Gå til innhold
Arkivverket

[#6674] SSDI-dokumenter - hva får man vite?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg funderer på om jeg skal gidde å bestille SSDI-kopier fra USA. Det avgjørende er selvsagt hva man kan få vite gjennom disse dokumentene. Jeg er på jakt etter etterkommere av John og Gertrude Thompson som døde i Pierce county, Washington i 1963 og 1966. Vil man for eksempel få oppgitt navn og daværende bosted på barn av de to via SSDI-dokumentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei på deg, Per Helge. Du får nok ikke det du er ute etter. Dette er opplysningene på søknadsskjemaet du får kopi av: Fullt navn (evt. pikenavn), (dette er egentlig på "arbeidstaker") Adresse, Firma/Arbeidsgiver m/adresse, Fødselsdato/Sted Foreldrenes navn (mors pikenavn), dato for søknad og søkers underskrift.Opplysningene du søker finner du muligens i en obituary / dødsannonse som er mer utfyllende enn de vi har her hjemme. De gir oftest navn på barn og andre nære slektninger, samt en kort fortelling om den dødes livsløp. Ofte om hvilken kirke de tilhørte, og evt. hvor de hadde arbeidet. Så, det er nok en "obit" du trenger. Kanskje du skulle kontakte avisen i det aktuelle området, eller også spørre på Norway List om det er noen som kan slå opp for deg? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for svar! SSDI-indeksen på familysearch oppgir bare dødsmåned. Ettersom dette er i en by med 200000 innbyggere like sør for Seattle, trenger jeg en mer eksakt dødsdato før jeg ber noen lete gjennom aviser for meg. Jeg går ut fra at dødsdatoen framgår av SSDI-dokumentene, eller hva? Hva er forresten Norway List; en epostliste av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Nei, det går ikke frem av det du får om når en person døde. SSDI er Social Security Death Index, altså en index over de som er døde som har søkt om å få Social Security Number. Det du bør gjøre er å finne tak i en som er glad i slektsgranskning i WA, (da jo helst Seattle, som er en virkelig fin by), og få dem til å finne denne døde personen for deg. I New York stat koster dette $7, men det er litt forskjellig med de forskjellige statene. ta en titt her: Kings Co, WA om å bestille forskjellig.Norway List er en e-postliste (som genererer uhorvelig mye mail, men du kan jo f.eks. be om "Digest" mode) Denne lista er veldig hyggelig, med masse amerikanere/australere/newzealendere ol. som leter etter folk i Norge. Der finnes også masse flinke nordmenn som hjelper disse. Tilbake hva får vi? Jo, for eksempel hjelp til det du trenger. Jeg vet at det er folk fra Seattle på lista faktisk. Du kan se mer om den her: Norway List Lista skal være fri for politikk, religion og andre uhumske diskusjoner, kun "norske" temaer. Du kan jo tenke deg hva som florerer: lefseoppskrifter, lutefisk, rosemaling osv. Og spørsmål etter Ole Olsen fra Norway....men den er veldig hyggelig!Jeg har fått flere "obit-er" og dødsattester (da snakker vi offisielle dokumenter, attestert med "rett kopi" ol. fra liste-medlemmer. Og også mange nye gode venner! Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Per Helge,Får du det ikke til på annen måte, så kontakt meg på tor.rustad@c2i.netJeg har en "web-bekjent" i Seattle som skylder meg en tjeneste etter at jeg fant hans norske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tusen takk begge to! Nå tror jeg jeg har klart å ringe inn Gertrude via en oversikt over obiter fra Tacoma. Vi får se om det er riktig dame når bestillingen (fem dollar koster kopien) kommer i posten.PS Etter mine USA-undersøkelser må jeg virkelig få anbefale Rootsweb, som ser ut til å væer svært omfattende og velorganisert med lassevis av kilder for hvert eneste county. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.