Gå til innhold
Arkivverket

[#6603] Erfaringer med US Census 1920 ?


Gjest Jan Habberstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Habberstad

Er det noen som har erfaringer med bruk av US Census 1920, fra Ancestry.com eller andre?Det skal ikke foreligge index for denne folketellingen, men visstnok soundex.Da jeg er på jakt etter personer med etternavn LANGSETH i de fleste statene i USA, men ikke alltid vet hvilket county jeg skal lete i, blir det trolig en lang veg å gå å lete gjennom folketellingssider i de forskjellige counties.Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei og hå, Jan! Jeg tror faktisk at mormonerne har en soundex eller index til 1920-tellingen. Ta en telefon til Hekkveien 9 nr. 22 35 77 69! Det blir håpløst å bla gjennom alle sidene på ancestry.com dersom du ikke vet county'et engang! Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Rustad

Siden dette innlegget var aktivt sist har det skjedd endel som sikkert er kjent og opplagt for i hvert fall Laila; men av hensyn til de som ikke er oppdaterte: På Ancestry.com kan det oppfattes som om Census 1920 nå er søkbart (index) Dette stemmer bare delvis; ikke ALLE personer finnes der! Som eksempel har jeg lett etter en Louis Tennancour i flere år - negativt. Ved å søke på 'tennancour, ND, Census 1920' får en opp en Joseph Tennancour, Rolette County. Går en da til 'image' finner en HELE familien, deriblandt Louis!! Dette er bare et eksempel på at de en IKKE finner ved å søke C 1920 ALIKEVEL kan være der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

En liten tilføyelse: Jeg tror dette også gjelder Census 1930. Forøvrig: På både Census '20 og '30 er det mulig å søke på FORNAVN. Jeg har bl.a. en Gary Rustad f. ca. 1915 som er 'borte' for meg - han finnes ikke hos sin familie verken i '20 eller '30. Har derfor hatt en mistanke om at han var 'botrsatt' til en annen familie og kunne være registrert under et annet etternavn. Ved å søke i C 1930, ND etter GARY , 14,15, og 16 år tror jeg rimelig sikkert at jeg fant han med et annet etternavn. Denne muligheten for søk på fornavn er fin når en leter etter kvinner som er gift med en Mr. X; det kan i hvert fall gi en ledetråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920-tellingen er vel 'indexert' kun etter familiens 'head', - mens 1930-tellingen har vel med samtlige også i registeret, mener jeg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg kan forøvrig fortelle at genealogy.com har head-indexert også 1900 og 1910, samt en del eldre tellinger (1870 og 1880). 1880 er også gratis totalindexert på www.familysearch.org.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.