Gå til innhold
Arkivverket

[#6609] Hans Hermandsen gift med Berthe Knudsdtr. Eiker


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Heisann. Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å finne foreldrene til disse to. Hans Hermandsen, ble gravlagt 12.03.1766, 62 år. så han skulle være født ca 1704. Og kona hans ble gravlagt 24.03.1771, 60 år, født ca 1711.I 1765 bodde de på Fossesholm-eie.(Sundet?) på Eiker, Buskerud. De fikk i hvertfall 3 barn. Kirsti, Hermand og Maren.Alle opplysninger tas i mot med takk. Mvh. M.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Har du benyttet kirkebøkene for Eiker? En digital versjon er tilgjengelig på Digitalpensjonatet, lagt ut av Eiker Historielag. Du kan ikke være 100% på at alt er riktig registrert digitalt, men det kan jo være en betydelig søkestøtte. Gitt at Hans Hermansson faktisk var født på Eiker, noe som slett ikke er sikkert, finnes det i dette aktuelle tidssrommet +/- 1704 én aktuell kandidat, nemlig Herman Eriksson på Kopstad. Hvordvidt dette er riktig eller ei vet jeg ikke. Det beste er om du selv kan søke deg tilbake i den originale kirkeboken (på mikrofilm), slik at du har muligheten til å arbeide med selve kilden.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Magne!! HERMANDSEN RAPSTAD, Haagen Christening Gender: Male Christening Date: 13 Apr 1704 Recorded in: Eiker, Buskerud, Norway Collection: Eiker; Den Norske Kirke Father: Hermand RAPSTAD Source: FHL Film 124101 Dates: 1683 - 1727Haagen og Hans ble vel brukt om hverandre, tror jeg? Jeg er ikke filla kjent i disse stroka, kanskje Rapstad er feilskrift for Kopstad?Når jeg så ser i den registrerte på Digitalpensjonatet, så står det der Kopstad. Så amerikanern har nok blingsa. Faderen her fikk flere barn, Christen, Elena og Erich. Ingen av barna er oppført med mor....morløse? hmmm. Mannsjåvenistisk prest!Hans og Berthe giftet seg i Eiker: HERMANDSEN, Hans Marriage Wife: Berethe KNUDSDR Marriage Date: 28 Oct 1731 Recorded in: Eiker, Buskerud, Norway Collection: Eiker; Den Norske Kirke Source: FHL Film 124101 Dates: 1705 - 1759Kan dette stemme tro?Enig med Are, du bør nok gå til filmen..... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne !..Mulig at dette ble litt rotete……men det får våge seg…Kan ikke hjelpe deg direkte…..fordi jeg klarer ikke å bevise noe som helst….men en del ”indisier” og ledetråder til videre søk…tror jeg at jeg har funnet….Du er jo litt ”heldig” fordi Herman er et sjeldent navn på Eiker. Fra kirkeboka på Eiker 1731: Trolovede Dom. 14 post trinit. Hans Hermandsøn Soldat og Berethe Knudsdt. –Dom. 23 post trinit. Copul. (altså trolovet 26. august og viet 28. okt 1731). …..nå er vi jo ikke bombesikker på at dette var begges første ekteskap….det er nemlig en Berethe Knudsdatter som tidlig i 1724 vies til Imbret Olsøn af Vestfossen……..bare så den muligheten holdes åpen……Jeg finner imidlertid ”vår” Hans Hermanson som fadder her : Dåp i Haug Kirke den 23. feb 1727 Maren, datter av Ole Liverud , faddere er: Sara Basserud,(Som het Sara Hansdatter Basserud, gift med Anders Pedersen Basserud, hun ble senere gift med Johanes Torstensen) Marthe Haagensdatter, Erik (Hermansen – se nedenfor) Kopstad, Lars Haagensen og HANS HERMANDSØN - Dette er det eneste ”sikre stedet” jeg finner HANS HERMANSØN som fadder, så det er ikke så mye å holde seg til. Men jeg synes det skulle være underlig om disse to Hermannssønner i denne dåpen ikke var brødre. En trøst er jo også at denne dåpen er 4 år før Hans Hermansson vies, så han er neppe fadder her for noen på Berthe Knudsdatters ”side” – Via andre kilder, bl.a. skifter; vet jeg at Denne vesle jenta som ble døpt i 1727, var datter av Ole Pedersen Liverud og Maren Haagensdatter (Ole Pedersen Liverud ble seinere gift med Maren Halvorsdatter Burud). Hvorfor Hans Hermanson var fadder akkurat i denne dåpen, vet jeg ikke, men kanskje det er av interesse å vite at barnemoren i denne dåpen (altså Maren Haagensdatter gift til Liverud) døde ca. 1736, det var nemlig skifte etter henne på Liverud den 4. aug. 1736. Ved dette skiftet får vi vite at avdøde er svigerinne til Anders Pedersen Basserud…..vi får også vite at avdøde Maren Haagensdatter i allefall hadde 4 søstre….dette vet vi fordi det sies ved skiftet at avdødes svogere var: Lars Jonsen Vestfossen, Peder Olsen Ruud, Torchel Mortensen Ruud og Ole Olsen Nyehuus,…dette har jo ingen direkte sammenheng med Herman…..men kanskje du kan ”rote” litt rundt….og se om det finnes andre slektsmessige spor ??? Dersom vi ser litt nærmere på de andre fadderne i denne dåpen, finner vi ut at: Erik Kopstad også er fadder her, og vi veit også at når Erik Kopstad …. I 1727 døper sin datter Anne…så er det forsyne meg en Anne Hermandsdatter som er fadder i denne dåpen….dette er jo kanskje noe å ”spinne videre p?…ET LITE…. Spor er jo at Anne Hermannsdatter jo i 1732 er fadder i samme dåp som en Erik…som jommen heter Hermannson…men det står ikke at han er fra Kopstad…. Jeg har en mistanke om at Anne, Hans og Erik alle er barn av Herman Eriksson Kofstad / Kopstad/ Korsgården/Fiskumstrand og Ingeborg Hansdatter…..men kan vel foreløpig ikke føre direkte bevis for dette…. I et manntall fra Eiker datert 1723 sies det at gården Kofstad da besittes av enken Ingeborg…men i skifteprotokollene for Eiker har jeg ikke vært kar om å finne skiftet etter verken Herman Eriksson eller Ingeborg Hansdatter noen av dem……….Så….igjen er det kun indisier….Vi vet jo også at denne Herman Eriksson i 1691 døper en sønn ved navn Christen…….I mars 1724 døpes Olle sønn av Chresten Tejen (Kanskje detter er Christen Hermansson) her er Kathrine Gullaxrud, Annichen Nyrud, Olle Gullaxrud, Peder Sebiønsøn? og ERICH KOFSTAD Faddere.....Detter er ikke utenkelig, for i 1726 er Anne Hermannsdatter fadder for lille Guro som er datter av nettopp Christen Tejen…… dessuten fant jeg i kirkebok for Eiker…følgende vielse……Erich Hermansson Kofstad og Marthe Olsdatter viet domino 20. post trinitatis 1725………. Lykke til ! Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann alle sammen Har nå fått sjekket kirkebøkene for eiker og jeg fant heller ingen Hans Hermandsen døpt, bare denne Haagen i 1704. Er det noen som vet om Hans og Haagen ble brukt omhverandre ??Om det er min Berthe Knudsdtr som gifter seg i 1724 vet jeg ikke, men da ville hun vært veldig ung ca 13 år, og det høres litt vel kriminelt ut....Mvh M.Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.