Gå til innhold
Arkivverket

[#6617] Aner fra Jølster


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Daniel Marqvardsen Støfring ble gift 27.11.1802 med Brite Sørensdtr. Øvrebø. Var hun datter av Søren Mosesson Øvrebø (f 1729) og Helga Larsdtr. Storetre? Marthe Marqvardsdtr. f. ca. 1793 og gift med Ole Olsson Hafstad. Var hun søster av ovennevnte Daniel? Hvem var Arne Marqvardsen Hjelbrekke (farfar til ovennevnte Daniel) gift med og hvem var foreldrene hans? Hvem var gift med Moses Jensen Øvrebø (f. 1667 på Nedrebø) gift med? Jeg er også på jakt etter forfedre til Gertrud Marqvardsdtr. Årset gift 14.6.1733 med Daniel Pedersen Løset og til slutt: Var Andris Nerbø gift med Susane Sandal. Jeg har benyttet boka til Joleik, men det er vanskelig å få den rette sammenhengen her. Det ble kanskje mange spørsmål på en gang, men er svært takknemlig dersom noen kan hjelpe meg. På forhånd takk. Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Noen svar: Anders Crispinussen Nedrebø (ca. 1570-1643) var gift med Johanne (død 1656), og gjennom henne eide han jordegods i Furebø i Førde, slik at vi må regne med at hun var i slekt med Oluf på Furebø.Susanne Sandal (død 1662) var enke etter sokneprest Jacob Hansen, og svigermor til Anders Crispuinussens søn Nils Andersen.Moses Jensen Nedrebø/Øvrebø (født ca. 1667-1740) var gift med Gjertrud Rognaldsdatter Angedal fra Førde.Brite Sørensdatter Øvrebø var 20 år gammel i skiftet etter moren Helga Larsdatter, og hun nevnes i skiftet etter faren i Søren Mosesen i 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Stor takk til Yngve Nedrebø for hjelp - han har hjulpet meg også tidligere. Setter også lit til at Renathe også kan hjelpe meg - hun har fått min e-post adresse. Fortsatt finnes det noen ubesvarte spørsmål - vet noen noe om disse ? Slenger på to spørsmål til: Hvem var Crispinius - far til Anders Nedrebø og kjenner noen anene til Brite Jacobsdotter gift med Nils Andersen Nedrebø ? Med hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Anders Crispinussen Nedrebø og broren Tollef C. Sandnes (ca. 1567-1636) var sønner av sokneprest Crispinus Johannessen (død 1572) og Kari Tollefsdatter.Brite Jacobsdatter (ca. 1604-1669) var datter av sokneprest Jacob Hansen ("Skaaning") (ca. 1540-1628) og Susanne Jensdatter (ca. 1570-1662). Jacob Hansen var en vidløftig kar, og hadde vært prest i Sverige, i Innvik, i Davik, i Bergen og på Stord før han kom til Jølster. Som prest på Stord røk han uklar med biskop Anders Foss, som Jacob stevnet for den Danske Herredagen, men han ble selv fradømt kappe og krage i 1599 i Bergen. I 1606 fikk han på ny tillatelse til å søke kall, og kom til Jølster i 1609.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Crispinius har jeg ikke farsnavn på , men han var prest i Jølster fra 1561 til han døde 2.1.1568.Dette ifølge dagboken til lensmannen Jens Nilsson Nedrebø 1627-1704.Men i følge "Den norske kirkes Geistelighed " av Anton Christian Bang prediket Crispinius siste gang 1. juledag 1577 og avgikk ved døden 11.1.1572.Foreldrene til Brite Jacobsdotter Nedrebø :Jacob Hansson Sandal ca 1538-1628.Han var prest i Jølster til han døde 90 år gl.Jacob var gift med Susanne Jensdatter Sandal f.ca 1580. Hun er nevnt å være " 90 og halft tridje år" når hun dør 22.5.1661.Dette ifølge deres dattersønn lensmann Jens Nilsson Nedrebø sin dagbok. mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Her ble det dobbelt svar .Men grunnen til at jeg kommer med et nytt innlegg er en liten trykkleif.Selv om Crispinius var geistelig blir det vanskelig å holde preken i Jølster nesten 6 år etter han er død.Den siste preken han hadde skal være 1.juledag 1571.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Unnskyld meg at jeg kanskje spør litt domt, men det går litt rundt for en amatør som meg med disse Chrispinusson navnene som også jeg har noen av. Men først: Var Kari Tollefsdatter datter til Tollef Hansen Bachen? Hvordan er slektskapet mellom Hans Chrispinusson og Anders C. Nedrebø og Tollef C. Sandnes? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Odd Brede, du spør om hvem Arne Marqvardsen Hjelbrekke (farfar til Daniel) var gift med. Så langt er ikke jeg kommet, i første omgang skulle jeg ha likt å visst hvem som var Daniels foreldre. Kan du hjelpe meg med det ?Hilsen Linda Østby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Etter mine notater var Kari Tollefsdatter datter av Tollef (Hus) f kr 1515 og Anne Andersdatter Vie f kr 1515 på Via. Død etter 1567.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hans Crispinussen Sandnes var sønn av Crispinus Tollefsen (ca. 1612-1677) og Magli Sakkariasdatter (trolig fra Hus), og sønnesønn av Tollef Crispinussen.Kari Tollefsdatter, gift med Crispinus Johannessen (død 1572), er oppgitt med gardsnavnet Hus i enkelte langt seinere kilder, og det passer med at det er nevnt en Tollef Hus i 1563. "Anne Andersdatter Vie", angivelige kone til denne Tollef Hus, er ikke nevnt i noen kilder, og er nok et rent fantasiprodukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk igjen til alle for gode bidrag. Til Linda Østby: Foreldre til Daniel Marqvardsen Støfring er etter mine opplysninger: Marqvar Arnesen Støfring (f.ca. 1749 på Hjelmbrekke) og Nicolaia Danielsdtr. Løset (f.ca.1753 på Løset). De ble gift 30.6.1777. Jeg knytter også til et par spørsmål: Far til Nicolaia Løset - Daniel Pedersen Løset er sønn av Peder Marqv. Øvrebø (f.ca. 1686)som 26.12. 1709 ble gift med Gunille Olsdtr. Løset. Peder må være den som i folketellingen i 1701 er tjener på Nedrebø (15 år). Men hvem er foreldrene hans? Hvem er foreldre til Lars Rasmesen Storetre (død 1760) og hvem var han gift med ? Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Min kilde var "Fedraminne" av Martin Raaheim som på side 154 anfører: Jon Hus, f ikr 1505, d uml 1535. Bonde på Hus i Jølster.G m Anne Andersdatter Vie. Ho Arva gardane Furebø og Mo i Fyrde, Berg og 1 ls i Hus. ialt 6 ls... Tvau born: Olav Furebø, hyllingsmann, g, bn, ætti bur der enno,,, Synnøve (sjå XIV 10417) (Der står det:Synnøve Jonsdatter Hus. Ho arva 54 ms jdsk i Furebø i Fyrde. Gm Simen Torstensen Holsen f 1530?. Bonde Holsen)Enkja Anne g2m Torleiv (Hus). Tri born: Ei dtr gm Endre Berg, 5bn. Kari, g1m soknpr. K. Johansson, Jølst.2 søner, g2m soknepr. P. Nilsson, Jølster, 8 bn, Anders Hus. Denne slekten har jeg med på min Hjemmeside, og jeg vil gjerne rette den op. Hva er galt og hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det meste her er dessverre fri diktning! Det er bygd på en del ytterst luftige skriverier i "Jul i Sunnfjord" sist på 1950-tallet og tidlig på 1960-tallet.Det som kan belegges i kilder er at Tollef Hus er nevnt i 1563, mens enken står i 1567. Flere generasjoner seinere er det oppgitt at Kari Tollefsdatter skulle være fra Hus. Det er mulig at hun er datter av Tollef Hus, men det kan ikke bevises. Kari Tollefsdatter var som enke ganske riktig gift med sokneprest Peder Nilsen, men hadde slett ikke 8 barn med ham. Hun kan umulig være mor til de barna han fikk rundt/etter 1600, for da ville Kari ha vært godt over 50 år. Det nevnes en presteenke Dorthe i Jølster, og det er rimelig å regne med at det var hun som var mor til Peder Nilsens yngste barn.Oluf Furebø var i 1628 eier i Furebø sammen med "sine sødskens barn", og i andre odelslister står det at medeieren var Anders Crispinussen, på sin hustrus vegne (jfr. dom i Herredagen 1641). Det var altså Johanne Nedrebø som var i slekt med Oluf, ikke ektemannen, og dermed faller alle de luftige forbindelsene fullstendig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Er det noen som kan si meg om det finnes noen kobling mellom sokneprest Jacob Hansen ("Skaaning") (ca. 1540-1628) og sogneprest på Avaldsnes Kristen Bentsen (Skaaning) født ca 1611 i Skåne Sverige og død 1679?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Dersom det er slektsnavnet "Skaaning " du tenker på ,er det vel kun at begge tok navnet Skaaning fordi de var fra Skåne.Om de var i nær slekt vet jeg ikke. mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei Geir.Ja, jeg regner med at begge er blitt hetende/kalt Skaaning p.g.a sitt svenske opphav. Siden begge sansynligvis var fra Skåne og begge var sogneprester, lurte jeg på om det kunne være noe slektskap.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! En korreksjon til Linda Østby: Farfar til Daniel Marqvardsen Hjelmbrekke viser seg å være Arne Danielsen Gjesdal (ikke Hjelmbrekke). Arne ble gift med Marte Malene Brenden (f.1721) 25.6.1747. Marte var datter av Peder Toresen Brenden og Marete Larsdtr. Espehaug som giftet seg 1.1.1717 (leiermål). Men hvem var foreldre til Arne Danielsen Gjesdal (1712-1785)? Med hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Sokneprest Jacob Hansen Sandal kom etter hva jeg forstår i fra Skåne i Sverige, men hva med Susanne Jensdatter ? Giftet de seg etter at Jacob kom til Jølster år 1609 ? Hvor ble deres datter, Brite (ca 1604)født ?Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jacob Hansen var prest i Sverige på 1580-tallet, kom til Nordfjord ca. 1585, og kom til Stord midt på 1590-tallet. Der flyttet han kort etter inn hos enken etter Staffen Jensen, den forrige presten, og hun kom i barselseng mindre enn 9 måneder etter bryllupet. Det (sammen med en del andre forhold) kostet Jacob kappe og krage i 1599. Susanne Jensdatter er mulig/trolig enken etter Staffen Jensen, og presteenke på Stord i 1595. Vi vet ikke hvor familien oppholdt seg mellom 1599 og 1609, men Bergen er vel et godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

-------------------------------------------------------------------------------- I første omgang fant jeg dette ho mormonerne, uten at jeg ble noe klokere av den grunn...Linda Jacob HANSSON Sex: MMarriage(s): Spouse: Susane JENSEN Marriage: Abt. 1595 , , Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Beklager, jeg prøver å kopiere og lime inn... men det ser ikke ut til at alt vil følge med. Det som også var skrevet under vielsen til Jacob og Susanne er ,,Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.