Gå til innhold
Arkivverket

[#6614] Uthaug på Ørlandet


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

Jeg søker en Jens Ingebrigtsen på Uthaug og hadde håpt å finne han under Brekstad i Ørlandsboka 2. Her finner jeg 2 sønner men ikke Uthaug. Kan noen si meg hvor jeg eventuelt kan finne denne gården og om det muligens kan være et underbruk?På forhånd takk Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Du finner en Jens Ingebrigtsen og kona Ane M.Iversdatter m/3 sønner som husmann/fisker under en av Uthauggårdene (2153)i folketellingen for 1865, Ørlandet pg. Det finnes et stort antall gårder/bruk med navnet Uthaug på Ørlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Det hadde vært flott Halvor, du forstår jeg må fjærnbestille bøkene siden de ikke har dem på det lokale biblioteket...Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg trur at jeg må skuffe deg. Jeg har iallfall ikke funnet Jens Ingebrigtsen under Uthaug i Ørlandsboka. Forfatteren (og boknemnda) har nemlig valgt å la være å ta med husmenn uten jord i bøkene. De har riktig nok gjort et unntak for beboerne i den såkalte Sjøgata på Uthaug, men Jens er ikke å finne der. Jens Ingebrigtsen var husmann uten jord under bnr. 13, Uthaugs-gården. Stua hans lå sannsynligvis nær eller i Sjøgata. Yrjar Heimbygdslag har samla opplysninger om folk som bodde i Sjøgata. Det går kanskje an å ta kontakt med Ørland kommune eller en som heter Ivar Hopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Er den noen som forresten kan si hvor jeg kan lese meg til gårdene Hæg, Selva (Sølven) og Vatten?Kona til Jens Ingebrigtsen, Anne Iversdtr var i følge kirkebøkene i Ørland født på Hæg 25/2 1826 av foreldre Iver Ingebrigsen født ca 1798-1800 fra Selva og Maren Johnsdtr født ca 1802-1804 fra Vatten. De giftet seg på Ørlandet 14/2 1828Faren til Iver Ingebrigtsen va Ingebret Stav fra Melhus (ingen kandidater funnet i tellingene.Faren til Maren Johnsdtr var John Sølvlien, men jeg har ikke funnet han i noen folketellinger, kan Sølvlien egentlig være Selven??Som sagt er jeg interessert i tips hvor jeg kan leite videre??Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Alle de gårdene (Hegg, Selva og Vatten) du nevner i det siste innlegget ligger på den andre sida av Trondheimsfjorden, altså i nåværende Agdenes kommune. Sølvlien skal sikkert være Selvlien, som er et bruk i Selva. Jeg kjenner ikke til om det er kommet noen bygdebøker fra denne delen av det gamle Ørland, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei Halvor, takker for innlegget.Jeg fant en Jon Clausen under 1801 tellingen for Selvlien, men synes vel både han og kona Lucie var litt "gammle" til å være foreldre til min Maren som skal være født ca 1802?????Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.