Gå til innhold
Arkivverket

[#6675] Waageby i Aker


Gjest Rune Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bjerke

I FT1865 har jeg registrert at det er svært folksomt på bostedet Waageby i Aker, og stort sett folk av arbeiderklassen. Har noen av dere greie på hvor dette er/var? Vågebyveien ligger i dag rett nord for hagekolonien på Rosenhoff - kan det være snakk om leiegårdene mellom Vågebyveien og Strømstadgata?En av mine uløste gåter er et pikebarn som har flere faddere som muligens kan lokaliseres til Waageby. Hennes ugifte mor finner jeg ikke etter pikebarnets dåp i 1858.Dette blir svært lokalhistorisk, men kanskje allikevel...?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Oslo byleksikon: Vågeby, forstadsbebyggelse ved Dælenengen fra 1840 årene med navn etter bøssemaker Hans Olsen fra Vågå. For å få regulert bebyggelsen i de nordlige forsteder ble Vågeby Bygningskommune opprettet 1870(omfattet også Torshov, Sandaker og Bjølsen). Navnet Vågeby ble etter hvert fortrengt av Rodeløkka. Gaten ble oppkalt 1924 etter forstadsbebyggelsen Vågeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Vi snakker m.a.o. tilsynelatende om en hel bydel. Det forklarer et innbyggertall i 1865 på 1440 personer. Takk for oppslaget, Berit!Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Andreassen

Hei! Jeg søker etter min oldefar som er født 1852.Hans navn var Karl Julius Trondsen. Jeg finner ikke ut hvor han er født. Jeg har nøstet opp att han skulle bo i Kristiania i 1900 som logerende hos Anna Throndsen fra Drammen. Jeg har funnet en Anna Throndsen som bodde på Waageby i Aker i 1965. Hun var da 6 år. Altså 41 år i 1900. Kan det være samme person? Kan de være i familie slik at han også kan være fra Drammen? Håper noen kan hjelpe meg. Han ble gift med min oldemor i Kristiania 1978. Hennes navn var Anna Gurine Langerød, men tidligere gift med Hans Lauritz Larsen fra Fredrikshald. Hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Det bor jo en Carl J. Throndsen på Deleneng (Dælenenga) ved FT1865 - kan det ikke være ham? Født 1852 og greier. Anna kan jo være en inngiftet tante, hvis vi skal gjette...Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.