Gå til innhold
Arkivverket

[#6640] Mari/Maria Jørgensdatter en gang til


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Er det noen med tilgang til kirkebøkene for Askevold og Gulen (Eivindvik) som kan være så snill å se om de kan finne en Mari/Maria Jørgensdatter døpt der omkring 1774? Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Min geografikunnskap er noe begrenset. Jeg vet jeg kan finne det i atlas, men det er raskere å spørre deg. I hvilket fylke ligger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Berit,Beklager treg respons herfra!Askevold og Gulen m. Eivindvik ligger i ytre Sogn og Fjordane. Sitter nettopp nå med nyss innlånt kirkebok for Askevold, og må dessverre konstatere at den Mari/Marie/Maria Jørgensdatter jeg leter etter opphavet til, ikke finnes døpt der i det aktuelle tidsrom, d.v.s. 1774 pluss eller minus 4-5 år. (Alder ved død i Bergen i 1812 var 38 år). Fant henne heller ikke konfirmert der.Men interessant er det likevel at en tjenestepike i samme hus som Maria i Bergen i 1801, som hadde det sjeldne navnet HALFRIE Iversdatter, faktisk ble født/døpt i Askevold. (Det var Knut Bryn, Molde, som lanserte ideen om å se etter om de to tjenestepikene hos kjøpmann Jessen i Bergen i 1801 kunne være fra samme sted, idet han pekte på at kjøpmenn i Bergen ofte gjorde akkurat det: hentet tjenestefolk fra ett og samme sted over tid. Derfor startet jeg med kirkebok for Askevold, siden navnet Halfri/Halfrie/Halfrid nesten bare forekommer der og i Gulen/Eivindvik).Nå står nabo-området Gulen for tur. Kanskje finner jeg Maria døpt der?All mulig hjelp noen kan komme opp med vil være svært kjærkomment!Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei HansJeg finner ingen i aktuell tidsrom i Gulen på sidene til fylkesarkivet i SF. Men, det er ei Mari Jørgensdatter født 1771 på gården Naustdal i Eid. Det er også ei Mari født på gården Domsten i Davik født 1774. Og ei Mari på gården Hauge i Davik født 1775. Det finnes ei Marta født 1772 på gården Nes i Sogndal. Martha født 1777 på gården Kusælen i ytre Holmedal. Martha født 1773 på gården Undredal i Aurland. Martha født 1779 på gården Vinjum i Aurland. lars løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei LarsTakk for bidrag! Mari på Hauge har jeg funnet giftet seg med en annen. Hun flyttet ikke til Bergen og er derfor uaktuell. Mari på Domsten hadde jeg lenge god tru på, men har nå funnet at hun faktisk ikke kan ha vokst opp. Hun er ikke funnet konfirmert i Davik, men riktignok heller ikke funnet begravet der. Hun nevnes likevel ikke blant arvingene ved en av foreldrenes skifter. Martha har jeg hittil ansett for å ligge for langt unna navneformen Maria, men kanskje tar jeg feil? Jeg går nå gjennom kirkebøkene for det ene prestegjeld etter det andre, idet jeg fortsatt anser det som sannsynlig at Maria Jørgensdatter bøe født et eller annet sted på Vestlandet, fortrinnsvis i Hordaland eller i Sogn og Fjordane.Fortsatt er jeg svært glad for alle innspill til løsning av denne nøtten, som fra og til har opptatt oss i 5 år nå.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.