Gå til innhold
Arkivverket

[#6633] Lars Larsen, Eidsvoll


Gjest Kari  Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari  Thingvold

Er det noen som vet noe om forfedre og søsken til snekker Lars Larsen, født 12.12.1836 i Eidsvoll? Han giftet seg i Vestre Aker kirke med Cathrine Hansdatter 25.03.1872. Jeg finner ham ikke i folketellingen fra 1865. Hans far het også Lars Larsen fra Eidsvoll, men det er flere som heter Lars Larsen i Eidvoll på den tiden (ifl. døde i Eidsvoll, Ft 1865, og bygdebøkene), men jeg har ikke klart å finne ut hvem som er den rette. Av tidligere innlegg, ser jeg at Lars Larsen, Bøhnsmoen kan det ikke være. Jeg er takknemlig for hjelp, også til å sortere ut flere med samme navn som ikke er far til ”min” Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Kari Det er mange Lars Larsen i Eidsvoll jeg har noen av dem men ikke noen riktig. Har du sett på folketellingen 1865 Oslo? I Eidsvoll har du Lars Larsen på Fossum,Dokken,Doknæs,Berger, Raaholt og Østerud. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er kirkebøkene for Eidsvoll i det tidsrommet borte. Jeg vet det er vanskelig med kirkebøker der, men kan ikke huske hva som finnes eller ikke. Grunnen til at jeg spør er at jeg mener Lassens samlinger har utskrift av noen kirkebøker derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Hei Mona! Jeg har søkt i folketellingen på landsbasis og direkte på aktuelle steder. Fra døde i Eidsvoll finner jeg Lars Larsen (med passende alder til å få en sønn i 1936) på Bønsmoen, Løchen, Snedsrud, Dokken, Røgholt og Åmodt. Fra folketellingen i 1865 finner jeg tilsvarende ”kandidater” på Smedstadhameren, Tønsager, Eidsvold værk og Tamburstuen. Da skulle jeg ha fått med alle. Å få eliminert noen fra listen vil være en god hjelp, så hvis du eller noen andre kan hjelpe med det, er det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Kari. Jeg håper Trond Lunde svarer deg han er Eidsvoll ekspert! Jeg har en Lars Larsen i 1865 tellingen på Tønsager Grina. Videre har jeg Lars Larsen på Gråbakkvangen han har også en sønn som heter Lars Larsen. De her er i Gullverket. msaarnes@online.no Hva er Lassen samlingen? Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Hei Mona! Kan jeg stryke disse to fra listen over aktuelle "kandidater"? Jeg tror Lassens samlinger er en samling med kirkebokavskrifter, men jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Kari.Tror du ikke det kunne være lurt å spørre Trond Lunde som har innleggsnummer 4154 Eidsvoll. Ser ut som om han har oversikt over det meste når det gjelder Eidsvoll.* Smil * fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg fant en Lars Larsen, f. 13.12.1837 på Brensmork, sønn av inderst Lars Larsen. Kilde: Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn 1834-66, rode 58, side 611. En Johan Larsen Brensmork ble konfirmert 10.11.1834, og er muligens en bror. Jeg har ikke klart å identifisere hvem inderst Lars Larsen er, det er flere kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Takk Trond. 13.12.1837 er ganske nær 12.12.1736. Det kan være den samme. Da blir det i tilfelle 3 generasjoner med Lars Larsen. Det må jeg se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Er din Lars den samme som bor i Nygaden, Kristiania ved ft. 1865 som logerende, ug. arbeider, 33 år ? Av de Lars Larsen i 1865-tellinga, er det kun han som aktuell, så vidt jeg kan se. Dersom vi forutsetter at hans far fortsatt lever i 1865, vet jeg med sikkerhet hvem som ikke kan være faren. Vi kan heller ikke utelukke at det kan være Lars Larsen Bønsmoen, død 16.09.1858, 55 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Jeg har tenkt på han i Nygaden. Alderen er ikke så langt i fra den rette. Han var 29 år i 1865. Jeg kan se etter i kirkeboken for den delen av Oslo om jeg kan finne innflytting der. Jeg har ikke funnet innflytting til Vestre Aker, hvor han giftet seg. Der er forøvrig fødselsdatoen oppgitt til 30.12.37, men han sa selv at "han var født den tolvte i den tolvte måneden". Jeg har tenkt at den datoen 30.12 kan ha vært dåpsdatoen isteden for fødselsdatoen. Dødsannonsen oppgir alder i år og måneder, slik at ut fra det skal han være født 1836. Hvis det der er et år feil, kan 13.12.1837 fort bli veldig nært. Jeg vil gjerne ha opplysninger om de du vet om som ikke kan være faren og gjerne mulige kandidater til inderste Lars Larsen. Hva er kilden til han som ble konfirmert i 1834?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I kommunikantbøkene er det lister over konfirmanter hvert år fra 1821: Eidsvoll kommunikantbok 1. 22.05.1820-28.03.1834 (SA 4 C 06043) Eidsvoll kommunikantbok 2. 31.03.1834-17.10.1847 (SA 4 C 06043) Eidsvoll kommunikantbok 3. 24.10.1847-09.10.1853 (SA 4 C 06043) Eidsvoll kommunikantbok 4. 09.10.1853-21.11.1880 (SA 4 C 06043)Tallene i parantes angir Statsarkivets hyllenr.Av mulige fedre til Lars kan du utelukke Lars Larsen, 71 år Tønsager Grina og Lars Larsen, 72 år Dalen østre Saugen. Disse har jeg sjekket "ut av saken". Vi står igjen med Lars Larsen 60 år Tamburstuen, Lars Larsen 61 år Aulie og Lars Larsen 56 år Smedstadhameren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Takk for nyttig informasjon og god hjelp. Lars bør kunne finnes i kommunikantbok 3 eller 4. Jeg trodde alt fra den tiden var brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari  Thingvold

Jeg har sett på kommunikant bøkene for Eidsvoll og funnet en Lars på Dokneseie som ble konfirmert i 1753. Det kan være LL jr. I 1847 finner jeg en gift mann på Doknes som kan være LL senior, men han er ikke der i 1850 eller 53 . Det ser ut til at han er flyttet. Videre finner jeg i LL jr.’s fødselsår 1836, gifte LL på Bjerkeeie, Frilsetheie og Snedsrud.Under forutsetning at LL senior fortsatte å bo i Eidsvoll er noen kandidater blitt strøket, og jeg står igjen med Snedsrud (han døde i 1843), husmand m jord Tamburstuen (Frilsetheie?) født på Næs, husmand m jord, skinnfeldmager på Smestadhameren, og inderste arbeidsmand på Aulie (61 år) uten angivelse av gift, enkemann eller ugift. Det er en inderst som mister kona si, Cathrine Olsd., i 1864; under merknader er det oppgitt at han er 52 år. Dette kan kanskje være den samme som han på Aulie, selv om alderen er noe forskjellig. Han på Aulie finner jeg ikke i kommunikantboka for 1864 og 65. De 2 første bodde på samme stedet i mange år.Jeg finner ingen LL på Brensmork i kommunikantbøkene for 1834, 35, 44, 45, 49, 50, eller 65, men det kan jo ha vært en der likevel.Er det noen som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Mitt forslag er følgende: Gå gjennom begravelseslistene i kirkebøkene for Eidsvoll fra og med 1865 og let etter de alternative Lars Larsen. Når du har funnet disse, går du gjennom dødsfallslistene og finner dødsmeldingen. Der skal det stå navn på arvinger og deres oppholdssted. Dødsmeldingene sorterer under sorenskriveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Tusen takk Trond. Det høres ut til å være en god ide. Dødsfallslistene er ikke mikrofilmet, men de er vel på Riksarkivet? Jeg prøvde å finne ”Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn 1834-66, rode 58, side 611” på Riksarkivet. Selv om jeg fikk hjelp av en hyggelig dame i skranken, fant vi det ikke. Jeg har tidligere spurt etter militære ruller fra Eidsvold, og han som prøvde å hjelpe meg da, konkluderte med at det ikke fantes. Jeg vil gjerne se på det også. Hva skal jeg gjøre for å finne det?Jeg fant noe som var interessant i Kommunikantbøkene. Det var en Lars Larsen som var bygdevekter iallfall i 1844/45/46. Er det noen som vet noe om bygdevekterordningen i Eidsvoll? Var det en tettbebyggelse i Sundet på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Militærrullen ligger i statsarkivets hyllenr. 3 C 01832, boks 5 c. Denne kilden har jeg registrert på data (over 2 000 navn). Jeg har søkt etter mulige brødre til Lars, men fant ingen. Det hender du får forskjellige svar når du spør personalet i skranken. Det er ikke alltid like lett å finne frem i det enorme materialet som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari  Thingvold

Riktig svar ble: Lars Larsen, skindfeldmaker og husm m. j. på Smedstadhameren (ft 1865), f. februar 1809, død 1883, gm Karen Fredrikke Olsd. f ca 1812, død i 1885. Barn: Lars Larsen i Kristiania Martin Larsen i Feiring Hans Larsen i Styreneie Karl Larsen i Habberstadeie Olava Larsd. gm Jakob Nilsen Næseie (var i Amerika i 1885) Kristine Larsd. gm Johannes Larsen Jønstadeie (på Vilberg i 1885)Søker nå opplysninger om Lars og Karen Fredrikke. Hvor i Eidsvoll kom de fra, og hvem var deres foreldre? Er det noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Lars Larsen, f. på Holteie 1809/10, d. på Styrieie 28.02.1883, bgr. 10.03.1883 gm. Karen Fredrikke Olsdatter fra Sundet, Eidsvoll Verk, f. 1807, konf. 01.12.1822, d. 28.08.1885, bgr. 03.09.1885 Sundet, gardsnr. 102, (Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del, side 436): Føderådsmann Ole Olsen f. 1774, d. 13.08.1847, 4 myndige arvinger, gift med Aase Iversdatter fra Østgarn Smestad , f. ca. 1781, d. 25.04.1838, 57 år, 3 myndige og 1 umyndig arving. (se Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del, side 256 og 258)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

TrondHvilken kilde har du brukt for å finne ut at Lars er født på Holteie?Hva er kilden når du knytter Karen Fredrikke til Ole OLsen på Sundet? Skifte, dødsmelding eller konfirmasjon?Jeg har printet ut alle Lars fra "døde i Eidsvoll" og går systematisk gjennon Eidsvollsbøkene for å finne mulige fedre til Lars, men han eller faren er ikke nevnt på Holteie, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.