Gå til innhold
Arkivverket

[#6585] Johannes Jørgensens ektef.har tre forskj. farsnavn


Gjest Roy Skaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Skaug

Jeg har en Johannes Jørgensen født 10 mai 1802 på Bogstieie som min tipp-tipp oldefar. Han døde 13 sep 1890 på Nedre Stolpestadeie. Han var da losjerende enkemann.Johannes Jørgensen ble gift første gang med Berthe Christensdtr. Stolpestad 13 okt.1826.Etter at Berthe døde giftet han seg med min tipp-tipp oldemor 2 apr.1839. Hun het Rakel Johannesdatter og var født ca.1814. Johannes bodde da på Farberg.I folketellingen for 1865 finner jeg Johannes igjen som husmand på Storsveen. Han er da 60 år og Rakel 50. Min tippoldemor Rigine er ett av barna, oppgitt seks år gammel. (Hun var født 29 april 1860).Problemet mitt er at Rakel her heter Matheasdatter. Ellers stemmer alle opplysninger.Ved dødsfallet til Johannes Jørgensens kone i 1888 heter hun fortsatt Rakel, men nå har hun et tredje farsnavn?? (Det er en stund siden jeg fant den opplysningen. Jeg har mistet farsnavnet).Giftet han seg flere ganger med en Rakel?, eller er det noen som har andre "lure" forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Rakels far kan kanskje ha hett Johannes Mathias, Mathias Johannes eller noe slikt. Min tipp-oldefar het Ole Andres, hvilket resulterte i at oldemor er oppført som både Anna Olsdatter og Anna Andresdatter/Andreasdatter. Har vært borti et tilfelle Johan Kristoffer. Dattera står tidvis som Johansdatter, tidvis som Kristoffersdatter. I enkelte tilfeller er hun t.o.m. ført som Kristiansdatter.Mvh ArL eutrollet@hotmail.com http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Skaug

Jeg kan godta den forklaringen. Det finner jeg isåfall på farens dåpsdato. Men så hadde hun et tredje farsnavn når hun døde i 1888! Jeg husker dessverre ikke dette navnet, men fant det i kirkeboka for Ringsaker for noen år siden - har i etterkant "mistet" opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg har to forslag. Kan hun ha tatt sin fars farsnavn som etternavn? Eller har hun brukt sin manns etternavn, Jørgensen? En mulighet er at presten simpelthen har skrevet feil navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har lett i Ringsaker krk.bok. Hun er ikke født der, men da hun giftet seg var Johannes Olsen oppgitt som hennes far.som Johannes Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Myhre

Her er det meget som taler for feil navn i kirkeboka. Hun var som Berit nevnte ikke født i Ringsaker, ikke fra 1810-1820. Hun var heller ikke konfirmert i Ringsaker, altså måtte hun ha kommet utenfra. Ved ekteskapet stod det at hun var 25 år f. Jevneeie, nu Farberg. Jevne finnes i Ringsaker men der er hun ikke født. En titt i Indflyttede ga resultat: Rakel Pedersdatter f.7/10 1810 Jevne i Øier reiste til Tande i Ringsaker 18/11 1810. Kunne det være riktig person? Ved hennes død står det: Rakel Iversdatter død 15&5 bgr.25/5, jorpk. 3/6 1888. fattiglem, ektemann Johannes Jørgensen, f.1814. Her er det fjerde navnet på henne:Iversdatter også brukt :Johannesdatter,Pedersdatter,Jørgensdatter. Dette er riktig person, det gjenstår bare å se i kirkeboken fra Øier om hun er født 7/10 1810 og heter Pedersdatter eller Iversdatter. Svar er gitt direkte. Vennlig hilsen Hans Myhre Hedmark Slektshistorielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.