Gå til innhold
Arkivverket

[#6595] Maria Mortinusdtr Oxsur, Sparbu N. Trøndelag


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Er det noen som har bygdebøkene for Sparbu og Ogndal? På gården Oxur skal det sannsynligvis ha bodd en kar hvis navn var Mortinus, han skal da ha en datter med navn Maria som må være født i 1850 årene. På gården Frøset står hun oppført som Maria Mortensdtr. Ifølge Statsarkivet i Trondheim er det feilt.Håper på svar. Mvh. Allis Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Brataas

Tror det er snakk om 2 forskjellige Maria...Husmansfolk på Oksur: Oksurplassen ble nå overtatt av et ektepar fra Verdal, John Bårdsen f. 1811 d 1867 Inger Holdordtr. f. 1803 d 1868 De hadde kommet til en plass under Neset i 1833, og hadde vært husmannsfolk der til de nå kom hit. De hadde 5 barn: -Peder f 1831 g i 1858 m Anne Andersdtr Holdeplass f 1826 i Kjelsbuplass i Ogndal. Murer. 4 barn -Mortinus f 1833 -Grete Bergitte f 1836 -Hans Mortinus f 1841 skomaker g.m. Fredrike Antonette Antondtr Svedin f 1838 i Mosvik. 1 barn: Anna Josefine f 1865, hun flyttet til TrH i 1890 -John Iver f 1845, d av difteri 1847 Fant ingen barn på Mortinius...Nye husmannsfolk: Henrik Ingebrigtsen f 1849, Halla g.m. Marta Lorntsdtr Fossum, f 1850 Et barn Hilmar f 1874Henrik fikk en datter med en taus på Frøset: Marie Mortensdatter. Jenta født 1874, døpt Martine Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Nina! Takk for at du svarte så fort. Martine Kristine er min farmor, så en eller annen Maria er min oldemor. Jeg vet ingenting om oppveksten til min farmor, men hun døde i 1915 i Trondheim fra en stor barneflokk. Mortinus f. 1833 og Hans-Mortinus f. 1841 er det sønner av John Bårdsen? Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Brataas

Ja, John Bårdsen er faren til Mortinusene. Om du ikke kommer noen vei raskt med Maria, så har du nå faren Henrik å bygge videre på... Martine K ble født samme år som Henrik giftet seg med Marta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Nina! Tenker litt på Mortinus f. 1833, han passer jo i alder hvis han er far til Maria.Var på U.B. igår,i bok nr.3 under Oksur står det at plassen ble overtatt av John Bårdsen m. fam. i 1839. Men så var det å finne denne Mortinus da..... Du skal ha takk så langt, men tar imot alle opplysninger med glede Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.