka for Grønland krk. for 1895?Etter opplysningene nå så kan det virke som både Dagmar Leonarda Wilhelmine Bye og Rosa Josepha Alexandra Bye flyttet samtidig til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei og takk:) Da kan det være hun ble det i Oslo allikevel. Jeg skal få sjekket dette. Hun har for det meste bodd i Oslo området rundt Grønland Menighet og Vålerenga Menighet.Det har vært utrolig mye hemmelighold i familien rundt disse personene, så dette blir fint å følge opp.Hvis flere vet noe mer eller kjenner noe til Dagmar og Rosa, skriv da vell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og jeg har sjekket Kråkstad sogn (Ski og Kråkstad var ett kirkesogn frem til 1893, så delt). May, sjekket du folketellingene fremover på den familien småjentene bodde hos? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Tusen takk for hjelpen så langt, Laila og Berit:)Jeg har nå klart å finne navnet på faren til Dagmar Bye, samt når de giftet seg og når Dagmar ble konfirmert og hvor. Har også funnet ut hvor og når hun døde og hva hun døde av. (stor takk til byarkivet og dere:)) 1918. Hvor har det blitt av Rosa Josepha Bye?*) Jeg har ikke fått sjekket noe om konfirmasjonen til Dagmar Bye, men vet nå at hun ble konfirmert 13.03.1910 i "Diakonisse anstaltens kapell" og lurer på om det er noen som vet hvor i landet dette er?Vet heller ikke hvor eller når faren til Rosa og Dagmar er født, men holder på å undersøke dette.Så dette lurer jeg på, håper noen kan hjelpe meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen May! Sånne mysterier er artige å følge med på!!! Sjekk her: Lovisenberg gå litt nedover på siden! Det må være her! Dette var jo på Grønland og! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei:) Jeg tror også det var Lovisenberg dette skjedde på, finnes det noen oversikt over konfirmerte i 1910 for "Diakonisse anstaltens kapell"? Jeg vet at Dagmar fikk sitt første barn når hun var 13 år gammel, dvs. før hun ble konfirmert.Var det ikke litt uvanlig å bli konfirmert der?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg finner ikke noe på siden til Riksarkivet, men jeg fant dette hos Kroa: Særskilt prest findes desuten ansat ved Bodsfengslet, Akershus Landsfængsel, Landsfængslet for Kvinder, Kristiania Kredsfængsel, Rikshospitalet og Fødselsstiftelsen, Diakonisseanstalten, Kristiania Bys Arbeidsanstalt, Sykehus og Fattighus, og ved Kristiania Smaakirkeforenings kirker i Herslebs gt. (Tøienkirken), i Vaterland og i Piperviken. KROA Men, det står ikke hvor disse kirkebøkene er. Kan være i skuffene på Riksarkivet. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Dette blir interesant, takk for hjelpen igjen:)Har funnet ut en god del nå, men jeg har tenkt litt og funnet ut at Inga Susanne Johannesen Bye og Ole Kristian Johannesen Bye (også skrevet O.C. Bye et sted) er søsken, men jeg kan ikke finne Inga Susanne Johannesen Bye i ft 1865 (kun i ft 1900). Hun ble født 1858 i Stokke og flyttet til Oslo i 1877. Prøver også å finne ut hvem som er far til Inga og Ole, da disse igjen blir bestefar til Dagmar og om evt. Inga eller Ole hadde andre søskenbarn.Er det noen som kjenner til Stokke? eller noen som klarer å finne Inga i 1865 tellingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Vi har en god kandidat her: (fra Familysearch) INGA SUSANNA JOHANSEN Sex: F Event(s): Christening: 24 Jan 1858 Stokke, Vestfold, Norway Parents: Father: JOHANNES JOHANNESEN FOS Mother: KISTEN OLSDR Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Nå ble det veldig interesant, dette skal jeg få sjekket opp i. Jeg vil nok tro det kan være den Inga Susanne som Laila fant (Det står nemlig i papirene jeg har at Inga Susanne Johannesen Bye også ble født i Januar måned i 1858).Takk for hjelpen så langt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen, May! Det kan jo være, hvis det er rett Inger/Inga Susanne som bodde som pleiebarn på Nøtterøy, at foreldrene ikke var gift når hun ble født. Dette kommer jo frem i kirkebøkene. Vet du om Ole C. J. Bye var eldre/yngre enn Inga? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Skal få sjekket kirkeboka for det aktuelle tidpunktet. Jeg vet også ca. når Inga Susanne giftet seg, så da bør fars navnet også stå der et sted:)Jeg vet ikke mye om Ole C. J. Bye. Det eneste jeg vet er at navnet hans er skrevet Ole Kristian Johannesen Bye på et papir og O.C.Bye på et annet. Vet desverre ikke hvor eller når han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei:)Har nå funnet ut at Inga Susanne (f. Johannesen Bye) Larsen ble født 13.01.1858 i Stokke. Hun var syerske og hadde på et tidspunkt sin egen syforretning. Kan vell nå utelukke at det ikke er samme person som Inga Susanna som ble "christening" den 24 januar?Er det noen som har kirkeboka for Stokke for hånden som kan hjelpe? Leter etter hva hennes mor og far heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.