Gå til innhold
Arkivverket

Mine venner?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Mine venner?

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne funksjonen finnes i et forum for slektsforskning?

Noen som kan gi en brukbar forklaring her?

 

Takk til de som har ført meg opp som venn, men jeg kjenner dere jo ikke så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke denne vennefunksjonen. Den har kanskje en funksjon for å koble personer som følger samme slektsgrener i sitt arbeid, slik at interninformasjon kan utveksles, men jeg ser ikke hvorfor ikke det kan skje på e-post? Jeg har ikke utforsket det. Uansett, det bekymrer meg ikke. Forumet er en kjøpevare, og kommer slik vi ser det med sine styrker og svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette er en funksjon vi gjerne kunne klart oss uten, men jeg ser en mulighet til bruk allikevel.

 

La oss tenke oss at vi "treffer" en med-debattant her inne som kanskje er en fjern slektning, eller at dere gransker samme slekt. Da kan vi bruke denne "venne-funksjonen" for å utveksle private meldinger om slekten og granskingen på en enkel og oversiktlig måte

 

Jeg forstår at noen synes denne funksjonen er litt mye "fjortis", men det er opp til hver enkelt å bruke denne, og man MÅ ikke ha "venner" her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anette skriver:

 

"For noen kan det kanskje være greit for å ha lett oversikt over de en hyppig har kontakt med"

 

Der har vi med Alzheimer light en god grunn til å bruke funksjonen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vennefunksjon kan vel også misbrukes, ved at går "bak ryggen" og snakker dårlig om folk som man ikke liker av en eller annen grunn. Håper ikke det blir gjort, men man kan ikke vite det. Men som Lars Ove sier, så kan det brukes på positive måter som å utveksle mer private opplysninger om slekt og annet bra (for alle som har evner og vilje til å bruke noe på positive måter). Er det noen som ikke liker en pga. misunnelse av slektslinjer osv. sier det mer om den som misliker enn den som blir mislikt. På DIS (var innom og kikket litt, er ikke medlem der) er det kun en person som er hundre prosent perfekt i egne øyne, de andre er vanlige folk med også feil og mangler, som deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vennefunksjon kan vel også misbrukes, ved at går "bak ryggen" og snakker dårlig om folk som man ikke liker av en eller annen grunn. Håper ikke det blir gjort, men man kan ikke vite det.

Svein, DA har skrudd av chattefunksjonen, så alle har muligheten til å sende hverandre private meldinger uten å være 'venn'. Les lenken i innlegg #5<br><br>Jeg skulle virkelig ønske at vennefunksjonen ble fjernet, for det er nettopp den antakelsen som Svein beskriver, som gjør dette utrivelig. Dette har kun den funksjonen at en skal vise andre at de ikke er regnet med i det 'gode selskap'.  Ja, folk har vel behov for å støte noen ut, da...<br>

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne- Lise, ja, får håpe funksjonen blir brukt bare på positiv måte, da går det nok bra (for å utveksle slektsopplysninger). Ellers kan vi vel godt være venner med folk om noen spør og er noen vi har debattert mye med og kjenner litt. Men vi har jo FB og venner der også. De "venner" jeg hadde her innpå viste seg å være det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har jo FB og venner der også :rolleyes:

Jeg er ikke på Facebook eller liknende steder og når jeg googler navnet mitt kommer det opp at 'Anne-Lise har ikke lagt til noen venner ennå'. Hvorfor skal det stå på profilen min? Etter for den saks skyld, om jeg hadde hatt 'venner' her så ville vel antallet stått der synlig for all verden. Jeg er redd strukturen i dette programmet DA har kjøpt jager vekk folk som har viktigere ting fore enn å samle på bilder av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne- Lise

 

Enig i det, vi er jo her mest for å få orden på vår slekt og hjelpe andre om vi har noen opplysninger som kan være til hjelp for andre. Ja, det burde kanskje ikke stått slik at alle kan se det. For øvrig har jeg for en tid siden fjernet en falsk venn på ett annet nettsamfunn, en som var der kun for å undergrave og rote i sammen ondskapsfull sladder og vrøvl i lag med en annen mann, så blir feil å kalle folk for sladrekjerringer og lignende, menn kan være like grusomme mot andre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Jeg tror ikke vi skal henge oss så mye opp i de nye, og for mange 'unyttige' funksjonene her inne. Det er funksjoner som henger med i alle nye fora. De er vel 'skåret/programmert over samme lest'. Vi bruker det vi føler vi har nytte av selv og lar resten være.

 

Hvis 'venner' funksjonen er som andre steder, er det for at venner 'følger hverandre'. Her inne vil det vel bety at hvis en legger seg til som din venn ønsker han vel å følge deg og dine innlegg fordi de er interessante for ham. Ordet 'venn' virker ofte litt malplassert i slike sammenhenger, men ordet er nå engang valgt og er nok kommet for å bli.

 

Jeg er ikke så redd for at noen skulle google meg og se at jeg er venneløs her inne. De fleste har fått med seg hva nettvenner er og vil tenke at vi er opptatte med helt andre ting her. Men det er klart at det som vi føler kommer inn i privatsfæren vår trenger lenger tilvenning enn andre nye ting. Den eneste måten er nok å ikke være redd for å ta det i bruk, enden på visa blir nok at det ikke var så farlig likevel.

 

Og tilslutt: Sosiale medier har kommet for å bli, det er like greit å bli fortrolig med dem. Men vi kan benytte akkurat så lite eller så mye av det som vi ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tilslutt: Sosiale medier har kommet for å bli, det er like greit å bli fortrolig med dem. Men vi kan benytte akkurat så lite eller så mye av det som vi ønsker smile.gif

 

 

Enig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.