Gå til innhold
Arkivverket

[#6618] Ukjent gutt sendt til Hønefoss (Norderhov)


Gjest Jeanette Kleve
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Kleve

Jeg har et problem: Mine tippoldeforeldre Olava Marie Olsdtr. f. 1850 i Sandsvær og Carl Peter Niels. Eld f. 1849 i Kongsberg flyttet på et eller annet tidspunkt til Kristiania. Der fikk de tre barn: Olaves Martinius (min oldefar)1871 og Olava Marie 1874 og en gutt til som jeg ikke vet hvem er. O.M.Olsdtr. døde i barsel med datteren og Carl Peter adopterte eller ga bort de tre barna før han dro til Amerika. Olaves ble sendt til Vestfossen, Olava Marie til Sandsvær og den ukjente gutten ble sendt til Hønefoss (eller Norderhov). Han er sannsynligvis født 1870-1874, men hva heter han og hvem ble han flytt til? Og hvordan skal jeg finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Jeanette.Folketellingene i 1875/1891/1900 kan kanskje hjelpe deg på vei. det samme kan vel kanskje kirkebøkene for Oslo. der vil fødselen hans være innført, men det blir litt av en leiteprosess. Men, kanskje har du ordentlig flaks og en eller annen her i debattforumet setter deg rett på gutten. Jeg kjenner til følgende Eld på Kongsberg ved tellinga i 1900. De kan jo tilhøre slekta de; Karl Eld født 1865 gift med Petra født 1863. To barn; Klara 1889 og Ingeborg 1897.Hilsen en som bor to steinakast fra stedet der Olaves Martinius bodde sammen med kona Sigrid.Tor Kenneth tallmoen@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Var litt kjapp av meg ser jeg nå. Dødsfallet til Olava Marie i 1874 bør være innført i en lensmannsprotokoll eller lignende. Her bør også barnas navn stå. Et eller annet sted finnes det kanskje også en "adopsjons-protokoll".Hilsen Tor Kenneth m/mailadr; tallmoen@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Tusen takk for svarene Tor Kenneth.Jeg har kikket i folketellingene for 1875, Hønefoss og Norderhov, etter pleiebarn o.l. Jeg har funnet ett pleiebarn i Norderhov (Oskar Hansen), men hvorvidt det kan være riktig vites ikke.Kan folk ha tatt til seg barn som sine egne, uten å nevne at de var pleiebarn i tellingene o.l? Carl Peter Niels. Eld kom tilbake fra Amerika rundt 1924, og døde i Kongsberg i 1936. Kan det være at jeg finner arvinger på skiftet etter han? Hvor får jeg tak i lensmannsprotokollen hvor dødsfallet til Olava Marie er registrert? Må jeg såfall inn til Oslo, eller kan det hende at de har det på Kongsberg? Jeg tar gjerne imot flere innspill, tanker og ideer.Klem fra Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette - var jeg deg, ville jeg først lete i kirkebøkene på Ringerike under konfirmerte gutter. Det er ikke utenkelig (faktisk tror jeg det er det nokså sannsynlig) at dersom han ble konfirmert på Ringerike ...så er han oppført med biologiske foreldre i konfirmasjonslistene. Lykke til ! Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Hei Jan Torp. Det har seg slik at min oldefar Olaves i alle tilfeller (konfirmasjon og ekteskap) er registrert med styrmand Andreas Olsen som far. Min bestefar var faktisk ikke klar over at hans far var adoptert, og hadde aldri hørt om Carl P. Niels. Eld! Jeg har lett på Statsarkivet, men kan ikke finne noen gutter hvor foreldrene matcher med mine oldeforeldre. Litt av en nøtt dette....:-)Klem fra Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Jeanette. Vet du hvor i Kristiania, Olava og Carl Peter bodde? Når ble barna deres adoptert eller "satt bort"?. Det må jo nødvendigvis være etter Olavas død i 1874, men vet du når?Returklem fra Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Adopsjon slik vi kjenner det ble først mulig omkring 1916 eller var det 1917. Før den tid så var det fosterbarn og såkalte bortsatte barn.I folketelling 1875 kjenner eg til jentebarn 9 år som var bortsatt og som har betegnelsen barnejente. Hennes ukonfirmerte brødre som også var bortsatt har betegnelsen gjeter,deres rette fødested var nevnt.Og så har du mange etternavn å velge i,Carlsen Pettersen Nielsen og Eld osv. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Jeg takker så mye for all hjelp hittil. Jeg vet ikke når C.P.N.Eld satte bort barna, men Olava Marie døde i barsel 9.januar 1874. Jeg regner med at dette skjedde rimlig raskt etter hennes død.Jeg skal se på dødsfallsmeldingene for Kongsberg på statsarkivet, og håper det er skrevet noe om C.P.N.Elds arvinger der. Bidragssaker og farskapssaker for Hønefoss det aktuelle tidsrommet skal også sjekkes ut. Jeg kommer tilbake om jeg finner ut av dette.JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie

Hei Jeanette :-)Oslo Byarkiv sitter på mange protokoller som omhandler barn som ble satt bort, til hvem og hvor lenge m.m. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med dem, de er veldig hjelpsomme og kan sikkert gi deg tips videre.Mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Fortsatt takk for all god hjelp. Byarkivet i Oslo skal absolutt sjekkes!Og dessverre; jeg vet ingenting om hvor i Kristiania de ble døpt. Jeg har sjekket det de har på Statsarkivet i Kongsberg, så jeg vet hvor de ikke ble døpt.... Klem fra Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Jeg har nå sjekket dødsfallsprotokollen ved C.P.N.Elds død i 1936. Der står det: Efterlater sig fra før avdød hustru: 1 Sønn i Hønefoss. Nå er det ihvertfall bekreftet at det finnes en sønn der. Han hadde også en bidragssak på datteren Olava Marie. Det så ut til at sakens dokumenter var sendt fra K.berg til Ringerike til K.berg. Kanskje hun også bodde i Ringerike en stund? Men det så ut til at den saken begynte i 1873 (Olava Marie er født i 1874)og endte i 1879. Kanskje han ikke dro til Amerika før 1880?Jeg har også fått meldinger om at Olava Marie er født på Kristiania Fødestiftelse..... Er det noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.