Gå til innhold
Arkivverket

[#6563] MARGRETHE WAHL GIFT MED SOGNEPREST OLE MOLDE


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Etter lang tids leting etter etterkommere til Sogneprest Ole Molde, samt hans 2 kone Margrethe Wahl og deres barn, har jeg funnet 11 stk. Bla. et datter med navn Gierke Friis, født på Stod. Når Ole Molde døde i 1787 har det ikke vært mulig å etterspore hans enke Margrethe Wahl, hvor hun tok veien, før nå. I all litteratur som omtalte ekteparet står hun oppført med etternavnet Wahl. Jeg finner henne plutselig i digitalarkivet under Bergen, folketellingen 1801 under navnet Margrethe Thaae. Grunnen til at jeg fant henne var datteren Gierke Friis, uten henne så hadde jeg nok brukt lengre tid. Men det jeg lurer på hvor meget skal man stole på informasjonen om navnet Thaee som digitalarkivet har lagt inn. Digitalarkivet har skrevet at hun er enke fra første ekteskap, da hun var enke til Sogneprest Ole Molde, og selv het hun Margrethe Wahl, hvorfor navnet Thaae. Er det noen som vet om hun var gift 2 gang med en eller annen med navn Thaae, hvis ikke hun var det, må informasjonen som er lagt inn være komplett feil. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har sjekket en gammel avskrift av 1801-tellingen - originalen ligger i Riksarkivet - og den er bokstavrett identisk med det som ligger på nettet om Margrethe Thaae. Men siden det ikke finnes mer stoff om noen familie Thaae hos oss, skulle jeg gjette på at navnet er feil i originalen, og vi kan vel regne med at Margrethe Wahl beholdt sitt pikenavn til sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk skal dere ha, jeg har nok kommet frem til den samme konklusjon. Navnet Thaae er nok helt feil i originalen, da hun blir begravet under navnet Molde Wahl. Nå gjenstår det å finne ut hvor Margerethe Wahl var født hen, og hennes foreldre. Under fødsler i Bergen står hun ikke. Tenkte kanskje det var derfor hun flyttet til Bergen fra Stod når hennes ektemann døde, men det holdt ikke stikk. Hun må være født nærmere 1738 eller 1739. Er det noen som vet hvem hennes foreldre var så er jeg takknemlig. Hun kan jo også være fra Trondheimsområdet. mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Etternavnet Wahl ble i sin tid stavet på mange underfundige måter, fra Fael med varianter, via Vael med varianter til Wahl. 12.03.1736 ble Margarethe, datter av styrmann Michael Vael og Maren Møller, døpt i Domkirken i Bergen. Om ikke dette er riktig person er det likevel trolig at din kvinne stammer fra Bergen ettersom datterens navn, Gierche Friis, var et navn som var å finne i flere sammenhenger og ved å være knyttet til de bergenske familienavnene Rasmussen, Friis og Wahl (Faal) på denne tiden. Den meget kjente botanikkprofessoren Martin(ius) Wahl (Rasmussen) i København ble født i Bergen og fikk sitt mellomnavn Wahl etter en tante. Dette navnet tok han etterhvert som etternavn. Tantens etternavn var og stavet på de rareste måter. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.