Gå til innhold
Arkivverket

[#6666] Astrid Karlsen, f. 1898 eller evt. etterkommere?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg forsøker igjen med dette spørsmålet: Er der noen som kan hjelpe meg med å finne Astrid Karlsen eller evt. etterkommere? Hun blir i folketellingen for 1900 oppgitt å være født i 1898 i Trondenes Tr og er datter til Lydia Mathea Pedersen, f.1870, men noe mer vet jeg ikke om henne. Hennes mor bodde på Buksnes, og var i år 1900 forlovet med Albert Pedersen Melbø, f. 1874 på Dverberg. Jeg har nå søkt på alle tenkelige plasser, men hun er ikke å finne. Er der noen som har Kirkebøkene for Trondenes og som kan tenke seg å slå opp dette for meg? Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager at jeg glemte å nevne at hvis der er personer som arbeider med andre slekter i dette området, så kanskje de kan være obs på dette navnet. I tillegg går jeg utfra at hennes far skrev seg for Karlsen. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sett i "Folk og slekt i Trondenes" både på mora sitt namn i personregisteret og på born av ugifte foreldre kring den tida du nemner, men finn dei ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Astrid står oppført i tellingen i 1900 under Dverberg kommune, bosted Buksnæs, sammen med moren Lydia Pedersdatter, ugift, født 1870 i Rødø og Albert Petersen,født 1870 også ugift. Gården Buksnæs drives av Beret Melbo. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Bjørn. Takk skal du ha for svar. Men siden hun er oppført i FT 1900 å være født i Trondenes så kan det vel ikke tenkes at hun er født andre steder, eller? Kan der ha skjedd feil under tellingen eller kan det tenkes at det er oplyst feil fødselsplass? En annen ting er jo at hvis hun senere giftet seg, hvos kan man da lete? Det blir jo nesten verre enn den berømte nåla. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Arne. Takk for svar! Ja, jeg har disse opplysningene, men det er også alt jeg har klart å finne. Jeg håper derfor at det kan la seg gjøre å spore henne opp. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Et spørsmål til Bjørn Davidsen: Hvilket tidsrom dekker boken "Folk og slekt i Trondenes"? Kan det tenkes at den bare gjelder gamle slekter? For det andre: Er denne boken å få kjøpe idag? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg prøver å rykke litt fram i køen siden jeg ikke er sikker på om Bjørn Davidsen har sett mine siste spørsmål. Jeg håper fortsatt på "napp"! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No har eg gjort det. Boka går til 1900 og har så vidt eg veit med alle døypte i Trondenes fram til då. Boka er til sals hjå forfattarane i Harstad (sjå adressa til dei på Digitalpensjonatet - Bjørkenes og Jensen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, på DP står det visst ingen adresse. Men du kan kontakte Bergjot Bjørkenes, Jota 13, 9438 Harstad (Breivika), tlf. 77.07.59.30. Postnummeret er kan hende endra no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Bjørn. Ja, det var lenge til dag, men jeg prøvde å nå henne i formiddag kl. 10.00, men fikk ikke svar. Skal prøve senere, etter 17.00. Er hun Gårdbruker?:-)). Takk for all hjelp! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, ho er pensjonert teledame, men reiser mykje til borna som bur etter måten langt borte. Elles er ho aktiv i Harstad slektshistoriske forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Bjørn. Det siste spørsmålet var et forsøk på spøk, siden hun hadde "i alle høve bøer på lager". Men det forsto du sikkert: Nattlig humor. Hun var i alle fall en hyggelig og hjelpsom dame. Takk til deg for all hjelp. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.