Gå til innhold
Arkivverket

[#6574] Niels Gislesen Stølen, Ytre Mosby i Vest-Agder


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Niels Gislesen (1735-1783) ble gift med Todne Ansteinsdatter på Øvrebø 24.05.1759. De bodde i fra 1777 på Stølen (Midtgard) i Ytre Mosby, Oddernes. De hadde barna: Gisle f.1763, Anstein, Siri og Gunder(1773-1824) som var gift med Ingeborg Taraldsdatter Hæstad (1777-1830). Hvem var foreldrene til Niels Gislesen ? mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Hei Berit, du har hjulpet meg tidligere! I bygdeboka for Oddernes står det at Gisle overtok Stølen i 1777 ved et makeskifte, men ikke noe om hvor han kom fra. Ellers sto det jeg har nevnt ovenfor mht kone og barn. Dato og sted for vielse fant jeg på Familysearch. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Øyu(ulf)-Gisle ætta må du søke etter i bygdeboka for Finsland under Kleveland og Fjeldsgård, og Bjellandsboka på Bjerland. Du nevner at de ble gift i Øvrebø, veien over er ikke lang til Ilebekk hvor det er en Bertor Gislesson 1634-1697, født på Nedre Kleveland med sønn Gisle Bertorsson Ilebekk/Fidje, d. 1700. Riksarkivet har bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for bidrag! Ser ut til at en må lete andre steder. Ved søk på Family search finner man mange Gislesen og Nilsen på Stallemo, Øvrebø (Niels giftet seg på Øvrebø 24.5.1759...) og spesielt i Trydal/Eskeland i Gjerstad. Kanskje bygdebøkene kan gi svar eller selvfølgelig kirkebøkene (for 1735) om noen skulle ha tilgang. hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Øvreboka - Gard og ætt av Jon Åsen s. 59 finner du Berge gnr. 5. Slekta starter på Ilebekk og så Berge. Kortversjon: 1) Bertor Ilebekk 2)Simon Bertorsen Ilebekk + 1750 gm. Asle Andersdt. 3) Gisle Simonsen 1.gm. Siri Nilsdt. Vehus + 1763 61 år. 2. g 1775 enke Guri Torbjørnsdt. Nomeland. 4)Nils Gislesen g.1759 Tone Ansteinsdt. Homsmoen/monen/moren (jeg har slurvet med kladden og forstår ikke min egen skrift)De flyttet dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Fra Bygdeboka for Bjelland I,Magnus Breilid Helge Øyu(lf)sson f.ca.1380, n. 1414-2830 Øyu(lf)Helgesson, f. ca. 1420-25, n. 1484-88 Gisle Øyu(lf)sson f. ca. 1460 Øyu(ulf Gislesson f. ca. 1490 Olaf Gislesson f. ca. 1490, n. 1538 Evje Gisle Øyu(lfsson f. ca. 1520, n. 1551-ca. 1550 også 55-61-67 som jeg leter etter i DN gm? Asborg på Bjerland enke i 1624,n. 1621-23 på Kleveland, hun gift 2? m. Laurits Ertseid i Sør Audnedal. Øyu Gislesson Kleveland/Bjerland, ca. 1570, n. 1594-1599 gm Hellufsdotter Loland, Øvrebø Tjøde Gislesson Bjerland Fra Finslandsboka: Gisle Øyusson Nedre Kleveland ca. 1595-1640 gm Steivor Bertor Gislesson Kleveland/Ilebekk ca. 1634-1697 gm Kolfina Ommundsdotter Østre Eik (Søgne-Stray) Simon Bertorsson Ilebekk/Berge osv. i Øvrebøboka. Asborg Bjerland er et merkelig innslag pga arveforhold og tid. Det antas at hun er Asborg Toresdotter Skofteland, se f.eks. Ætt og Heim for 1962, Petrus Vald: Handelsborger Willum Anderssons første kone og barn. Lensmenn og prestefamiliers svogerskap mellom Rogaland og Vest Agder for 350 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.