Gå til innhold
Arkivverket

[#6655] Trudvang leirskole/feriekoloni, Lena, Toten


Gjest Grete K. Hvidsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete K. Hvidsten

Er det noen som er kjent i distriktet som kan fortelle meg hva denne gården opprinnelig hette og når den ble bygd. Jeg finner ikke Trudvang som gård i folketellingen i 1900. Oppkjørselen er ved "Overen" gård. Jeg var der på 50 og 60-tallet. Det ble sagt at det var Paulus menighet i Oslo som "eide" stedet, når jeg var der. Det var imidlertid Olav Nygård og kona som drev stedet. Fru Nygård lagde deilig mat og jeg tror det var datteren Ada som var tante. Alle tiders mennesker. Jeg har lett etter stedet, senest i sommer; var på riktig hovedvei, men finner ikke oppkjørselen. Enda vi hadde med finkart. Skulle så gjerne ha visst mer om stedet. hilsen Grete K. Hvidsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Grete.Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med hvordan man finner fram dit, men jeg var også der i 50 årene. Det kan nok stemme at det hører til Paulus menighet. Jeg vokste nemlig opp på Grünerløkka og Paulus krk. var det vi sognet til.* Smil * fra Rigmor i Drøbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Hei Grete! Jeg kom til å tenke på at fru Rotlie kanskje vet det. Hun må ha vært på Trudvang med skoleklasser mange ganger. Eller hvis du ringer skolen kan de kanskje tipse deg om en bussjåfør som kan forklare veien. Mvh Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Stedet heter i dag Toten Gjestegård. Eier er Olav Gran. Ring dit - hils Olav fra meg. Om han ikke vet noe om stedets historie antar jeg at han kan koble deg med noen som kan hjelpe deg. Forøvrig tror jeg at dine opplysningert stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Har slått opp i "Norske Gardsbruk": Om Trudvang, gnr. 200, br.nr. 11 står det bl.a. ".... . Eierne (de nåværende) kjøpte stedet i 1981 av Paulus menighet i Oslo som hadde fått det i gave i 1917 av Andreas Løvlie. Paulus menighet lot Grynerløkka skole i Oslo bruke Trudvang som feriested for sine elever."Trudvang er utskildt fra Rødningsby,g.nr 200, br.nr 1, eier er Konrad Rødningsby. Ringer du Konrad kan han muligens fortelle når, men jeg vil tro på slutten av 1800-tallet; Trudvang har det høyeste br.nr. under g.nr.200 (pr. 1996)Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete K. Hvidsten

Til Tor Rustad, jeg takker for opplysningene. Det dumme var at jeg så skiltet til Toten gjestegaard i sommer, men jeg trodde det ikke var der. Jeg får prøve igjen til sommeren. Min klasse var den første som var på leirskole fra Grünerløkka skole. Klassen hadde jubileumstreff i juni og det ble snakk om Trudvang, men ingen kunne bidra med noe. Jeg skal undersøke videre med de opplysningene du ga meg. Til Rigmor - Kirsten og jeg gikk ut av 7nde 1961. Takk og hilsen fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Heisan Grete !Ja, da har du vært heldig å få svar på ditt spørsmål. I dette forumet er det mange hjelpsomme mennesker. Det er jeg den første til å skrive under på.Jeg gikk ut av 7de klasse på Grünerløkka skole i 1963. Gikk i ren jenteklasse. Mitt etternavn var Waler på den tiden og frøken Solveig Furulund var min lærerinne.* Smil * fra Rigmor i Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.