Gå til innhold
Arkivverket

[#6587] Kilde for svensker innvandret til Norge rundt 1850


Gjest Erling Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Røed

Hvor kan jeg søke kilder for personer født i Sverige hhvis 1833 og 1873 og innvandret til Tjøme og Stokke kommuner rundt 1854 og 1890 ? Antagelig fra Bohuslen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Har du sjekket innflyttingslistene i de aktuelle kirkebøkene? Og om du forteller hva personene heter kan jeg sjekke om de tilfeldigvis var fra Tanum sogn, da jeg sitter med et eksemplar (tekstfil) av Gunnborg Holmbergs oversikt over utflyttede fra Tanum til Norge 1820-1920. Vi har tidligere publisert årene 1820-1864 i Gjallarhorn.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Røed

Are S. Gustavsen, Bergen. Takk for svaret. 1.Olof (Olaf) Ingebretsen-far: Ingebret Olafsen. Olaf, født 3. juli 1834 i Foss forsamling, Bohuslen, Sverige. Innflyttet til Norge(Tjøme eller Stokke kommune)med attest datert 13.10.1854.2. Anders Herman Andersen, født 27. november 1873 i Sverige. Bosatt på Tjøme i 1898. Utvandret til U.S.A etter 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Har sjekket utflyttede for Tanum, men ingen Anders Herman Andersen var registrert der. SÅ forresten at han var på Nedre Rød på Tjøme i 1900-tellingen, og at han var gift, hadde to barn (f. hhv 1898 og 1900), samt forsørget svigermoren. Skal du finne ut av dette, kommer du ikke utenom å søke først etter vielsesinnførselen i den aktuelle kirkeboken, dernest i innflyttingslisten.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Røed

Hei igjen. Takk for forsøket. Er kjendt med 1900 tellingen. Neste proplem er å finne de i vielsesinnførselen på Tjøme og innflyttingslisten for hans vedkommende. Takk for tipset. mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Erling! Vet ikke om du visste dette: Foss 9702; Født: 1834-07-03 døpt: 1834-07-06 Olof Högklef, Ödsby;Ödsby, Högklev; Far: Torpare Engelbräkt Olsson mor: Oliana;Nilsd.Han hadde søsken: 9871; ; ;1836-05-22;1836-05-29;M;Carl Anton; ;Enerhogen, Ödsby;Ödsby, Enerhogen;Torparen;Engelbräkt;Olsson; ;Olena;Nilsd.; ;Kan se ut som den over døde tidlig; 10038; ; ;1838-03-22;1838-03-28;M;Carl Anton; ;Enerhogen, Ödsby;Ödsby, Enerhogen;Torparen;Engelbräkt;Olsson; ;Olena;Andersd.; ;10290; ; ;1841-03-31;1841-04-02;K;Britta Stina; ;Ödsby;Ödsby; ;Engelbrekt;Olsson; ;Olena;Andersd.; ;Engebret og Olena giftet seg: 24350; ; ;1834-01-10; ;Torpare, Ungkarl;Engelbrekt;Olsson;Enerhogen, Ödsby;Ödsby, Enerhogen; ;Piga;Olena;Andersd.;Hällan, Fahleby;Faleby, Hällan; ;Fysj, litt sent giftermål ja...Her er Engebrets fødsel tenker jeg: 7293; ; ;1807-11-06;1807-11-08;M;Engebret; ;Enerhogen, Öfre Ödsby;Ödsby, Övre, Enerhogen; ;Oluf;Engebretsson; ;Brita;Jacobsd.; ;Alle data hentet fra kirkebøker for Foss forsamling i Bohuslän. Du kan finne de på http://www.slaktdata.org Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Erling, jeg ble glad når du kom med ny melding med La...ikke Le :)))) [url="http://www.slaktdata.org/>http://www.slaktdata.org/ er riktig adresse, den funker, sjekket og kopierte! Hvis du skriver hhtp...kommer du ingen vei! Lykke til! Sverige/Bohus er kurant når du har de databasene, men, du bør unne deg å få tak i husforhørslänger! ta en titt på Røtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Røed

Hei Laila ! Det skal ikke være så lett !!, men nå har jeg fått opp begge adressene du ga meg. Der er nå letingen begynner. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.