Gå til innhold
Arkivverket

[#6598] Spedalskhet (lepra)


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg har funnet flere i familiens aner som var spedalsk. Jeg har lest noen artikler om at dette mest sannsynlig var arvelig faktor. Men vet man mer i dag om årsaken til spedalskhet, når den kom og er den helt borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Noe stoff er å finne under adressen http://digitalarkivet.uib.no/lepra . Spedalskhet er dokumentert i kilder 3500 år bakover i tid, og det er dermed den sykdommen på jorden som har lengst kildedokumentert historie. WHO hadde som mål å utrydde spedalskhet i løpet av 2000, men det var rundt 700 000 nye tilfeller i 2000, slik at målet fortsatt ikke er nådd. Man regner med at 90-95% av verdens befolkning er immune mot sykdommen, og BCG-baksine skal fungere minst like bra mot lepra som tuberkulose.Det har vært stor diskusjon om det var arvelighet eller smitte som lå bak sykdommen, og i 1873 lyktes det G. H. Armauer Hansen å kartlegge basillen. Det er altså en smittsom sykdom. Men ytterst få av dem som fikk smittestoffet i seg utviklet sykdommen, kanskje er det en arvelig komponent som gjør det lettere for sykdommen å slå til hos noen enn hos andre. Det skal være et tema som fortsatt blir debattert av leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Heisan Solfrid!Jeg har en nesten komplett avskrift av dommen mot Christian Spohn, som jeg vet du kan vaere interessert i.Ta kontakt med med paaoysteinstiansen@hotmail.comer du snill, saa skal jeg sende den til deg.mvh Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.