Gå til innhold
Arkivverket

[#6624] Rasmus Jacobsen og Fredrikke Halvorsdatter - Lier


Gjest Rune Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bjerke

Skomaker Rasmus Jacobsen og kona Fredrikke Halvorsdatter Asdøl er blant mine forfedre, og jeg prøver å finne deres bakgrunn - foreldre, fødested osv. Deres datter og min "formor" Lovise ble født i Lier 30. mai 1830. Det gis ikke andre opplysninger om foreldrene i kirkeboka ved Lovises dåp. Jeg har sjekket vielser i Lier mellom 1817 og 1830 (Lovise var ektefødt) uten resultat. Sitter noen med bedre greie på Lier-historie enn jeg gjør, evt også rundt Asdøl-gården(e)? Har ikke fått noe hjelp av bygdeboka.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

HeiI folketellingen 1801 i Lier finner jeg en Rasmus Jacobsen, 24 år, ugift dreng og skomaker under Korsrud hovedgård i Frogner sogn. Det kan jo være ham, det vil i så fall bety at han er 53 år når Lovise blir født. Fredrikke finner jeg ikke, men man kan jo muligens anta at hun er en del yngre og ikke født før 1801-tellingen.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du går inn i mormonernes database (familysearch.com) med et relativt romslig tidsrom(1825 pluss/minus 5 år) og søker på hele landet finner du tre barn med foreldre Rasmus Jacobsen og Frederikke Halvorsdatter: 1) Karen Johanne, dpt. 30.12.1815 i Østre Fredrikstad, 2) Sophie f.8.2.1819 i Lier og 3) Hans f.18.2.1833, også i Lier.Det trenger jo ikke være de samme foreldrene, men det er et godt utgangspunkt. En annen indikasjon på at dette kan være noe å forfølge, er det faktum at du finner en Frideriche Halvorsdatter, 9år, i FT1801 for Borge i Østfold.Mener å huske at det finnes innflytninglister i kirkeboka for Lier for tiden 1815-1820. Kanskje du finner dem der hvis de kom fra Østfold til Lier i perioden 1815-1819?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Til Kjell: Jeg har prøvd meg på Familysearch, men tydeligvis med feil søkekriterier. Østfold-sporet høres spennende ut, og skal forfølges! Videre skal jeg sjekke kirkeboka jeg fortsatt har liggende mht innflytting.Til Lars: Jeg fant også denne Rasmus'en - i tillegg til en som er ti år yngre. Den yngste av dem har i tillegg en søster (Marte) som kan være den ene av Lovises faddere (Marte Jacobsdatter Svang).For øvrig så jeg i kirkeboka, og blant Lovises faddere, at mannsnavnet Ellen var nokså vanlig i Lier. Kan dette være en lokal form beslektet med navnet Elling??Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Familysearch er av og til vanskelig når det gjelder å finne barn når foreldrenes navn og tidsrom legges inn som søkekriterier. Med litt fantasi kan man finne mer enn man klarer ved første forsøk:1. Lovise Rasmusdatter, dpt. 20.6.1830 2. Maren Rasmusdatter, dpt. 21.10.1827De to har du kanskje funnet allerede?Jeg fant også en Andreas Rasmussen, f. i Lier 1834, med foreldre Rasmus Jacobsen og Margrethe Hansdatter. Er det samme Rasmus?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Her strømmer det på med søsken til Lovise. Jeg skal sjekke kirkeboka for disse, og om Andreas evt kan være sønn i et ekteskap nr to (- og i tilfelle om Fredrikke er å finne blant begravede).Takk for hjelpen!Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Rune!Foreløpig har jeg funnet 8 barn av Rasmus og Fredrikke: Sophie 1819 (død før kirkedåp), Berte Maria 1820, Hellene 1822, Jacob 1825, Maren 1827, Lovise 1830, Hans 1833 og Torger 1836. De 7 siste er døpt i Sylling kirke. Send meg en mail hvis du vil ha flere detaljer.Frederikke var neppe født i Lier, Rasmus er det flere mulige kandidater til, kommer evt. tilbake til dette.Ang. Rasmus Jacobsen far til Andreas f. 1834, dette er neppe den samme som ovenfor, Rasmus Jacobsen/ Margrethe Hansdatter får flere barn parallellt med Rasmus Jacobsen/ Fredrikke Halvorsdatter, og alle er ”ægte”.Mvh Bjørn Skogli bjo-sko@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.