Gå til innhold
Arkivverket

[#6554] Min norske farmor som vokste opp i New York rundt


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Min farmor som jeg kjente meget godt gjennom oppveksten ble født i Brooklyn, New York 21.9.1903. Det skulle man ikke tro - hun var meget "norsk" og jordnær (men det var vel miljøet i den norske del av Brooklyn også).Foreldrene het Karl og Agnes Thompson (opprinnelig Throndsen, men amerikanisert), som utvandret fra Kristiania ca. 1900. Karl døde i en arbeidsulykke ca. 1914 og familien flyttet tilbake til Norge. Problemet er at jeg ikke finner noen opplysninger om Karl og Agnes i amerikanske arkiver (Ellis Island etc.). Skulle gjerne hatt det. Finner besøk fra bror og søster (Kristian og Aurora) i november 1902, og av søster i 1910 - da med "besøksadresse" 846 52nd street Brooklyn.Noen som kan hjelpe meg med hvordan finne fram til mer info om min farmors (og hennes foreldres) "spor" i statistikkene i New York?Min farmor hadde også 2 søstre: Astrid født 31.12.1904 og Helen født ca. 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Ett par spørsmål: 1. Har du funnet foreldrene i emigrantprotokollene på digitalarkivet? 2. Har du funnet foreldrene i folketellingen i Norge i 1900?Det finnes folketellinger for hele USA for både 1900 og 1910 (og 1920). 1900 er jo kun aktuell dersom de bodde i USA rundt juni 1900.Det er også mulig å skrive etter fødselsattester for alle tre barna fra New York, se denne adressen: Vital rec. Kings Co.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei Lailaog takk for hjelpen. Jeg har søkt på MANGE måter i folketellingene i Norge, og mistenker at de har utvandret uten å ha kommet med i 1900. Problemet med 1875-tellingen er at jeg er usikker på pikenavnet til Agnes.Tror nok at både 1900 og 1910 i USA er til stor hjelp. Hvor får jeg tilgang på dette? Er det på Internet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen! Det finnes 1900-1910-tellinger på nettet, men disse må du betale for, dessverre. Du kan også kontakte Mormonerkirken i Hekkveien 10 (hvis jeg ikke husker feil), og forhøre deg om de kan bestille inn filmer til deg. (Jesu Kristi Kirke av de Siste Dagers Hellige står det vel i tlf.katalogen).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Så, den Aurora T. som bor i Normannsg. hos bror Hans Langrè er dette søster av Karl? Hun dro første gang 1902 til sin bror Hans Langerud i Brooklyn, andre g. til sin bror Carl Throndsen i Brooklyn? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Agnes Emilie Thompson med to døtre (Thora Gurine og Astrid Aurora) var på besøk i Norge i 1907. De er å finne i ellisislandrecords.com og i emigrantprotokollen for Kristiania. Søk i Ellis Islands på Rina Thompson, velg treff nr 2. Velg Ship Manifest. Her får du bl.a. bostedsadressen i Brooklyn. Det ser ut til at Agnes emigrerte i 1903. Men dette hadde du kanskje allerede funnet. mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei igjen og spesiell takk til Ragnhild,dette er et fantastiskt nettsted!! Alle er veldig hjelpsomme og øser av sin erfaring!!!Jeg FATTER ikke hvordan jeg har ungått Rina Thompson som ankom fra Christiania i 1907, men dette er uomtvistelig korrekt (løy oldemor på alderen ved å angi 2 år?).Jeg ble opprikitg rørt av å se skips-recorden fra 1907, og gjentar takken på det inderligste.MEN: Jeg betaler gjerne for folketelling i 1900 og 1910 i USA, men hva er adressen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

De folketellingene fom. 1900 som ligger på ancestry.com er ikke søkbare, bla-bare bare. Den på Genealogy.com er søkbar, men helt håpløs pga at en må skrive sånn en tror den som har skrevet av, skrev....håpløst. Jeg har prøvd alle mulige tenkelige skrivemåter både på Tronds. og Thomps., men finner dem ikke. Nå er serveren der noe håpløs om dagen pga oppgradering tror jeg, så jeg skal se litt mer for deg i morra. Brooklyn er håpløs å bla i på Ancestry.com, da Brooklyn består av flere hundre innscannede grafikkfiler, og det vil ta deg år. Jeg foreslår igjen at du tar kontakt med Mormonerkirken i Hekkveien, det finnes nemlig forskjellige indexer til disse folketellingene på film, som de der kan fortelle deg om. Du kommer nok ikkeutenom å måtte vike fra pc'en....En annen ting, jeg så på innreisen til Agnes og hennes 2 døtre, hvor det står at hun hadde vært i USA fra 1903? Og, er det riktig Aurora jeg ser i 1900-tellingen i Normannsgate? (Som er "gata mi" i nabo"bygda" vår på VÅlerenga... Laila Normann Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Ja, jeg er temmelig sikker på at det er rett Aurora du finner i Normannsgt. Hun var altså tante til min farmor. Dette har nå vært et meget langt puslespill for meg, og hjelpen jeg fikk i går har bragt meg virkelig lenger. Det er egentlig skipslistene og den mystiske "Hans Langrè" som binder det hele sammen.Jeg skal dra litt av historien:Mitt eneste sikre holdepunkt har vært Vilhelmine Johansen (pikenavn ukjent), født 1867 i Fredrikshald. Hun finner jeg i tellingen i 1900 i Mandallsgt 1. Vilhelmine var min oldefars bror. Hennes navn og fødselsår, samt datter Anna og fødselsår 1891, bekreftes av Annas eneste sønn som ennå lever. Hennes bror Kristian Throndsen (barber født 1878) er også bekreftet, og han finner vi igjen i skisplistene sammen med Aurora.På denne adressen bor også Carl Hansen, født 1874 i Fredrikstad. Som del av et større puslespill, ser jeg nå at dette må være min oldefar, men jeg har før ikke kommet videre med å bekrefte dette. Årsaken til forvirringen er de mange etternavn som er brukt. Jeg har hele tiden fokusert på Throndsen, men dette er nok feil. Hvor Throndsen har oppstått er jeg usikker på, men kan se ut til at min tipp-oldemor har hatt to ektemenn. Det som nå binder det hele sammen er altså det "mystiske" navnet Langrè som benyttes av broder Hans som bor i Normannsgaten i 1900.Når jeg søker på Vilhelmine i Oslo i 1875, finner jeg henne som V. Larsen i Tollbodgt. 4. Født i 1866 i Fredrikshald, og med "logerende" Carl Hansen født 1873 i Fredrikstad. Her er det et år forskjell fra 1900-tellingen, men dette er vel vanlig. Det interessante bindeleddet her er Fredrik Marinius LANGERUD som også er logerende (men Hans Langre finner jeg ikke her - foreløpig igjen hos andre slektninger i Fredrikstad?). NÅ ser jeg også en mulig (tippolde-)mor - nemlig enke Anna Larsen født 1840 i Fredrikshald.Hva skjer når jeg leter etter henne i Fredrikshald i 1865. Jo, jeg finner Anne Gurine Langerud med ektemann Hans LARSEN i "Porsnæsgården". Her finner vi igjen Gurine (oppkalling til min farmor, som følgelig er oppkallt etter sin farmor). Vi finner Larsen, som Vilhelmenine og de andre barna bruker i 1875. Og vi finner i igjen "Agnes Caroline Mathilde" 3 år (stemmer med Agnes Martine Larsen født 1863 i Fredrikshald i 1875-tellingen i Oslo). Endelig har vi også Langerød.At alle barna har forskjellig etternavn blir nå logisk dersom vi antar at familien flytter til Fredrikstad ca. 1870, Hans Larsen dør så, og Anna får EN ny ektemann Thrond (som senere er forsvunnet) etter 1876 og død før 1900. Han gir navn til de senere barna Aurora og Christian. De tidligere barna bruker vekselvis Langerud, (det pretensiøse) Langrè, sitt eget patronymikon Hansen og farens patronymikon Larsen (som etterhvert blir familienavnet). At Carl går over til å kalle seg Throndsen var vel også vanlig med en ny stefar.Selv mener jeg altså å ha funnet Carls foreldre, men føler vel at dette bør bekreftes i original-kildene (kirkebok Fredrikstad 1874 eller 1873). Interessant er vel også at tippoldemor Anna Larsens foreldre sannsynligvis ligger inne i samme gård i Fredrikshald - nemlig Søren Langerud og Else Larsdatter.Hvor traff så oldefar og oldemor hverandre. Jo: hvis vi går tilbake til Nordmannsgt i 1900, finner vi Agnes Lind født 1880 boende sammen med sin fremtidige ektemanns søsken.Er alt dette logisk, eller koker jeg bare ihop en historie her?? Tar gjerne i mot kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Reidun  Andreassen

Kjære dere som har svart på min etterlysning! Jeg er kjempeglad for disse opplysningene. Vi er helt sikkert i slekt. Alle de personene som er nevnt i disse svarene er kjente for meg. Jeg må se nærmere på alt dette og skal svare mere siden. Men iallefall er du Lars og jeg i slekt. Min oldefar var bror av din oldefar. Anne Gurine og Karl Julius Throndsen giftet seg i 1878. Anne Gurine hadde barna Agnes,Hilda og Wilhelmine kalt (Mina)fra første ekteskap med Hans Laurits Larsen fra Fredrikshald. Anne Gurine fikk en sønn med Hans Laurits Hansen i !873. Han var sjømann som hun traff i Kristiania.De var ikke gift. Deretter i 1876 fikk hun datteren Valborg med min oldefar uten at de var gift. I 1878 giftet de seg og fikk min bestefar samme år.Han het Kristian Fredrik. Etter det fikk de Karl i 1880 0g Aurora i 1883. Karl Anton hadde barna Thora,Astrid og helen. Disse har jeg vært på besøk hos i min barndom. Da bodde de på Bekkelaget tror jeg. Jeg skal skrive mere senere. Alt jeg vet skal du få vite. Tusen takk foreløbig. Vennlig hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.