Gå til innhold
Arkivverket

[#6567] Marte Amundsd. fra Voss f. 1784 flyttet til Herøy,


Gjest Olav Elsebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Elsebø

I Herøyboka I, s 397, oppgis Marte Amundsd. f. 1784 i Voss, gift med Mads Guttormson Nærø. Jeg har prøvd folketellingen 1801 og Kindem Vossaboki, men Vossaboki dekker jo bare en del av Voss kommune. Kanskje det er Vossestrand eller Oppheim sokn? Kanskje noen kan hjelpe?Hilsen Olav olav.elsebo@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!Har bladd en del i boken for Vossestrand og det eneste som kan passe er på gården Årmot i Myrkdalen Marta Larsdtr. Årmot, Oddmund Larsson Igdetveit barn: Marta f:1785.Det er ikke nevnt vigselsår på foreldre så det er mulig hun er "uekte".Kunne ikke finne andre kandidater i boken.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Takk for innlegget ditt Jan. Det kan godt være at det skal være Oddmundsdotter, dette ligger jo ganske nær i muntlig uttale og kan ha blitt oppfattet som Åmund av presten. Det var ikke så mange som kunne kontrollere hva presten skrev i sin bok. Jeg vil følge opp denne tråden og sjekke kirkebøker hvis slike finnes for det aktuelle tidsrom.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olav Elsebø

Jeg har nå fått Voss bygdebok, Ættebok for Vossestrand, på hjemlån og funnet Marta f. 1785 på gården Årmot av foreldre Marta Larsd. Årmot og Oddmund Larsson Igdetveit. Som Jan Tertnes påpeker 11/10 2001 ser det ut til at hun er født utenfor ekteskap.Samme dag gjorde Harald Storaker meg oppmerksom på Marita Aamundsdotter Igdetvedt, 16 år, i folketellingen 1801. Her står hun oppført som barn av den samme Oddmund, eller Aamund som det kanskje er riktigere å kalle han, og hans hustru Anna Torkelsdotter.Her ligger det an til litt spekulasjon og jeg tror begge disse kildene har rett. Grunnen til at hun i 1801 bodde på Igdetveit og ble oppgitt til å være ekte barn av familien kan være at hennes mor Marta Larsd. Årmot da enten var død, eller at hun ikke var i stand til å beholde barnet. I listen over barn i ft 1801 står datteren Marita oppgitt med samme alder som sønnen Torkel, noe som styrker teorien om adopsjon.Er det noen som har Kirkebok for Voss og kan finne ut om Marta Larsd. Årmot døde i tidsrommet 1785-1801? Når det gjelder oppgaver over utflyttede har jeg vekslende erfaring med etterretteligheten til kirkebøkene, men det er jo mulig at Kirkebok for Voss er god på dette også, så kanskje det er noen ”der ute” som kan hjelpe?Hilsen olav.elsebo@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Fant en mulig kandidat: Marta Larsd. Ormot, alder ikke oppgitt, død 1789. Dersom dette er den rette vil det passe med teorien om at datteren var adoptert av faren ved folketellingen 1801.olav.elsebo@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.