Gå til innhold
Arkivverket

[#6571] Grethe Kirstine Hansen og Niels Matias Lundgreen -


Gjest Else Reither
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Reither

I vår gamle familiebibel står det bl.a. skrevet sirlig inn at Grethe Kirstine Hansen og Niels Matias Lundgreen giftet seg 13.10. 1813. Men det står ikke noe om hvor giftermålet fant sted, eller hvem deres foreldre var. Fra andre kilde vet jeg imidlertid at deres sønn Marthin Emanuel var født 18. 11. 1819 i Christiania, derfor går jeg ut i fra at Grethe og Niels giftet seg der, men sikker er jeg ikke. Marthin Emanuel ble for øvrig optiker og flyttet til Bergen, der han giftet seg med Helene Holvey (f. 7.10.1819) 15.09. 1844 i Nykirken, og fikk siden 6 barn med henne. (Da hun døde giftet han seg igjen, og fikk 11 barn med sin kone nummer 2, men det er en annen historie. ) Det jeg lurer på er om noen har opplysninger om hvem foreldrene til Grethe Kirstine Hansen og Niels Matias Lundgreen var. Søsken og andre slektninger er også av interesse, dersom noen skulle sitte med data om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I folketellinga for Chr. i 1801 finnes det ihvertfall en Mathias Lundgren med sønnen Niels, 11 år i 1801 i Vestre Qvarter. Kan dette være Niels Mathias.Denne Mathias Lundgren skal nok være den samme som Tore Hermundsson Vigerust har registrert som innflytter til byen på sin side: Lenke løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Takk for tipset, Lars! Er det noen med tilgang til kirkebøker for Christiania som eventuelt kan bekrefte dette? Det finnes jo en annen Niels Lundgren også i FT 1801, men han er eldre (20 år) og bor på Vaterland. Det kan jo forsåvidt også være ham, men uten kirkeboken er det vel ikke mulig å avgjøre? Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Jeg håper fremdeles at noen som har tilgang til kirkebøker for Christiania kan hjelpe meg å finne ut hvilken Niels Lundgreen som er "min", og eventuelt hvem som er hans foreldre. Og svært gjerne også foreldene til han kone Grethe, men det er kanskje vanskeligere?På forhånd tusen takk for all hjelp!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.