Gå til innhold
Arkivverket

[#6651] Plassen Linshus i Enebakk - kommer og går - noen s


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Min tipp-oldefar Olaus Linshus bor på plassen Øvre Linshus i folketellingen i 1900. I tellingen i 1865 bor det en helt annen familie der, mens jeg i 1875 ikke finner gården i det hele tatt.Finner heller ikke gården i tellingen i 1801. Lurer derfor på om dette er en mindre plass som står registrert under en større gård.Er det noen som vet noe om dette - gårder og plasser i Enebakk? Om gården også har brukt et annet navn e.l.? Evt. alt annet av interesse - f.eks. bygdebøker e.l. som innholder fortegnelser over bruk etc.Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Enebakk har gards- og slektshistorie i 3 bind. De er meget omfattende og tar med mye stoff om husmenn. Det er Birger Kirkeby som har skrevet bøkene. De er å få kjøpt ved kulturkontoret i Enebakk kommune. Ellers kan de bestilles ved ethvert bibliotek. Jeg skal se om jeg kan finne den plassen du leter etter. Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Det tok ikke lang tid å finne Øvre Linshus. Det var en husmannsplass under Prestegarden og ”Kirkedepartementet skjøtet i 1895 bruket for 2750 kroner til OLAUS SVENDSEN LINSHUS fra Kanten u. Tobøl (Rustad ved Lyseren?)…” sitat fra bind 2 s 125. Kona hans, Inger Marie Thoresdatter var fra Øvre Linshus. Hvis du oppgir din E-post adresse kan jeg scanne inn det som står der og sende til deg. Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Jeg var litt kjapp og glemte at det er noe som heter copyright. Jeg har raskt funnet ut at vi har felles aner på garden Haugstein: Erik Olsen 1629-1720 og hans kone Mari Monsdatter. Jeg kan skrive opp leddene, men det kan ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Dette var meget interessant. Min e-mail er mailto:ljoerg@online.no, så send gjerne det du har ditt.Det er bare et "problem" nå, og det er at du sier han og kona, Inger Marie Thoresdatter, kjøpte bruket i 1895. Vel, folketellingen i 1900 sier at kona heter Thora Hansen - noe som passer langt bedre med min opplysning om at min tippoldemor skulle hete Thora Linshus og komme fra Enebakk (som igjen passer med min farmors navn, Thora Gurine - oppkalt etter begge bestemødre som jo var vanlig). Har du noen forklaring eller mere opplysninger å komme med rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Olaus var gift 2 ganger. Først med Inger Marie Toresdatter (1841-89), deretter med Thora (ca 1839-1928). Barn 1. ekteskap: Hans Christian f 1860, Thorvald f 1864, Karen Lovise 1867-93, Sigvad f. 1871 død samme år. Sophia Augusta 1873-74. Barn i 2. ekteskap: Martha Teodora 1892-93, Marta Lovise f 1893. Det står ikke noe om hvor Thora kom fra. Hun skjøtet Linhus til Anton Dammen i 1919 for kr. 7000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Anton Dammen var sannsynligvis hennes svigersønn (og jeg skjønner nå at Olaus IKKE var min tipp-oldefar).I følge mine opplysninger hadde Thora Linshus to døtre - Agnes (ca. 1880-1962), min oldemor, og Ida som var gift Dammen. Dette var alt jeg visste og da jeg fant Thora på Linshus tolket jeg Olaus som min tipp-oldefar - dette var altså galt.Jeg tror at Thora er den Thora Hansdatter som er oppført på plassen Sætra i 1865 (født 1849 - stemmer med Thora Hansen i tellingen i 1900 - hvor har du 1839 fra?). Hjelper det deg no etil å si noe mer om Thora. Kan du dessuten bekrefte Thoras to døtre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Opplysningene du har fått av meg, er fra Enebakk bygdebok. Det er jo en sekundærkilde og kanskje ikke feilfri. Som du sikkert vet, er kirkebøkene mikrofilmet på Riksarkivet. Sjekk der. Der finner du også bygdebøkene. Jeg har brukt kirkebøker og bygdeboka samtidig, og har derfor funnet veldig mye om min slekt. Kirkebøkene fra Enebakk starter på 1719. Det mangler noen sider og noen sider ser ut til å være litt musespist, men det meste er lett å lese. Manntallet fra 1701 er også mikrofilmet. Det er skrevet med nydelig gotisk skrift, med tydelige bokstaver. Yppelig til trening når du kommer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Da Martha Theodora ble døpt 18/9 1892 var foreldrene Hmd Olaus Svensen f. 1839 og Hst. Thora Hansdatter f. 1848. De bodde i Linshus under Prestegården. Da Martha Lovise ble døpt 12/11 1893 var foreldrene Hmd Olaus Svensen f. 1838 og Hst. Thora Hansdatter f. 1847. Da de giftet seg 19/2 1892 står det at det var andre ekteskap for begge to. Olaus Svensen, fødested Tuggerud under Egeberg 1838 og Thora Hansdtr, fødested Furubraaten u. Børter 1849. Brudgommens far er Snedker Sven Hansen Kanten u. Tobøl, men for bruden står det at brudens far er Hmd. Edvard Andreassen. Forloverne heter Landh. Hans Holmsen og Smed Hans Gundersen Fabriken. Under fødte i 1849 finner jeg Thora f. 25/2, døpt 27/5, foreldre Hans Haakensen og Jensine Jensdatter Furubraaten. Har presten skrevet feil far da de giftet seg, eller kanskje Jensine har giftet seg om igjen? Da Thora ble konfirmert hadde hun oppholdssted Sætra og foreldre Hans Haakensen og Jensine Jensdatter. Kanskje Agnes og Ida er døtre i Thoras første ekteskap? Når er de født? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Anton Dammen var sannsynligvis hennes svigersønn (og jeg skjønner nå at Olaus IKKE var min tipp-oldefar).I følge mine opplysninger hadde Thora Linshus to døtre - Agnes (ca. 1880-1962), min oldemor, og Ida som var gift Dammen. Dette var alt jeg visste og da jeg fant Thora på Linshus tolket jeg Olaus som min tipp-oldefar - dette var altså galt.Jeg tror at Thora er den Thora Hansdatter som er oppført på plassen Sætra i 1865 (født 1849 - stemmer med Thora Hansen i tellingen i 1900 - hvor har du 1839 fra?). Hjelper det deg no etil å si noe mer om Thora. Kan du dessuten bekrefte Thoras to døtre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Laila,jeg hadde ikke sett ditt innlegg da jeg skrev mitt siste. Jeg tror som sagt at Agnes var født i 1880, og er usikker, men tror Ida var yngre.Agnes og Ida er nok fra første ekteskap og jeg er MEGET interessert i deres far. Har ikke engang korrekt ettrnavn på min oldemor Agnes, men tror vet at moren hennes (Thora) altså kallte seg Linshus, og tror at Agnes har brukt dette (senere omgjort til Lind tror jeg, men det er en MEGET lang historie - sjekk innlegg nr. 4462). Men navnet Linshus har hun nok altså "tatt" fra sin stefar.Når det gjelder Thoras foreldre har jeg også antatt at dette er Jensine Jensdtr og Hans Haakensen. Hvordan kan jeg sjekke opp dette med Edvard Andreassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Anton Dammen var sannsynligvis hennes svigersønn (og jeg skjønner nå at Olaus IKKE var min tipp-oldefar).I følge mine opplysninger hadde Thora Linshus to døtre - Agnes (ca. 1880-1962), min oldemor, og Ida som var gift Dammen. Dette var alt jeg visste og da jeg fant Thora på Linshus tolket jeg Olaus som min tipp-oldefar - dette var altså galt.Jeg tror at Thora er den Thora Hansdatter som er oppført på plassen Sætra i 1865 (født 1849 - stemmer med Thora Hansen i tellingen i 1900 - hvor har du 1839 fra?). Hjelper det deg no etil å si noe mer om Thora. Kan du dessuten bekrefte Thoras to døtre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Utflyttede fra Enebakk 17/1 1877: Pige Thora Hansdatter f. 25/2 49 Hvorhen? Christiania. Kanskje hun ble gift første gang der, for jeg har ikke funnet giftermålet i Enebakk. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Lars Har du sett at det bor ei Agnes Hansen, født i Enebak i 1877 på Alna (Damsgård) i Ø. Aker ved folketellinga i 1900. Det står ikke nevnt noen mann der, men hun er gift og har ei datter som heter Marie Hansen, født 29.10.1900. Ellers er det ikke lett å finne noen Anges født i Enebakk rundt 1880 (det har du nok også erfart selv). Det finnes ei Agnis Antonsen, f. 1878 i Enebakk, som bor i Nannestad. Hun er ugift. Når det gjelder Ida så står det i Enebakk Bygdebok, bind III: Dammen u. Rausjø - Anton Petrus, f. 1873 gift med Ida fra Linshus u. Enebakk prestegård, til Tomter. De har imidlertid bodd i Krokeng i Enebakk, som de kjøpte i 1911 og solgte i 1930. Ellers er jeg enig med Laila i at farens navn muligens kan være feiltolket av presten ved vielsen mellom Olaus og Thora. Jeg har ikke kopi av kirkebøkene, men kanskje noen kunne ta en titt på dåpen til disse to Agnes/Agnis for deg og også se etter vielsen for Anton fra Dammen og Ida fra Linshus. Faren til Anton het Olaus Johansen. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har sett på Agnes'er i kirkeboka. Ingen Agnes i 1877, Agnes f. 30/11-1878, uekte, Foreldre Ingevold Hansen Møllerstuen u. Børter og Inger Marie Johansdatter Nygaard. Videre Agnes f. 13/3-1879, ekte, foreldre: Anton Christiansen og Caroline Olsdatter Jahr. I morgen skal jeg se etter vielsen til Ida og Anton fra Dammen. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Heijeg synes ikke noen av disse Agnes er aktuelle. I følge sikre opplysninger fra familien het Agnes' mor Thora Linshus, så det må heller være en annen Agnes fra hennes første ekteskap vi er ute etter.Forøvrig har jeg funnet en Thora Hansen (født 1849 i Enebakk) i Kristiania i tellingen i 1875 i Øvre Voldgt. 14. Tror nok det er henne og at Agnes faktisk er født i Oslo, og at Thora senere flyttet hjem til Enebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg er enig med deg, Lars. Siden hun flyttet fast til Christiania i 1877, var det kanskje for å gifte seg. Har lett etter vielsen til Anton og Ida, men har ikke fått napp der heller. Fant en Anton Olausen født i Enebakk 1876 i 1900-tellingen i Christiania, men han var ugift da. Jeg har ikke kirkebøker som er etter 1900. Har sett etter inn- og utflyttede til Enebakk, men har ikke funnet noen andre enn Thora i 1877 - enda. Jeg tror nok løsningen på gåten ligger i Christiania! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

HeiJeg er enig i det med Kristiania. Hvordan er det med kirkebøker da? Må man lete gjennom for hvert sokn eller finnes det "sentrale" kirkebøker for denne perioden? Er det andre registre - f.eks. hvem som har tatt ut lysing?P.S. Forøvrig takk for all hjelp - mye her som bringer meg langt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

På internettsiden til Riksarkivet finner du oversikt over hvilke kirkebøker de har (se mikrofilm). Disse kan lagres på egen PC for nærmere studier. De samme oversiktene finnes du på lesesalen som kataloger. Disse har også bibliotekene. For hver kirke er det en beskrivelse av sognet. Sogne grensene endret seg etter hvert som det ble bygd nye kirker. På lesesalen har de også adressebøker for Oslo, hvor du kan slå opp på navn eller gateadresse. Mange flyttet ofte. De eldste er mikrofilmet. De har samlige bøker fra ca 1880 (jeg husker ikke nøyaktig), men de har også eldre. Et godt Oslokart er et nødvendig, hvis du ikke er veldig godt kjent. Du må finne den riktige kirken. Kanskje må du leter gjennom flere bøker. Lykke til. Personellet i resepsjonen hjelper deg. På internettsiden til DIS-Norge finner du et minikurs i slektsgransking. Nyttig! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei igjentil de som hjalp meg med mulige dåp for Agnes, kan jeg opplyse at hun sannsynligvis het Agnes Emilie og var født 8.4.1880. Dette har jeg fra en skipsliste i 1907, der min farmors fødselsdag er helt riktig angitt.Kanskje dette kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.