Gå til innhold
Arkivverket

[#6551] Dagmar Bye / Rosa Bye (DRØBAK)


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Mai! Vel, det er ikke usannsynlig at et barn ble døpt....Inga Susanna som ble født 13-1 kan jo svært gjerne ha blitt døpt 24-1. Folk skiftet jo også navn ofte etter hvor de bodde. Men, det er som du sier, kirkeboka gir nok svaret! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest May Bjerke

Hei igjen! Ville bare takke for god hjelp og du hadde helt rett Laila, Inga Susanna er Inga Susanne. Har sjekket i kirkeboka og funnet ut at hun ble født 13/1 og døpt 24/1. Det vil si at hennes far og mor er Johannes Johannesen Fos (ifra sverige) og Kisten (kanskje Kirsten?) Olsdatter. Det er også vanskelig å se av kirkeboka om det står "a" eller "e" på slutten av navnet Susanne, kanskje derfor det står Susanna på internet.Det jeg lurer på nå er, hvordan kan jeg finne ut mer om Johannes Johannesen Fos?Vet at han er ifra Bohus län i Sverige, men der stopper alle spor. Vet ikke når han er født. Det samme gjelder for Kisten Olsdatter. Jeg vet at Kisten er ifra Gryttingen i Vestfold.Ser at Gryttingen er en gård, er det noen som vet noe mer eller kan hjelpe i "søket" etter Johannes Johannesen Fos og Kisten Olsdatter? - Mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei May! Var foreldrene gifte tro? Det er eneste muligheten du har.... kanskje innflyttere til Stokke er en mulighet og?En annen ting, jeg har nå funnet et bilde fra Hedmarksgata 4, det er vel ikke akkurat utgammelt,men det er fra ca 1870, før det ble restaurert, slik at det ser noenlunde ut som det gjorde i hine hårde. Bildet er tatt fra inni gården, og da ser du den fine svalgangen der. Jeg skal scanne det i løpet av ett par dager, og sende det til deg med de opplysningene jeg har. Huset ser faktisk rimelig ut slik det gjorde den gang. Det er jo og pga at det ikke er lov å endre fasaden iflg. Riksantikvarens regler for hus på hans "gule liste" som inneholder nesten alle husene på Vålerenga. Klem Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ser at dere har kommet inn på Stokke. Det er et område jeg arbeider mye med, men først og fremst 1600- og 1700-tallet.Innflyttingslistene til Stokke burde undersøkes for å finne spor etter Johannes Johannessen Fos. Med litt flaks er både fødselsdato og nærmere angitt fødested å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei Laila! Glemte å skrive at Inga Susanne var "uekte", så de var ikke gift. Det står også at Johannes var "ungkarl".Det hadde vært kjempe fint med bilde av Hedmarksgata 4 før det ble restaurert. Et barn av Dagmar Bye ble født der og nå vil hun nok bli veldig glad:) Takker så mye - May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.