Gå til innhold
Arkivverket

[#6561] Ane Elise Olsdtr og Ane Pedersdtr Kornstad/Kvernes


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen!Lurer på om noen har opplysninger om disse pikene som er født i 1862.Gårdsnavnet Kornstad. A.E.Olsdtr. er datter av Ole Pedersen og Tørri Knudsdtr. Ane Pedersdtr. er datter av Peder Pedersen og Marit Larsdtr. Jeg har lånt Averøy bygdebok nr.1, men kan ikke finne gårdsnavnet Kornstad. Er det noen som har tid og lyst? Mvh Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

På Familysearch fant jeg denne:Anne Elise Olsen KORNSTADMarriage(s): Spouse: Jakobsen Hof JOHAN Marriage: 18 Jun 1892 , Norway Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Søkte en gang til og fikk denne, som sier hvor giftermålet fant sted:Anne Elise Olsen KORNSTADMarriage(s): Spouse: Johan JAKOBSEN HOF Marriage: 18 Jun 1892 Orland, Sor Trondelag, NorwayHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Søkte i 1900-tellingen på gården Hoff i Ørlandet, Sør-Trøndelag, og fant denne familien: 2830 1 Johan Hoff m b Hf g Gaardbruger (forpagter) 1870 T N S 2831 Elise Hoff k b Hm g Husgjerning 1863 Kværnes Rom N S 2832 Agnes Johansdtr Hoff k b D ug 1893 T N S 2833 Jacob Johansen Hoff m b S ug 1896 T N S 2834 Aksel Johansen Hoff m b S ug 1897 T N S 2835 Torleif Johansen Hoff m b S ug 1899 T Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Laila! Tusen takk for svarene jeg fikk.Er det tilfeldig at Kornstad er ditt etternavn, eller har du aner til M&R? God morgen hilsen til deg. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Allis-Elin. Jeg har bare "giftet meg til navnet", det er min mann som har aner fra Kornstad på Averøy. Hans bestefar, Johan Ludvig Kornstad, forlot øya før 1900 og drog til Kristiania. Hans foreldre var Rasmus Nilsen Kornstad 1835-1889 og Guri Iversdatter Slatlem 1834-1917. Jeg har ikke funnet noen forbindelse til "dine" jenter, men finner jeg noe mer, skal jeg si ifra.Det finnes både en Ole Pedersen og en Tørri Knudsdatter lenger tilbake i familien, men de passer ikke i tid med dine. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Til Laila. Takker igjen for dine opplysninger. Kanskje dere vet hvor jeg kan finne Kornstad gård i bygdebøkene. Mvh Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, i Kildedatabasen til Slektsbiblioteket på Internett er det en som heter Knut Olav Hoset som gjør oppslag i Averøy bygdebok I, II og III. Jeg vet ikke om de dekker hele Averøy enda, men du kan jo sende en forespørsel dit. Hans e-post-adresse er . Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg hadde skrevet e-post-adressen, men den forsvant da jeg trykket på Legg på plass innlegget! Prøver igjen: kn-o-ho@online.no Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Laila! Kjempeflott at du har tatt deg tid,takker for e-mail adressen. Skal sette meg ned imorgen å sende noen ord, må først på en nattevakt. Hilsen Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Per! Kan jeg tillate meg å spørre om du har noen tilgang på mateiale vedr. Kornstad/Kvernes. Om så skulle være, kan du ha noe om Anna f.15/5 1862 Kornstad e.a. g. m. Iver Eriksen f. 1867 i Aure Datter:Olgine f. 11/3 1887 Kvernes. født før I. Eriksen kom inn i bildet. Hele fam kom til Bergen rundt 1900 hundre, men finner dem ikke før den tid. Kan Anna hatt pikenavnet Eriksdtr, Pedersdtr. Olsdtr.? Det svirrer så mange navn. Olgine skal etter historien være dtr. til Ingebrigt Estensen Fladseth fra Fredøe f.1857. Forstår du noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, igjen! Jeg har søkt litt her og der og funnet noe som kan ha sammenheng med dine folk:Denne fant jeg på Familysearch: Ingebrigt Adolf ESTENSEN Christening: 26 Oct 1857 Alvdal, Hedmark, Norway Parents:Father: Esten ESTENSEN Mother: Hana INGEBRIGTSDR I 1900-tellingen fant jeg denne i Kinn i Sogn og Fjordane: 435 67 Kinn 8 Under 39 1 Kinn 2550 1 Jonna Apsalonsen m b Hf g Husmand m J og Fisker 1867 t 2551 Elen Eriksdatter k b Hm g Husmandskone 1849 Kværnæs i Romsdalen 2552 Olgine Ingebrigtsen k b Tj ug Tjenestepige 1887 Kristiansund (N) Romog i Bergen fant jeg denne, men den har du vel: 998 Bergen 4 28 Fritznersmuget 1212808 1 Iver Eriksen m b Hf g Fyrbøder 1867 Kristiansund n s 12809 Anna Eriksen k b Hm g Hustru 1863 Kristiansund n sHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stakvik

Hei Allis-Elin! Jeg har desverre ikke noe om disse du spør etter. Når det gjelder Kornstad sogn i Kvernes pr.g. har jeg kirkebøkene fra 1737-ca 1850. Er det noe der du lurer på kan jeg slå opp. hilsen per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei PerDu kan tro jeg tar imot tilbudet ditt på strak arm. Den du kanskje kan finne i dine bøker for meg er Elen Eriksdtr. f. 1849. Hun skal være født i Kvernes. På 1900 tell. er hun gift med Jonna Absalonsen på Kinn gård i S&F. Samtidig har de en tjenestejente Olgine Ingebrigtsen fra Kristiansund. Spørmålet er jo om denne Elen kan være min oldemor Anna f, 15.05 1862 sin søster eller tante, og være da i fam. med Olgine 11.03 1887. Gårdsnavn? Foreldre til Elen ? Jeg krysser fingrene. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Laila. Beklager jeg ikke har svart deg før nå, men når datter, svigersønn og barnebarn bor utenfor byen, må jeg av og til rive meg løs og ta meg en tur. Du står på for meg og jeg er veldig takknemlig for det. Hadde jeg bare funnet ut om min oldem. og bestem. men en skulle nesten tro det var statshemligheter så vanskelig er det. Det svirrer med navn, skulle ønske de hadde vært mer åpen når de levde, men sånn er det vel i mange familier Denne Ingebrigt og hans fam. skal jeg se på. Mvh Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stakvik

hei Allis-Elin! Sorry,jeg kan ikke finne Elen Eriksdtr. i kirkebøkene for Kvernes (døpte)1848 til 1850.Søking i F.T.1865 viser en Elen Eriksdtr på Søpstad i Kvernes.Denne gården ligger i Bremsnes sogn. Alderen passer iallefall. hilsen per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Per! Nei, det skal ikke være lett. Sitter her med Averøy Bygdebok nr. 3, men jammen glimrer Søbstad Gård med sitt fravær. Typisk.....Her er det bare å stå på. Du skal ha tusen takk så langt, håper jeg kan ta kontakt hvis det skulle være noe annet. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har sett på 1865-tellingen på Søbstad. Den Elen Eriksdatter, 15 år, som er nevnt der, kan ikke være datter til Andreas Knudsen slik det står. Hun er kanskje datter til hans kone, og er kanskje ikke født i Kvernes likevel. Forøvrig finnes det to søstre som heter Anne og Elen Eriksdøtre, men de er 2 og 4 år gamle i 1865. Det hadde jo jo unektelig passet bedre at Elen var født i 1861 enn i 1849 når mannen er født i 1867! Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Laila. Jeg har nå satt meg til rette for å prøve å nøste opp noe av de forslagene du og Per kom frem til. Det ender vel opp med at jeg må en tur til Trondheim og arkivet dere. Hei så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.