Gå til innhold
Arkivverket

[#6558] Jørgen Johannissen Sæster


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Ungkar Jørgen Johannissen gifter seg i Korskirken i Bergen 08.08.1756 med Hellene Maria Tønnesdotter. De døper i årene 1757-64 de fire barna Synneve Margrete (1757), Ingebor Maria (1759), Johan Niels (1761) og Maria (1764). Ved dåpsinnførslene i Korskirken kalles Jørgen først Johannissen Sester, senere bare Johannissen og til sist (2 ganger) bare Sæster. Han er i 1757 uten tittel, i 1759 soldat, i 1761 musqveter ved garnis. og i 1764 guarn.soldat.Jeg lurer på hvor Jørgen kan ha etternavnet Sæster/Sester fra. Jeg har ikke klart å finne noe gårdsnavn som kunne passe, så kanskje dreier dette seg om et slektsnavn innført fra utlandet. Er det noen som kjenner noe til dette navnet og noen av dets bærere?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

En mulig forklaring på Sester er Sæterstøl i Åsane, navnet uttales den dag i dag av gamle åsabuer omtrent som "sester" Her har vi også en kar som heter Jørgen Johannessen Sæterstøl f.1730 av Johannes Jørgensen Åstveit, f. på Åstveit døpt 06.05.1708 i Bergen og Synneve Mikkelsdatter Sæterstøl døpt i Hamre 17.04.1697, foreldre ikke gift. Johannes gifter seg 27.04.1734 i Korskirken med Synneve Mikkelsdatter, han er da soldat og tjener på Hordvik om Synneva er den samme som han fikk sønnen Jørgen med er usikkert. Johannes skal være død før 1764. Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for gode innspill!Jeg har selv vært inne på samme tanken som du lanserer, Aase. Men det har ikke lykkes å finne noen sannsynlig link mellom noen med navnet Fæster/Fester og Jørgen Johannissen Sæster. At det heller ikke har vært mulig å finne noen annen person med navnet Sæster, gjør det likevel trolig at dette navnet er et resultat av en eller annen form for feilskrift. Presten ble vel stort sett informert muntlig og skrev nok det han syntes han hørte.Johan Ludvigs forslag til forklaring på navnet Sæster/Sester virker umiddelbart svært interessant. Bl.a. passer det jo godt at Jørgen Johannissen Sæster gir sin eldste datter navnet Synneve. Jeg vil gjerne nøste litt videre på dette og har flere spørsmål jeg gjerne skulle ha hjelp til å få besvart.La meg først opplyse at når jeg er interessert i Jørgen Johannissen Sæster, så skyldes det at det muligens er hans datter Maria (f. 23.08.1764 og døpt i Korskirken26.08.) som gifter seg med Ivar Olavson Qvamsøe i Korskirken 17.10.1802. Ivar er grenader i 1801, corpl. i 1802.Mitt første spørsmål: Hvordan kan jeg få verifisert/sannsynliggjort at den Maria Jørgensdatter som gifter seg med Ivar Olavson Qvamsøe er datter av Jørgen Johannissen Sæster?Maria og Ivar døper sin datter Gunilde Marie, min kones tippoldemor, allerede 24.10.1802 i Korskirken. Faddere var: "Synnøve Larsdtr., Anna Nielsdtr., Iver Hellevig, Niels Pedersen og Endre Marcussen". Jeg har ikke klart å finne at de døpte flere barn i Bergen. Finner dem ikke i folketellingen for Bergen 1815. Finner heller ikke at de er begravet i Bergen.Mitt andre spørsmål: Hvor ble det av Maria Jørgensdatter og Ivar Olavson Qvamsøe etter 1802?Mitt tredje spørsmål: Dersom de har flyttet fra Bergen, kanskje kort etter 1802, kan det da tenkes at flyttingen er registrert i kirkeboken for Korskirken?Takknemlig for alle tips! Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Fourer v.livkompaniet Iver Olsen Kvamsøens kone Maria Jørgensdtr begr.St.Martins Kirkegrd i 1812. Hun oppgies å være 38år og bopel 11.rode nr.242.Kan ikke se at de begr.fra denne kirkegrd er lagt ut på nettet.Jørgen Johannesen og Helene døper også en datter Rebekka 1768 i Nykirken.Det er da fristende å tenke at den Jørgen Johannesen som begr.1773,48år på stp kirkegrd fra rode 6 nr.98, er identisk med denne Jørgen J., idet en enke Helene Tønnesdtr vies m.enkemannen, avskjediget underoffiser, over Mariakirken Johan Carl Petzholdt i 1774 i Korskirken.Han g.1.gange i Domkirken 1759,2.gang 1761 i Korskirken.Helene Maria Tønnesdtr er vel døpt 1729i Domkirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk for god hjelp, Svein.Siden Maria Jørgensdatter er 38 år da hun begraves i 1812 på St. Martins kirkegård, kan hun ikke være født 1764, og hun kan derfor heller ikke være datter av Jørgen Johannissen Sæster (Sæterstøl). Hennes alder i FT 1801 må da ha vært ca 26-27 år, og dermed er jeg tilbake til tjenestepiken Maria Jørgensdatter hos kjøpmann Hendrick Jessen, 51 år i 1801, på adresse 11-1, som jeg har vurdert tidligere som en interessant kandidat som Ivar Olavson Qvamsøes kone. Hun er i 1801 26 år og ugift. Såvidt jeg kan se finnes det ikke flere Maria Jørgensdatter i Bergen i 1801 av passende alder, og det er ikke mange, om noen, i Hordaland forøvrig.Gunilde Qvamsøe, 8-15 år, på adresse 16-42, har jeg også funnet tidligere, og antar hun er "vår" Gunilde.Med dette har jeg jo fått svar på mitt første spørsmål. Jjeg takker igjen for hjelpen så langt, og håper fortsatt på flere innspill vedr. mine 2 øvrige spørsmål. Dessuten har jeg jo nå fått et fjerde: Hvem kan være foreldre til den Maria Jørgensdatter som døde i 1812, 38 år gammel, og som nå fremstår som en mulig mor til Gunilde Marie Ivarsdatter/Qvamsøe?Med takknemlig hilsen, Hans, tophat@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Svein Rindedal:Din opplysning om at Maria Jørgensdatter Kvamsø ble begravet 1812 på St. Martins kirkegård, 38 år gammel, var svært viktig for meg. Denne informasjonen har i helt vesentlig grad redusert antallet mulige personer med navnet Maria/Marie Jørgensdatter som kan være "kandidater" som min kones ane.Siden du antar at begravelser på St. Martins kirkegård ikke er inkludert i det materiale som ligger på Digitalarkivet, undres jeg på om det også kan forklare hvorfor jeg hittil heller ikke har funnet begravelsen til hennes datter Gunilde Marie Iversdatter Qvamsø. Hun ble som tidligere nevnt født 1802 og døpt 24.10. i Korskirken. Hun giftet seg 11.01.1829 i Korskirken med Henrich Johan Frederich Wilhelm Hess og fikk 3 barn med ham. Den samme Hess giftet seg som enkemann 27.02.1842, så Gunilde må være død før den tid. Har du mulighet for å se om du kan finne hennes begravelse? Kanskje hun er begravet samme sted som sin mor? Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.