Gå til innhold
Arkivverket

[#6657] Beer slekten Flekkefjord


Gjest Andreas Leidland
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Leidland

Vet at denne slekten var sentral i Flekkefjord i sin tid. Har tidligere forsøkt å nøste opp i denne slekten, men jeg kommer ikke noe særlig videre. Min bestefar het Andreas Beer Leidland og var født 03 12 1880. Er takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det gikk fortere enn jeg trodde å finne det igjen. Det er fra en tidligere periode enn du for tiden driver med, men du kommer nok bakover til Henrich tilslutt. Det menes at Beer kommer fra utlandet. Opplysningene er hentet fra Kristiansandbøkene. Henrich Larsen Beer fca. 1661 var skipsfører, og fikk borgerskap i Kristiansand i 1692. Han var bosatt i den vestlige delen av Østre Strandgt., mulig nr. 3. Han var fører av skipet Anna Cathrina. I 1695 førte han spaniafareren Concordia. Kristiansands nest største skip. Det var utstyrt som hjelpekrigsskip med 28 kanoner. I 1699 var han siste tur med dette. I 1700 var han stedfortreder for sjefen ved galeiverftet. Nevnes siste gang i 1709. Sannsynlig død det året, for konen ble kalt enke i 1710. Beer ble gift ca. 1686 med Martha Nielsdt. Hånes, død ca. 1739. Datter av Niels Ulfsen Hånes. Ekteparet Beer fikk 7 barn. "Min Beer-datter het Engel Henrichsdatter Beer ca.1696-1/12 1766, gift 1720 med Thomas Christensøn Muldrup ca. 1692-1742. De fikk 15 barn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I Flekkefjord på 1800 tallet fra sild til sålelær. Forfatter Olav Arild Abrahamsen. Der står det litt om Beer. Skulle tro at der også står noe i Bygdebok for Nes Herred Vest Agder. Likedan må der vel stå noe i Kvineadalsbøkene. Jens Henrik Beer eide gården der Tinnfos jernverk er på Øya i Kvinnesdal,han dreiv brenneri og potetdyrking der. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

I bygdebok for Nes herred under gården Nes finner jeg følgende: Kristine Henriksdtr. Beer datter av Henrik Larson Beer og Marthe Nilsdtr. Haanes. Gift ca. 1728 med Gustav Heinrich von Koss f. 1706 i Skedsmo d. 1782 i Flekkefjord. Ekteskapet ble oppløst i 1745 og gustav gifter seg 2 ganger til senere. Paret fikk minst 4 barn: *Marthe Maria f. ca 1728 i Kristansand, g. 1756 m. tollkontrollør Lyth Ørum, Flekkefjord *Lisbeth Marie f. 1730 *Christian Fredrik f. 1733, Offiser *Adam Butscher f. 1734, OffiserDet står også nevnt en bok: Om familien Beer i Norge av Johannes Beer.Videre under gården Sveiga finner jeg flere navn, bl.a. Christopher Beer g. Anne Malene Tjørsvåg og sønnen Anders g. Kristine Lassen. Jens Henrik Beer og Helene Beer.Stort mer finner jeg ikke i Nes Herred, men skal prøve å lete mer....Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der står en byste av Beer i Flekkefjord,like ved parken -i hagen til Hestens Bønn.Kansje Seland har omtalt han i kulturbindet for Nes.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Leidland

Dere har gitt meg mye å arbeide videre med. Takk skal dere ha !!! Er selvfølgelig takknemlig dersom det er noen som har noe mer mvh andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I lokalavisen Agder mandag 22.10 er baksiden fylt med en artikkel og foto,det handler mest om Nicolai Sivert Beer og steinindustrien. Der er foto av bysten av Anders Beer 1801-1863. Monolitten ble tatt ut i Beer sitt brudd Hov ved Iddefjorden. Løp å kjøp AGDER. MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett litt etter Andreas og det var enkelt. Egersund f. 3/12 1880 dpt. 27/3 81, hjemmedøpt, Andreas. Foreldre gmd. Hans Beer Olsen f. 1843 og Marthe Hansdt. f. 1850, Leidland.Gift Egersund 6/9 1877 ungk. hans Beer Olsen Leidland, fødested Hitterø v/Flekkefjord 15/8 1844, far Ole Olsen; og pike Martha hansdt. Omdal, f. Omdal 1857(1), far Hans Jørgensen. Forlovere: Hans Jørgensen Budde? og Tollef Thoresen ? Leidland.Ikke funnet Hans født på Hitterø(Nes),Flekkefjord og Kristiansand (ikke sjekket Egersund). Det er så mye rart med Flekkefjord. I FT finnes 2 Flekkefjord i VA og 2 Egersund i Rogaland. I 1865 finner du en tjenestejente på Omland som heter Marte født i Egesund og er 15 år. Mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Synest å huske at Hitterø/Hidra i nåværende Flekkefjord komune VA engang i tiden ble betjent av presten i Sokendal i Rogaland. Men grunnet farvannet derfra så ble det overført til å bli betjent fra Lund i Rogaland, i dag Lund komune Moi. Noe tidspunkt for dette kan eg ikke anngi. Kansje på grunn av ovennevnte at Berit synes der er noe rart? Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.