Gå til innhold
Arkivverket

[#6677] Hans Auensen


Gjest Tore Bjølgerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Bjølgerud

Fars oldefar het Hans Auensen og bodde på Tollerud i Sande da han døde i 1882. Det står at han flyttet til Sande i 1825 fra Knemseiet i Strøm (Svelvik), og at han var født i 1793. Muligens hadde han en søster, Kari Auensdtr, som var fadder til et av hans barn. Men jeg klarer ikke å finne dem i Strøm. Jeg finner en Hans Ouensen, 3 år, i 1801-tellingen på Brevik i Lier, og en på 6 år på Støveren i Sigdal. Er det noen som har noe greie på hvor MIN Hans er født, og hvem hans foreldre var? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Hans Auensen f på en plass under Støvern i Sigdal bodde i Jahrkleven på Modum 1865, gift med Ingeborg Kristoffersdatter. Dette kan altså ikke være den personen du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 ligger det ingen gård i Sande som heter Tollerud, men det ligger flere i Sem. Han finnes heller ikke der. Vet du ikke navnet på kona hans heller? Mannen i Modum ser ut til å passe bra. Knem gård ligger i Hurum, så det ser ut som om han er fra Buskerud. Kanskje du skulle begynne med dødsfallet. Der kan det stå veldig mye.(Sande/Sem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Takk for svarene, begge to.Da kan jeg nok utelukke Sigdal.Tollerud er en plass under Ås, vestre i Sande. Knem er i Svelvik, men jeg tror Hurum og Svelvik og Strøm var 1 prestegjeld den gang.I kirkeboka for Sande står det oppført ved dødsfallet at fødested var Strøm sogn. Men der finner jeg ingen ting om han. Noen tilleggsopplysninger: Han giftet seg i 1825 med Marte Maria Amundsdtr, f 1801 på Berg i Sande. Barna deres er alle født på Berg, men jeg har forstått det slik i Sandeboka at det gikk ut med familien der. Barna var Andreas, f 1826, Anne Karine f 1828,Martin f 1833,Peder f 1836 og oldemor Gunhild Johanne f 1839 Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sett på Kommune/pgj på kjeldepunktet under til høyre her nederst på siden. Jeg la merke til noen små forskjeller i barnas fødselsår. Om du ikke har sett det så står de alle under Vestfold og Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen.04.01.1848 gifter Hans Auensen Berg (fødested K?msejet i Hurum, enkemann seg med Anne Mathisdtr Tandberg, begge er 51 år.Brudgommens far: Auen Larsen Kn?ejet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Takk til deg,Berit som gjorde meg kjent med det nede til høyre på siden. Det kjente jeg ikke til. Og til deg Magne, jeg tror du har løst det jeg lurte på, for Auen Larsen var far til kandidaten fra Lier!Ikke visste jeg at han giftet seg igjen som enkemann heller.Det blir noe å fortelle han far! Tusen takk! Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Da Hans døde står det ikke at han var født i Strøm, men STRØMMEN. Du finner Strømmen under Skedsmo, men der finnes det ikke krk.bøker for fødte og konfirmerte i det aktuelle tidsrom. Så har du Strømmen v/Arendal i AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Under Kommune/pgj- på Kjeldetidspunktet Vestfold fylke, finner vi under nr. 0711 Svelvik 1865 og 1900 tellingen for Strømmen i nordre Vestfold(i nærheten av Svelvik). Svelvik har også nr. 0701 og der finner vi 1865 og 1900 tellingen for Svelvik. Så jeg tror nok det er Strømmen i Vestfold det her siktes til.Hilsen en som er fra Strømmen i Skedsmo, men bor i Buskerud. Forøvrig ble Strømmen kirke i Skedsmo bygget i 1920 årene, og før det måtte alle i Strømmen til Skedsmo kirke for de forskjellige handlinger.Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg bøyer meg for det, og jeg sjekket under Skedsmo. Jeg har sjekket døpte i Hurum i 1790 årene, men fant ingen Hans Auensen e.l. der. (Strøm (om det er det samme som Strømmen) tilhørte Hurum på det tidspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg tror du skal holde fast ved den Hans Ouensen du fant på Brevik i Sylling. Dette da hans far het "Ouen Larssen" og var 35 år gammel. Hvis dette stemmer så het moren Anne Hovelsdotter (40 år), og han hadde brødrene Lars (9 år) og Johannes (6 år).I så fall må flytting til Knem i Strømmen (Hurum prestegjeld, Strømmen annex) ha skjedde mellom 1801 og 1825.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.