Gå til innhold
Arkivverket

[#6581] Idde Catrine Johannesdatter, Melsomvig 1816


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg søker etter Idde Catrine Johannesdatter, som giftet seg 11.mars 1816 med matros Lars Christen Andersen i Stokke kirke; begge fra Melsomvig. Det angis ingen alder på de to ved giftemålet, men Christen var født i 1783. Under folketellingen i 1801 finner jeg ikke Idde Catrine noen steder i Vestfold, mens derimot Christens slekt er nevnt, også i Stokke Bygdebok. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er jo ikke sikkert at mellomnavnet er oppgitt i FT-1801. Da finner du et par kandidater i Vestfold. Dessuten kan hun vel være oppført med etternavn Johansdatter mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dessuten er Stokke 1801 litt "dum" fordi barna ofte er oppført uten patronymikon (farsnavn). Har du undersøkt alle i Stokke 1801 som het Idde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for kommentarene. Jeg har sjekket alle som het Idde i Stokke. Idde er et sjeldent fornavn, slik at det gjør det lettere å søke. Det er to kandidater som kan passe aldersmesig, en på Hauberg gård i Anneboe og en knyttet til verket på Sem. I og med at jeg ikke vet alderen på Idde da hun giftet seg, vil jeg prøve å sjekke dette mot døds tidpunktet ( hun døde i 1862, formodentlig i Melsomvik). Takk for tipsene begge to!. mvh.Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg vil gjerne prøve å ta opp denne tråden igjen, fordi jeg ikke har kommet videre.For å rekapitulere: Idde Cathrine døde 30.12.1862, og ble begravet 6.1.1863 (Stokke kirkebok, folio saide 320). Her opplyses at hun var 72 år gammel (dvs født 1790) og bosatt i Melsomvig.Jeg har ikke funnet henne registret som født i Stokke, ei heller konfirmert (har sjekket alle konfirmasjoner fra 1798-1814).Ved hennes giftemål med Lars Christen Andersen 11.3.1816 var begge bosatt i Melsomvig. Iddes Cathrines forlover var murmester Cassemir (?) Hals, bosatt i Borge, søndre Stokk, Schee Annex.I folketellingfer ooplyses vanligvis hvor folk er født, men det er ikke oppgitt fødested for henne hverken under begravelsen eller under giftemålet. Skyldes det at hun var fra Stokke? Er bruken av navnet Idde begrenset til Vestfold?Håper noen kan gi et tips som kan hjelpe til å løse denne floken. mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

I folketelling for Nøtterø 1801 på gården Semb Østre er det en Ide Johannesdtr som er 12 år, datter av Johannes Jespersen og Gunnhild Jensdatter. Det kan jo være henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Randi, takk for dette forslaget! Det er en av mulighetene, og kan være det riktige. Jeg har ikke funnet denne Idde fra Semb Østre som konfirmert på Nøtterø, men jeg har funnet en Idde Catharine Johannesdatter som ble konfirmert i Frue kirke i Tønsberg i 1807, angitt da å være 15 år gammel. Det kan kanskje være samme person. Det er mulig at Idde har tatt arbeid utenfor hjewmmet og ble konfirmert der hun arbeidet. Det er tråder som må sjekes videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

Johannes Jespersen fra Bugaarden kjøpte i 1799 - 1/4 part av bruk 4 på Semb Østre, Nøtterø. Solgte allerede i 1804. Familien kan jo ha flyttet til Tønsberg. Han giftet seg i Skje kirke 04.04.1786.Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Johannes Jespersen og Gunhild Jensdatters datter Ide er vel mest sannsynlig identisk med den Eli Katrine fra Vadum som døpes i Stokke 17. april 1791. De døper for øvrig sønnen Gregers 14. febraur 1806 i St. Laurenti kirke i Tønsberg. Det stemmer jo bra med at Idde Katrine ble konfirmert i Tønsberg 1807.Enken etter matros Johannes Schjulstoch, Gunhild Jensdatter, begraves i Tønsberg 18. februar 1834, 70 år gammel.I følge Stokke bygdebok (L. Berg, 1924) hadde Johannes Jespersen Sjuestok en søster ved navn Idde Katrine, f. 1754. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Randi og Ketil: Dette ser interessant ut, og er nok det nærmeste vi har kommet hittil. Alderen til Idde Cathrine stemmer jo også omtrent med det som oppgis ved hennes død, slik at fødsel omkring 1790-1791 passer godt. Det at hun kalles Eli Katrine ved dåpen virker litt rart, men feilskrivinger er jo ikke uvanlige. Er det andre kilder som kan sjekkes for å komme nærmere en avklaring? mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Har en Idde Katrine i min slekt, men har ikke papirene forann meg nå. Men en Idde Katrine Nilsdatter Søndre Veer er et navn. skal sjekke dette opp.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Flere Idde Katrine på den tiden i Stokke, men feil patrinymikon: Idde Katrine Kristensen Søndre Veer, senere Grytingen, født 1815 (Lorents Berg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

En Andres Kristensen Hvaal gift med Maren Katrine Larsdatter 1774, Bosatt under Melsomvik (Strandsted)Et av barna , Kristen Andersen f. 1783, falt over bord 1831, gift 1815 med Idde Katrine Johannesdatter, død 1862.Står ikke noe i bygdeboka (Lorents Berg) om hvor Idde Katrine kom fra, men mere om hennes manns familie.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Fra Vestfoldslekt: LenkeID: 2147 Kirkebok: 4 Side: 36 År: 1815 Nr.: Trolovelsesdato: 08.10.1815 Vielsesdato: Kirke: Sivilstand brudgom: Ungkarl Yrke brudgom: Matros Fornavn brudgom: Christen Etternavn brudgom: Annersen Bosted brudgom: Msmvig Alder brudgom: Sivilstand brud: Pigen Yrke brud: Fornavn brud: Idde Katrine Etternavn brud: Johannesdr. Bosted brud: Msmvig Alder brud: Kongelig bevilling: Bevillingsdato: Merknader: Yrke forlover 1: Fornavn forlover 1: Hans Etternavn forlover 1: Annersen Bosted forlover 1: Msmvig Yrke forlover 2: Fornavn forlover 2: Mikkel Etternavn forlover 2: Pedersen Bosted forlover 2: Msmvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Muligens dette er riktig Idde konfirmert i Tønsberg:Konfirmerte i Tønsberg 1775-1813 Prot. ref. Side Lp.nr. År Sokn/Kyrkje Merknad 646 9 251 27 1807 Frue-Kirke D: Domin. Palm. Rolle Førenamn Etternamn Kjønn Alder 655 Konfirmant Idde Catharine Johanesdr. K 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et skifte etter Johannes Jespersen, eventuelt et skifte etter Gunhild Jensdatter, vil kunne avklare om datteras navn var Idde Katrine og ikke Else Katrine. Kanskje kan et slik skifte også dokumentere hvem datteren var gift med. Siden Johannes og Gunhild flyttet til Tønsberg, må de eventuelle skiftene finnes i skifteprotokollen for Tønsberg by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Johannes Jespersen døde 1811 i Tønsberg (gravlagt 20. august - Lenke). Dersom det finnes et skifte etter ham, vil det ikke kunne dokumentere at ei datter giftet seg i 1815, men om det viser at han hadde ei datter Idde Katrine, er mye gjort i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk Kristian og Solfrid. Jeg skal sjekke skiftene for Tønsberg,for denne tråden ser interessant ut. At Idde Katrines far ikke er forlover for datteren passer jo også bra dersom han døde fire år før datterens giftemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk Kristian og Solfrid. Jeg skal sjekke skiftene for Tønsberg,for denne tråden ser interessant ut. At Idde Katrines far ikke er forlover for datteren passer jo også bra dersom han døde fire år før datterens giftemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg har nå sjekket skiftene for Tønsberg for perioden 1811-1817. I denne perioden har jeg ikke funnet skifte etter Johannes Jespersen. Enken Gunhild Jensdatter kan ha sittet i uskiftet bo frem til hun døde, men jeg har funnet henne i kirkeboken for Tønsberg som død 11.02.og begravet 18.02.1834 Som vist av Ketil (9). Hun er her beskrevet som Enke etter Matros Johannes Scjulstokk, bosatt i Tønsberg og fattiglem der. Gunnhild døde 70 år gammel.Ved å prøve å følge Johannes og Gunhild fra de giftet seg 4.4.1786 til hun døde har jeg kunnet dokumentere alle barna, samt bosted. Sønnen Gregers som Ketil referer til (9) døde 4.6.1807, 2 år gammel. Av de andre barna, som er nevnt i FT 1801 er Maren ( blir 14 år), den samme som ble døpt Mari 8.02.1788, Ide (som jeg har lett etter) og som ble 12 år i 1801, den samme som Eli Karine (døpt 17.4.1791) som foreslått av Randi (6). De to sønnene Jens og Jesper som står i FT 1801 for Ø.Semb på Nøtterø er dokumentert født på Buegården, mens den siste sønnen jeg har funnet, Johannes, ble født i desember 1801. De hadde også en datter Mari, født i 1786, men hun døde bare 14 uker gammel.Det ser altså ut til at foreldrene har endret navnene både på Mari og Eli Katrine. Som Ketil også sier (9) var det slik at Johannes Jespersen hadde en søster som het Idde Katrine, og kan være et godt hint. Det var nok heller ikke uvanlig at presten ikke skrev navnene slik foreldrene ønsket.Det ser ut til å være vanskelig å avgjøre dette med sikkerhet, men jeg synes indikasjonene som har fremkommet er gode. Jeg vil derfor anta at Idde Cathrine Johannesdatter er datter av Johannes Jespersen og Gunhild Jensdatter. Kommer derfor et stykke bakover, til Jesper Nilssøn fra Brøholt (og Sjuestokk) og for Gunhilds slekt tilbake til Jens Kristenssøn fra Råberg (og Gile).Takk for hjelpen til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jesper Nilsen var sønn av Nils Hansen (ca. 1687-1729) og Anne Andersdatter (ca. 1691-1730) på Brøholt.Jespers kone Dorte Jensdatter var datter av Jens Larsen (ca. 1687-1753) og Kari Hansdatter (f. ca. 1690) på Søndre Råstad.Jens Kristensen var sønn av Kristen Andersen (ca. 1655-1731) på Råberg.Jens' kone Berte Helgesdatter var datter av Helge Kristensen (ca. 1655-1743) og Mari Trondsdatter (ca. 1696-1770) på Søndre Rørkoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk Kristian for denne informasjonen. Nå kom jeg et godt stykke videre. Dette er vel nær grensen for hvor langt bakover en komme med disse grenene? Med disse oplysningen er jeg nå 9 generasjoner bakover i min anetavle på disse genene. Det er kjempefint. Nå begynner arbeidet med å fylle inn detaljene. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.