Gå til innhold
Arkivverket

[#6617] Aner fra Jølster


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Østby

Etter å ha søkt på alle tenkelige måter hos mormonerne angående Jacob, Susanne og deres datter Brite ser det ut til at alt er et eneste stort rot. De er gift flere ganger i forskjellige årstall (1595 og 1599) og Brite er for sikkerhets skyld født flere ganger både i år 1600 og 1604. De kan vel kanskje ha fått flere barn med samme navn. Men alt har foregått i Sunnfjord, vel å merke noe på Aalhus og noe på Sandal. Disse søkene er ikke å anbefale, en blir bare enda mer forvirret.... Rett kan det i hvertfall ikke være... Jeg vet jo at det finnes mye rart hos Family-search, men det var det eneste jeg hadde å ty til akkurat nå. Noen som kan anbefale noe ?Linda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I tingboken for Sunnfjord 1663 nevnes arvingene etter Susanne Jensdatter. Det var sønnen, klokkeren Jens Jacobsen (ca. 1602-1672), og det var en ikke navngitt datter i Naustdal og Brite Jacobsdatter. Mari Jacobsdatter, gift på Berg i Jølster, var død mange år før moren.Jeg har samlet det jeg mener å vite om Jacob Hansen på denne adressen: http://digitalarkivet.uib.no/sab/jacobh.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Berre ein liten kommentar til Skåne. Når einkvan er fødd i Skåne i første helvta av 1600-talet, er dei _ikkje_ fødde i Sverige. Skåne var dansk til 1658, og dermed var dei fødde i Danmark. Dersom dei var prestar i Skåne på denne tida, var dei dermed også danske prestar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Vet noen om skånsk kildemateriale som kan kaste lys over Jacob Hansen Schaanings "ungdomssynd" og prestekarriere i Skåne, og kanskje til og med opphavet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Spørsmålet er jo først om det Nykøbing Jacob Hanssøn var prest i ligg i Skåne (evt. Halland eller Blekinge), eller om det var i sjølve Sverige. Eg kjenner berre ein by Nyköping i dagens Sverige, og den ligg i Södermanland, ved kysten mellom Stockholm og Norrköping. Då er det i tilfelle reint svensk kjeldemateriale ein må sjå etter. Riksarkivet i Stockholm har nokså store samlingar frå 1500-talet, slik at det ikkje er utenkjeleg at det ligg meir stoff der. Det finnest sikkert ein heil del trykte kjelder også, men kunnskapane mine om desse er svært dårlege. Ein gjennomgang av bokserien "Riksarkivets beståndsöversikt" skulle nok kunna gje betre svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Mitt første innlegg avstedkom mye interessant stoff og også svar på noen av mine etterlysinger. Men fortsatt mangler jeg opplysninger om forfedrene til følgende: 1. Gjertrud Marqv.dtr. Årset gift 14.6.1733 med Daniel Pedersen Løset. 2. Peder Torsen Brenden og Marete Larsdtr. Espehaug gift 1.1.1717. 3. Arne Danielsen Gjesdal gift 25.6.1747 med Marte Malene Pedersdtr. Brenden 4. Peder Marqvardsen Øvrebø og og Gunille Olsdtr. Løset gift 26.12.1709 5. Lars Rasmesen Storetre (død 1760) og Ingjeber Knutsdotter. Dette ble mange spørsmål, men jeg håper det finnes noen som kan hjelpe meg videre. Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan Gjertrud Marqv.dtr Årset som er nevnt i mitt forrige innlegg være datter av Marqvard Larsen Fluge ? I så fall er hun født ca. 1697. Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til Yngve Nedrebø. Opplysningen om at Lars og Ingeborg kom fra Holsen i Førde har satt meg på sporet etter forfedrene til Lars - dette via anelister på hjemmesiden til Leiv Skjerve. Takk også til han. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det var skifte etter Rasmus Gunderson Holsenbakke 9.september 1696. Ole Rasmuson var da 3 år dvs f kr 1693. Leddene lengre bakover kan være tvilsomme og du er velkommen til å etterprøve dem.----Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det var naturligvis Lars Rasmuson som var 3 år. Ole er også anført med 3 år som synes å være trykkfeil for 13 år, dvs f kr 1683-----Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Jeg søker også aner fra Jølster, og utifra forutgående innlegg lurer jeg på om noen kan bekrefte følgende; Er Moses Jensen Nedrebø/Øvrebø og Gjertrud Rognaldsdtr. Angedal foreldre til Søren Mosesen Øvrebø, d 1796? Er Lars Rasmussen Storetre og Ingeborg Khutsdtr. foreldre til Helga Larsdtr. Storetre, d 1791?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ifølge mine opplysninger kan det svares Ja på begge spørsmålene. Kanskje vi burde utveksle informasjon i og med at vi har felles aner. Min e-post adresse er:oddbre44@vgs.akershus-f.kommune.no Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Om samme slekta: Vet noen noe om forfedrene til Juditta Andersdatter Uhr, gift med Marqvar Tøllefsen Aalbøe (1742-19.02.1780). Han var underbetjent på fiskebryggen i Bergen. Paret ble gift i Bergen 02.11. 1777, og fikk to barn. Juditta ble begravet 20.03.1805 ved St. Jørgen, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.