Gå til innhold
Arkivverket

[#6601] TIL ODD OTTESEN,KRISTIANSAND


Gjest Gitte Jacobsen Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei Odd. I september svarte du meg på følgende spørsmål ang. hvor Fjellengen og Kullebund er.Du skriver at i matrikkelen for 1903 står Kristian og Hans som eiere i 1904. Hvor er denne matrikkelen,skulle gjerne sett dette selv. Har i senere tid funnet ut (avisutklipp som var glemt bort), at det er Martin Larsen som var far til disse to, slik du beskriver.Fant også deres mor Maren Hansdatter, hun døde tidlig. Vet ingen ting om henne,gjør du? Kan du sende med svar på min mailadr. gitmarti@online.no mvh.Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Norges matrikel : matrikulerede eiendomme og deres skyld den 1. april 1903 i Akershus amt / udgivet af Finans- og Tolddepartementet. - Kra : Stenersen , 1904 - 541 s. - (336.22)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei og tusen takk for opplysningen.Du synes kanskje jeg er litt rar som stiller følgende spørsmål?: Kan hvem som helst få tilsendt/kjøpt dette Fians- osv.?, ved å henvende seg dit?Jeg er ny i gamet og er ennå ikke helt med på hvilke hjelpemidler det finnes ennå. Jeg begynner å forstå at man kan jo finne mye ut før man tar steget til Riksarkivet!Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei og hå, Gitte! ved søk på Bibsys.no fant jeg at Matrikkelen i hvertfall finnes på Nasjonalbiblioteket i Drammensveien. Jeg vet ikke om de driver fjernlån til biblioteket ditt, men du kan jo ringe og høre? De er veldig hyggelige der, og egentlig bør du unne deg en tur dit. Kjempeflott! Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei Laila og OddTusen takk for hjelpen. Fikk i dag kopi fra matrikelen for 1903,fra nasjonalbiblioteket. Veldig hjelpsomme folk der, men man må vite nøyaktig navn på evt. folk og gårdsnavn osv.Det er en ting jeg lurer på Odd, sitter du inne med flere opplysninger om Martin Larsen? Du visste jo når han døde og hvor han var født, så derfor mitt kanskje litt "dumme" spørsmål.I matrikelen for 1903 er det nevnt Lars Taraldsensenke på bnr. 1, tror du/dere at jeg kan gå ut ifra at det er hans mor? Han selv heter jo Larsen da burde jo Lars Taraldsen være hans far?Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Martin Larsen som døde på Fjellengen i 1894, er ikke sønn av bonden på Øvre Krok, Lars Taraldsen (1800-1868), hvis "enke" i matrikkelen av 1903 står som eier av bnr. 1 av Øvre Krok. Jeg har heller ikke ytterligere opplysninger om Martin enn de jeg allerede har meddelt.Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei igjen Odd!Hyggelig å høre fra deg. Jeg hadde et lykkelig håp om at denne Lars Taraldsen kunne være far til " min " Martin Larsen.Du skal i alle fall, ha en stor takk for hjelpen, likevel!Smil fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.