Gå til innhold
Arkivverket

[#6620] Lars Andersen, Verdal


Gjest Nina Tiller
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Tiller

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Lars Andersen Rinnan el.Kråg fra Verdal? Han er i 1825 gift med Marit Ågesdatter Lyng f.1798, og bor på Stiklestad Nordre. Når er han født og hvem er hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er du inne på Leinsætta i Verdal. Marit Ågesdt. Lyng f.p.L. 1791, død p. Lyngsholmen 1884. Gift 1824 Lars Andresen Rinnan eller Kråg. Marit var datter av Anne Sevaldsdt. f.p.Stiklestad 1774, 1.g. 1795 Åge Jacobsen Lyng, hennes søskenbarn, f.p. Lyng 1762, død smst. 1808, 2.g. 1808 Ole Andersen Stiklestad øvre, Lyng, enkemann, f.p. Stuskin vestre 1760, død p.Lyng søndre 1810, 3.g. 1812 Elias Ottesen Balgård, kirkesanger. Jeg er etterkommer fra det 3. ekteskapet hennes. Ellers se i Verdalsboka nr. 3, side 431, p.nr.H1, og du finner alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ble visst litt ivrig. Du har vel alt funnet henne, men det var jo Lars du ville finne. Gården Kråg gnr. 106 finnes i bd. 4. Jeg kan ikke finne noen Rinnan gård i Verdal. I 1801 finnes det kun en Rinnan gård og det er i Skogn. Der finner du Lars Anderssen 6 år til oppfostring av Hans Hansen 53 og Maglie Johannesdt. 49. Forbindelsene mellom Verdal og Skogn er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I 1801 står Rinnan ført under Skogn slik rett og rimelig var på den tid. Seinere fikk vi Levanger kjøpstad, Levanger landsogn m.m. Levanger landsogn (seinere Frol) ligger heilt inntil Verdalsgrensa. Den gården i det gamle Frol herred som ligger ved Rinnelva (kommunegrensa) er Rinnan. Like over elva (på Verdalssida) finner vi Rindsem.Med hilsenerArne Langåshttp://home.c2i.net/olangaaseutrollet@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lars står ikke nevnt under Kråg. Under Søndre Lyng står det at han eide en jordpart der og døde i 1846. Det gikk ikke så bra med ham som "bonde". I krk.boka mener jeg at jeg fant, der var så vanskelig å lese, Lars Andersen grdmd. 48 år og føyd til 1797 bosted Frye? død 30/5 bgr. 13/6 1845. Det var ingen Lars + i 1846. Som barn var det vel han som bodde på Nedre Rinnan i Skogn. Der finner du en ektefødt Lars, men om det er din vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Fødsler (1799-1895) og dødsfall (1801-1922) i Verdalen er å finne i Digitalarkivet. Lars Anderssen stod også der, og er ved sin død oppført med Fikse som bosted.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Finner i digitalarkivet dødsfall(1801-1922) i Verdal Lars Andersen d.15/6 1846 Lyng søndre som er født i 1794. Dette kan være Lars som i 1801-telling er til oppfostring på Rinnan som er 6 år. Så er det Lars f.1797 d.30/5 1845 Fikse som er egtefødt og bor på Hojem Levanger.Hvem er min Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er sikker på at jeg har løst gåten med Lars, men jeg skriver det ikke her før jeg vet om du kommer til å se det. Så om du vil ha det vær så snill å svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Grunnen til at jeg ba om svar er at flere ganger har tydligvis personen trodd att det var slutt da det var gått noen dager og ikke sett etter i debatten etter flere svar.Gift i Verdal 1824 26/2 Lars Andersen Rindan i Skogn 28 år, istedenfor farens navn sto det noe uforståelig; og pike Martha Aagesdt. Lyng 26 år, (tilføyd 13/11 1791) grdma.dtter fra Lyng. Forlovere k.sanger Elias Balgaard (hennes 2. stefar), grdbr. Johannes Hansen Rinden.Født i Skogn 15/12 - 20/12 1794 Levanger Lars, uekte. Foreldre pike Karen Johannsdt. Røstad..., utlagt ungkarl Anders Eliæson Kiølaas nu på Gravrock i Melhuus sgn. ........ved det Schognske Dragonkomp. Faddere: Marith Olsdt. Røstad, Magnild Michelsdt. Ulfwe, Sara Persdt.? Syenæs?, Lars Johannsen Ulfwe, Zackarias Johannsen Minne(mulig burde være Vinne), Hans Hansen junior Rinnan. A. Vestrum, SKOGNS HISTORIE BD II, 1 s. 109: Johannes Larsen Buran kjøpte 11/8 1766 Øvre Røstad for 500 rd. Johannes var gift med Ingeborg Jensdt. , begr. 20/11 1788 59 år. Barn: 1) Lars, trolovet i Levanger Daared Pedersdt. Salthammer som døde før vielsen. Ble så gift 3/4 1783 med Magnille, dtr. av Michel larsen Ulve. 2) Zacharias, kjøpte Vinne i Verdal og senere Gjeite. 3) Mali, gift 9/12 1772 med Hans Hansen Rinden. 4) KAREN 21 år i 1788. Gift 1/6 1797 enkem. Peder Olsen på Levanger.Kiølåsen, s. 283: Elias Pedersen Gjeite. Sønnen Peder kjøpte Kiølås i 1790, og han døde 1 1791/72. Gården gikk i arv til faren som nå bodde på Gjemble. Elias solgte 18/8 1792 til sin 2. sønn Anders, men allerede 3/1 1794 solgte Anders gården. Anders hadde allerede overtatt Gravråk på Leinstranden som odelsberettiget.Om du ser på fadderne så bodde nok Lars hos sin tante på Rinnan. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.