Gå til innhold
Arkivverket

[#6622] Min bestefar i Amerika


Gjest Berit Stokkevåg Solhjem
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Stokkevåg Solhjem

Med gode tips fra dere der ute har jeg funnet ut at min bestefar,Petter Stokkevåg , er død og ble gravlagt på Cony Island.Han emigrerte 1928-29 og døde sannsynlig i 50-60 årene.Han bodde i Brooklyn og jobbet trolig på båt langs kysten der.Dette er bare vage minner fra folk som var over there på den tiden.Men jeg blir bare mer oppsatt på å finne fakta,da det eneste jeg vet er at han var født 22-12-1900,gift ca.1923 og vant mange skytterpokaler. Hvordan går jeg frem,er takknemlig for all hjelp. Med håpefull hilsen Berit S.Solhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. folketellingen 1900 finnes det 4 Stokkevåg gårder i Sulen i Sogn og Fjordane. Kanskje du burde starte med kirkeboka derfra i om med du har en fødselsdato. Er det riktig så vil du ikke bare finne han, men også foreldrene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Stokkevåg Solhjem

Takk for det gode rådet,men mine oldeforeldre har jeg oversikt over.De bodde i Haram og flyttet til Ålesund,men siden min bestefar er født i desember ble han ikke tellet i 1900.Og emigrasjonsprotokollene stopper på 1925,og jeg vet heller ikke hvor han eventuelt tok et skip ifra.Hvilken havn er mest sansynlig.Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Sidene han vant mange skytterpokaler har han helt sikkert hørt til i et skytterlag. Undersøk i det lokale laget om han har hørt til der. Som regel står det "masse rart" i årsberetningene om enkeltes meritter og hvor de flyttet. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til orientering finnes der også 5 gårder i 1900 v på Selje i Sogn og Fjordane som het Stokkevaag.Forøvrig ser jeg av emigrantlistene i Bergen at en Anton Kristensen Stokkevåg dro til Amerika 23.04.1923 og en Alfred Kristiansen Stokkevåg dro 29.04.1920.Begge kom fra Selje.Du sier du har oversikt over dine oldeforeldre.Hva het de?.Han kan jo ha reist under et annet etternavn enn Stokkevåg.Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Stokkevåg Solhjem

Takk ffor tips. Min oldefar het Gerhard Kristensen og kom fra Selje i S & F,giftet seg med Josefine fra Haram.Flyttet så til Ålesund hvor min bestefar vokste opp.Mine besteforeldre giftet seg først på 20-tallet og fikk to barn. Min bestefar ville nok prøve lykken i Amerika men bestemor flyttet aldri etter ,av hvilken grunn er for oss ukjent.Og den hemmligheten tok hun med seg i graven . Men jeg er fortsatt like oppsatt på å finne ut litt,kanskje stiftet han ny familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg finn han ikkje i protokollane. Ein årsak kan vere at han tok hyre på ein båt til Amerika og så søkte om opphald der. I så fall finn du han kan hende i andre sjømannsrullane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Stokkevåg Solhjem

Takk for tips,men hvor finner jeg sjømannsruller å lete i? Og har noen erfaring i å finne opplysninger om døde personer i Amerika,hvor de er begravet og eventuelt tidligere boligadresse? Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Beth Macdonald

Hallo Berit S. -- Døydde han så seint som på 60-talet, er det ikkje heilt utelukka at han hadde eit Social Security Number (tilsvarar personnr.). Du kan leite i SSDI (Social Security Death Index) på t.d. Rootsweb.com, Ancestry.com. eller FamilySearch. Då må du vere flink til å gjette deg til korleis han skreiv namnet sitt. Ikkje alle som hadde eit Social Security Number, er med i SSDI -- berre dei som fekk utbetalt trygd til seg sjølve eller til etterlatne. Finn du SSDI på nettet, vil du også finne fleire opplysningar om SSA (Social Security Administration) og kva dei kan hjelp med. (Dei er ikkje nett billege....) Lukke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du prøvd Ellis Island? Ellis Island Records Der skal du og kunne finne sjømenn, jeg fant ihvertfall min onkel der tre ganger. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Stokkevåg Solhjem

Hallo Kjellaug og dere andre.Jeg prøver og leter men kommer ingen veg,og på Ellis Island var det vel slutt 1924 og min bestefar reiste 1928-29,så er det noen løsninger jeg ikke ser? Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Stokkevåg Solhjem

Hei,jeg leter og leter.Bjørn Davidsen mente jeg kunne finne noe i sjømannsrullene , men hvor finner jeg de? Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.