Gå til innhold
Arkivverket

[#6575] Bernt Ellefsen - hvor var han fra?


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Hei! Her er en nøtt jeg ikke har klart å knekke.Bernt Ellefsen gift med Agnes Nilsen f.1885 i Asker. Barn: Gyda Ellefsen f.1905 i Asker, Ruby 1911 i Canada, Normann 1929 i Heggedal. Jeg veit ikke hvor Bernt Ellefsen kom fra eller når han var født. Kanskje han t.o.m. brukte et annet etternavn.Jeg har lett overalt, men jeg klarer ikke å finne Bernt Elefsen noen steder. Han er vel født på den tida hvor praksisen med etternavn var litt forskjellig, så han kan godt være registrert med et annet etternavn.Har noen tid og lyst til å hjelpe meg litt?Hilsen Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Du finner en kanalarbeider Bernt Ellefsen med passende alder i Askim i 1900, og så vidt jeg kan se er han den eneste med alle variasjoner av Bernt/Bent/Berent osv. og Ellefsen/Elefsen/Ellevsen osv. i 1900-tellingen i Østfold, Akershus, Oslo og Hedmark. Så med mindre han brukte et annet efternavn, er vel dette en god kandidat?Du finner ham her!mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei.Tusen takk for hjelpen, Kenneth. I dag har jeg sendt min mann for å besøke sin gamle bestemor og spørre henne ut om Bernt Ellefsen, igjen. Hun husker dessverre ikke så godt, men helt blank er hun ikke. Hun mente at Bernt var 4-5 år eldre enn sin kone. Han var trolig fra Asker området. Han var tømrer eller anleggarbeider og reiste mye rundt i landet. Han og kona reiste til Canada ca. 1906 og ble der i 11 år. Han døde i Norge når han var i 50-årene. Hun visste ikke hvor han var begravet.Så, det kan være at det er rett mann Kenneth har funnet i Askim. Her står det at han er født i Tvedestrand. Min manns bestemor mente han var fra Askerområdet, men hun kan jo ha tatt feil.Jeg har ikke funnet ekteskapet mellom Bernt og Agnes, og vet heller ikke hvor de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bernt og Agnes var ikke gift da de fikk Gyda 22/3 1905 i Asker. Han står oppført som ugift veiarb. f. 1871, bosted ukjent. Og det står at Agnes egentlig het Eliasdt. og bor i Strømmes hage f.1885. Jeg glemte jo og se etter om de giftet seg senere i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Berit. Jeg visste ikke at Bernt og Agnes ikke var gifte da Gyda ble født. Gyda er min manns oldemor. Jeg vet at Agnes hadde en uekte sønn født rundt 1900 med navn Bjarne Wilhelmsen.Agnes og Bernt reiste til Canada da Gyda var liten og Gyda vokste opp hos tanten sin. Kanskje Agnes og Bernt ble gift i Canada? Synd at det ikke stod hvor Bernt var fra. Hvis det stemmer at Bernt er født i 1871, så må det være feil person som Kenneth fant i Ashim - han var født i 1881.Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Agnes' bosted i 1905 "Strømmes hage" er vel det som i FT1900 kalles Hagan (Strømnes) i Asker. Der bor ihvertfall Agnes (Eliasen) på det tidspunktet.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.