Gå til innhold
Arkivverket

[#6650] Sparbu/ Stenkjer 1850-1875


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei alle der ute! Er det noen som har tilgang til kirkebøker for Sparbu og Stenkjær fra ca. 1850- 1875, som kunne tenke seg å gi hjelp til en som ikke finner det hun leter etter i arkivene. Mvh.Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Berit! Jeg er veldig takknemlig for at du vil ta deg tid. Først og fremst gjelder det min oldemor, som skal hete Maria Mortinusdtr. Oksur. Hvis jeg har forstått det riktig, vil hun være barnebarn til John Baardsen og Inger Haldorsdtr. fra Verdal. De hadde Oksurplass i Sparbu fra 1839-1867.De hadde en sønn Mortinus f.1833 i Verdal. Maria kan være født i 1850 årene.Men når og Hvor? Hun fikk en datter 11 Okt. 1874 Martine Kristine Henriksdtr. I bygdeboken står det at tausen på Frøset Gård fikk en dtr. med drengen Henrik Ingebrigtsen på Oksur.I bygdeboken har de kallt henne for M. Mortensdtr.Samtidig som dette skjedde var der en Henrik til på Oksur som fikk barn med to tauser på Oksur(1874). Det svirrer med navn, men jeg klarer ikke å få de rette personene.Kanskje virker det rotet for deg det jeg har forklart.Orker du å se på dette? Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett litt i Sparbu og Steinkjær. Ikke innflyttet til Sparbu. Fant en Beret Marie f. 5/5 1848 i Sparbu dt. av Mortinus Rasmussen, men hun ble gift før 1871 med annen. Fant så i Steinkjær 1857 30/6 Mariane Marie. gullsmed Mortinus Einersen Aas og Martha Marie Halle. Tror du en gullsmed sender datteren som taus på en gård. Jeg synes det høres tvilsomt ut. Det er alt til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Berit! Beklager at det tok litt tid å svare deg, men hadde litt problemer med tastaturet til PCen. Har tatt en liten støvtørkingsrunde, og fåglene må vite hva jeg har gjort galt. Men nå er alt iorden igjen. Det kan vel være at Maria er født utenfor Sparbo, men klarer du å lese det presten har skrevet på datteren Martine Kristine? Det står vel også noe om fadderne der også skulle en tro. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er håpløst å lete etter Maria. Man vet ikke alderen hennes som kan være alt fra 17 til 40 år da hun får barnet. Om jeg finner en hvordan skal du vite om det er den rette. Det ikke født noen i Verdal. Mortinius f. 1833 tror jeg muligens døde som ung siden de døpte et barn til med det navnet, og han nevnes heller ikke siden under gårdshistorien. Vet du forøvrig hvor det blir av mor og datter etterpå? Kanskje man kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Berit Ja, det er litt av en nøtt dette her. Når det gjelder Martine Kristine vet jeg ingen- ting sikkert før 1897. Hun giftet seg med Martin Rokkones f. 1867.i Stadsbygd/ Ingdal? Men etter bygdeboken fra Sparbu har fam Eilert A.Cristoffersen Stigum tatt til seg en pleiedtr.i 1875 hvis navn var Kristine Henriksen f.1874, men ikke hvor hun kom fra. Datter av Stigumfam. Eline Kristine f.1864 i Sp. tror jeg var gift Amdahl og bodde i Trondheim på 1900 tell. To av hennes barn var sannsynligvis faddre for min fars yngste bror i 1913. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fostad

Hei Allis-Elin! I folketellingen 1865 finner jeg på Lehnplass i Sparbu enken Barbro Larsdatter, født 1797 i Inderøy. Hun har to døtre boende: Christianna Mortensdatter, født Sparbu 1832, og Maria Mortensdatter, født Sparbu 1839. Hvis dette er din Maria, stemmer ikke de besteforeldrene du trodde var riktige.FT 1900 gir bare ett treff på Martine ? født i Sparbu: Martine Hofstad er stuepige hos en garvermester i Oscarsgate 59 i Oslo - og født 1874. Antagelig er kokkepigen samme sted, Dorothea Hofstad, født 1867 i Sparbu, søsteren til denne Martine. Det er flere Hofstadgårder og -plasser i Sparbu. Men er du sikker på Rokkones i 1897, stemmer ikke dette.Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at jeg glemte å ta med fødselen til datteren: Mære i Sparbu f. 11/10 -1/11 1874 Martine Kristine. Foreldre ungk. tj.dreng Henric Ingebrigtsen Oxur og pike Maria Mortinusdt. Oxur, han 2. leiermål, hennes 1. Oppgave skeet av Peter Olsen Stigumsenget. Faddere: Petter Olsen Stigumseng, Johanne Einarsdt. do., Martin(Mortin) Mortinusen Stenkjær, Jacob Jonson Stigumspl., Oline Paer? P...dt. Oxur, Martine Nikolisdt. Lasdors? Lusdors(klarte ikke å tyde det).Petter Andreas Olsen f. 1836 på en Randempl. i Stod eide Stigumengen en stund. Det var det, fnt foresten ingen Martin med fellesnevner Marie i Steinkjær men det kommer an på når de var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Bente! Min farfar og farmor Martin og Kristine Rokkones giftet seg i 1899 (beklager feilen)på Baklandet i Tronheim. I 1897 fikk de sitt første barn og i 1899 sitt andre. De fikk seks barn til, den siste i 1913. Min farmor døde i 1915. Takker deg så mye for bryet. Mvh. Allis-Elin ps. har du flere opplysninger, tar jeg imot med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Berit! Dette tror jeg er det rette, skal se igjennom bygdebøkene om jeg klarer å finne ut av det som var vanskelig å tyde.Som du ser kommer dette Mortinius-navnet frem igjen.Jeg er fortsatt åpen for opplysninger og forslag til annet. Tusen takk Berit for at du har tatt deg tid til dette. ps. Maria må jeg vel gjerne legge på hylla foreløbig. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Berit! Ja, nå kommer jeg med et spørsmål igjen. Jeg lurte på om du hadde opplysninger om personer som har giftet seg i Stenkjær/Sparbu? Det gjelder:Edvart Andersen Hervik f.1835 Steinkjer og Kjerstine Nilsdtr, Skårås f. 1828 Levanger. De har to døtre Anna Mathilde f.1862 Steinkjær om hun kan ha giftet seg til Pettersen Eline Kristine f. 1863 Steinkjær om hun kan ha giftet seg til Amdahl. Begge bosatt i Trondheim på 1900 tell. Har du tid? Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Berit! Som du sikkert aner kommer jeg med et nytt spørsmål. Har du tid og lyst til å gi meg litt hjelp, takker jeg så mye. Når det gjelder Maria Mortinusen får jeg vel legge henne på hyllen en stund.Men for å ta en annen inngangsvinkel har jeg noen andre opplysninger. Det gjelder Anna Mathilde Edvardsdtr. f. 1862 og Eline Kristine Edvardsdtr.f.1863. Døtre av Edvard Anderssen Hervik f. 1835 og Kjerstine Nilsdtr.f. 1827 i Levanger, de tre andre er født i Stenkjær.Kjerstine har en sønn fra 1 ektesk. Martin Mortensen f.1854(1865 tell) På 1900 tell for Trondheim finner jeg igjen Anna som enke med fruenavn Pettersen med en datter Elvine. De bor da i Grimkjelsgade 6 og der bor mine besteforeldre samtidig (Martine)Kristine Henriksen (Henriksdtr.) Rokkonæs f. 1874 Sparbu/ Stenkjær og Martin Rokkonæs. Samtidig bor Edvart Hervig i samme bopel. Eline Kristine er kanskje gift Amdahl. men i Sparbu var der en Eline Kristine til og hun het Eilertsdtr. Stigum og den fam. hadde en pleiedtr. i 1875 som het Kristine Henriksen.En av disse to E.K.Eilertsdtr eller E.K.Edvartsdtr.må være g. Amdahl og har to barn som heter Sigrid og Sofus som var faddre for en onkel av meg. Anna Pettersen kan hun være i fam. med Maria Mortinusdtr, for hun tok seg av alle barna i 1915 da min farmor døde (Martine Kristine)Hun flyttet til Bergen,jeg er av 1942 årgang og har bare hørt om henne, men jeg husker datteren. Kan det være noe familie sammenheng ute å går her tro? Virker sikkert forvirrende, men ikke lett å forklare. Tror du at det er mulig å få noe ut av dette. På forhånd takk Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.