Gå til innhold
Arkivverket

[#6594] Gunilde Marie Iversdatter Qvamsøe


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Gunilde ble f. 1802 i Bergen, døpt i Korskirken (KK) 24.10., konfirmert i KK 1818, gift 11.01.1829 med Henrich Johan Frederich Wilhelm Hess, f. 1801, døpt i KK 10.05. Han giftet seg 2. gang 27.02.1842 med Ellen Gurine Antonsdatter, f. 1793, d. 1849, og 3. gang 18.11.1849 med Elen Gurine Sølfæstsen, f. 1805, d. 1884. Men når døde hans første kone Gunilde? Har ikke kunnet finne hennes begravelse, men har forstått at ikke alle som ble gravlagt i Bergen gjenfinnes her på Digitalarkivet. Siden Gunildes mor er gravlagt på St. Martins kirkegård (iflg. Svein Rindedals info i et tidligere tema her, nr. 4466), kunne det jo tenkes at Gunilde også ble gravlagt der. Er det noen som har mulighet for å se efter dette? Hun døde sannsynligvis få år før 1842.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Hans,Har lest innlegget ditt på kildesiden, og dette ser ut til å være en gåtefull familie! Er både Iver og Maria allerede døde i 1815? Da fant jeg ihvertfall nr. 10045 Gunilde Qvamsøe i alderen 8-15, på adressen 16-42 i Domkirken sogn. Hun ser ut til å bo/tjene sammen med Christiane Jonsdtr. i huset til Jacob Sandal. Forresten har jeg undret meg på om Margrethe som var gift med Jessen var Marias ti år eldre søster - eller om det er tilfeldig at de begge er Jørgensdøtre... Har du sjekket om Mari/a også kan være fra Vikøyr/Kvam, eller tror du hun traff Qvamsøen i Bergen?Du har jo også disse alternativene i Hordal. S/F i 1801:Marithe Jørgensdtr. Hinderlie (27), FindaasMarita Jørgensdtr. Giære (27), VossIngeborg Maria Jørgensdtr. (26) i BergenOg som du sa Mari Jørgensdtr. Berle (26), DavikOg begge Mari Jørgensdtr.(27) i Eid kan du vel utelukke siden de er nygifte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Heidi,Takk for din interesse for min kones problematiske aner! Vi har arbeidet litt til og fra med Maria Jørgensdatter i ca 4 år nå, men fortsatt er problemet ikke løst. Det er vel bare fantasien som setter grenser for hva vi hittil har forsøkt. Fikk imidlertid verdifull hjelp av Svein Rindedal her på DA for noen dager siden. Da fant han Marias begravelse i 1812. Hun var da 38 år gammel, og dermed vet vi iallfall omtrent når hun ble født (1774 pluss-minus et par-tre år?).Vi har heller ikke funnet ektemannen hennes i FT 1815 for Bergen, og heller ikke hans begravelse. Om han er død før 1815, han også, så kan han jo være begravet på samme kirkegård som Maria, St.Martins. Begravelser der er visstnok ikke på nettet enda (iflg. Rindedal), så vi får studere kirkeboken ved neste besøk på Riksarkivet. Eller han kan være omkommet/forsvunnet til sjøs. Eller bare flyttet vekk fra kone og datter Gunilde Marie, f. 1802. (Gunilde ble døpt bare 7 dager etter foreldrenes vielse, så kanskje var vielsen bare "pro forma"? Flere barn er heller ikke funnet døpt.)Du nevner en del andre "kandidater", og jeg takker også for det. Marithe/Marita har jeg hittil ansett såvidt forskjellig fra Maria, at jeg ikke har regnet med dem. Men kanskje bør jeg revurdere dette. Ingeborg Maria Jørgensdtr. (26) i Bergen har jeg (etterhvert) droppet, siden fornavnet Ingeborg ikke forekommer hverken ved "vår" Marias vielse eller ved hennes datter Gunilde Marias dåp. Maria Jørgensdtr. i Wigør har jeg for flere år siden funnet giftet seg med en helt annen. (Fikk hjelp av de vennlige og hjelpsomme folkene her på DA til det).Når jeg p.t. satser mest på Mari Jørgensdatter, f. på Domsten i Davik i 1774, skyldes det 1) at hennes fødselsår stemmer med oppgitt alder ved henne begravelse: 38 år i 1812, 2) at hun ikke synes begravet i Davik, 3) at hun ikke gjenfinnes i FT 1801 for Davik, og at det ikke synes urimelig å anta at "Mari" ble til "Maria" ved innflytting til Bergen. I tillegg aner det meg at Jacob Sandal kan ha sitt slektsnavn/gårdsnavn fra Sandal i Gloppen, som jo ikke er langt fra Davik. Et eventuelt slektskap med Jacob Sandal kunne forklare at den morløse (og kanskje også farløse?) Gunilde Maria Iversdatter (Qvamsøe) bor hos Jacob Sandal i 1815.Jeg takker igjen for alle innspill, og håper fortsatt på fler!Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo igjen, Heidi,Jeg glemte i mitt forrige innlegg å nevne at Mari Jørgensdatter på Berle i Davik i 1801 gifter seg i Davik 16.07.1809 med Anders Pedersen fra Hus Ytre, Kinn. Så dermed er heller ikke denne Mari aktuell.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Kvamsøy heter en gård og et kirkesogn i Balestrand kommune i Sogn. Tidligere tilhørte det Vik kommune. Kvamsøy sogn begynner innenfor Høyanger,dvs. innklusiv vestsiden av Lånefjorden og østover til tvers av Vangsnes omtrent. På Kvamsøy ligger en gammel kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk, Pål, for ditt innlegg!Det er imidlertid Kvamsøy i Hardanger som er aktuell her. Iver Olavson Qvamsøe kom derfra.Ellers håper jeg fortsatt at noen har mulighetfor å sjekke om Gunhild Marie Iversdatter Qvamsøe er begravet på St. Martins kirkegård i Bergen, antagelig noe før 1842, året da hennes ektemann gifter seg på nytt.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

For å spinne videre på Marie Jørgensdotter fra Davik. Er det ikke sannsynlig at Marie Jørgensen født på Domstein, Davik i 1774 og Marie Jørgensen, 26 år i FT 1801, boende i Berle, Davik er ett og samme menneske, og derfor ikke den rette Marie? Det er ikke langt fra Domstein til Berle. Marie dør på Ytrehus i 1838 og skal da være 65 år. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Bent:Takk for ditt innspill!Jeg mener det her er snakk om to stk. Mari Jørgensdatter. Den ene er født på Domsten og døpt 11.09.1774, som datter av Jørgen Domsten og Marthe, den andre er født på Hauge og døpt 05.02.1775, som datter av Jørgen Hauge og Brithe. Jeg mener det er sannsynlig at det er den sistnevnte familie som i 1801 bor på Berle. Der finner vi nemlig som husbonde Mons Jørgensen, 23 år, ugift, hans foreldre Jørgen Anderssen, 64, og Brithe Monsdtr., 61, som Inderster, og Mari Jørgensdtr., Tjenestefolk, 26, ugift. Husbonden Mons er født på Berle og døpt 17.10.1778. Det ser derfor ut til at familien har flyttet fra Hauge til Berle en gang mellom 1775 og 1778. Mari Jørgensdatter Berle gifter seg 16.07.1809 i Davik med Anders Pedersen fra Hus Yttre i Kinn.Min hypotese er således fortsatt at det er Mari Jørgensdatter Domsten som gifter seg i Bergen 17.10.1802 med Iver Olavson Qvamsøe. Men det er altså foreløpig bare en hypotese. Skiftene etter Mari Domstens foreldre burde kunne være til stor hjelp, men da må jeg vel først komme meg en tur til SA i Bergen. Om det da ikke skulle melde seg en som har anledning til å se etter for meg? Iflg. skifteregisteret er det snakk om protokoll 20a, side 159b (1795-99) for Jørgen Martinsen Dommesten, protokoll nr. 23a, side 341 (1822-27) for Marte Reielsdtr. Dommesten, og protokoll 20a, side 292 (1795-99) for Marte Eriksdtr. Dommesten.Den sistnevnte bør tas med da det faktisk er to ektepar Jørgen og Marthe på Domsten i 1770-årene, og det er uklart hvilket av disse parene som er Maris foreldre.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.