Gå til innhold
Arkivverket

[#6596] Ole Kaasen (ca. 1800-51), lensmann i Eidsvoll


Gjest Trond Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Lunde

Ole Kaasen var lensmann i Eidsvoll og bruker på garden Langvegg. Han døde 22.02.1851, 51 år gammel i følge dødsmeldingen. Han var gift med Anne Dortea Bay, født i Vinger Hedmark 1796. De hadde dattera Laura, gift med biskop Bang. I 1801-tellinga finner jeg Kaasen-navnet i Bergen og Rørås, men Ole står ikke der. Kjenner noen til hans opphav eller slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Eidsvoll bygds historie bd. 1,2 s. 376, av Rolf Fladby står det Lensmann fra ca. 1823/24 Ole Kaasen, som hadde vært betjent på amtskontoret i Christiania, og som viste seg å være en fredsommelig og forsiktig mann. I Lassens samlinger står det lite: lensmann Ole Kaasen f.... død Eidsvoll 18... Gift i Sørum 28/2? 1829 med Anne Dorthea Bay f, 179.., død på Gran 23/9 1870 henved 73 år. Døtrene Karoline Henrikke f. Eidsv. 1838 22/7 dpt. 5/8 og Laura Helene Marie Kaasen 10/4 1838, konf. Eidsv.10/4 1854, gift på Hamar 17/9 1868 personel kapellan til Gran, Anton Xstian Berg Bang f. 1840-1893, senere Dr. theol., statsråd og i 189.. biskop.Det finnes flere gårder som heter Kaasen så det er mye mulig han har fått sitt navn fra en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I 1781 arbeidet det en Joen G. Kaasa ved Eidsvoll Gullverk. Mon tro om Ole kan være en etterkommer etter ham? Faren kan ha bodd på Eidsvoll i 1801 uten å bruke slektsnavnet i folketellingen. Jeg har imidlertid ingen peiling på om denne Jon G. ble igjen på Eidsvoll da driften ved Gullverket ble innstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Takker for nyttige innspill. Ved vielsen i 1829 regner jeg med at det står både farsnavn og fødested, så det skulle være mulig å finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.