Gå til innhold
Arkivverket

[#6678] Nikoline Gundersdtr. Bårli, Eidsvold f. 1836


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei!Håper noen er bedre kjent i Eidsvold enn meg. Vi prøver å finne ut mer om denne familien, som reiser fra Oslo til Quebec på Anna Delius 22. april 1869, alle hadde bopel Eidsvold:Ole Nielsen Strandseiet, smed, 40Nikoline Gundersdatter, 33Mari Gundersdatter, 23 (Nikolines søster), Nikolus, 10, Marie, 8, Ole, 4, Gina, 1Jeg mener vi har funnet foreldrene i Baarlidahlen, Eidsvold: Gunder Nilsen, smed, 53 og Marthe Xfersd., 55. Da bodde Marie (21) og Paul (14 - han døde visst ikke lenge etterpå...)hjemme. Det skal også ha vært en Christian og en Anton i tillegg til Nikoline.Men vi finner ikke emigrantene i FT 1865, og har ikke tilgang til kirkebøker for Eidsvold, noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Glemte forresten å nevne at denne Ole Nielsen skulle være født i Sogn eller deromkring - kanskje det er der Strandseie er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen!Jeg blir visst sittende og svare på mine egne innlegg jeg... Leter iherdig selv, og har funnet familien i 1865.De bodde da på BRØSTE i Eidsvold. Nikoline kalles Lina og det står at smeden Ole Nilsen f. ca. 1829 er født på Nesodden. De hadde da barna Nikolai, Ole Gottlieb og Marie.Søsknene til Nikoline (bl.a Anton og Christian) holder til på STRAND Nordre.Der finnes også en Nikolai Gundersen (med søsknene Maren og Ole), som er for gammel til å være Nikolines bror, men som har gitt alle barna nøyaktig samme navn som Nikoline og Ole bruker på sine...Min teori er at Nils Gundersen Nordre Strand og Mari Olsdtr. hadde to sønner ved navn Gunder Nilsen, den ene født 1797 ca., den andre født 1812 ca, og at disse to er fedrene til hhv. Nikolai og Nikoline.Men uten tilgang til kirkebøker for Eidsvold er jeg helt "lost". Kan noen bidra med noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Heidi! Tenkte du begynte å bli lei av å snakke med deg selv :o) I Eidsvold bygdehistorie, gårdshist. bind 3 side 160 Bårlidahlen Smedbgningen (Nordre Bårli) Gunder Nilsen f 1812, husm. og smed i 1865 og 1875. g.m. Marte Kristoffersd. f. 1810, d 1882. Barn: Kristian, Anton, Nikoline, Marie, alle i Amerika, og Gina.Ang. din teori om Nils Gunnersen og Mari Olsd. samme bok, side 109 Nordstrand. Nils Gunnersen fra Rønsen, br. 1800-1815 f. 1765 d 1818 g.m. Mrai Olsd. ra Lynes f. 1767. Barn: Gunner (se neste), Mari, g.m. Ola Olsen, Sø-strand, Anne f. 1803. ENESTE SØNN ga foreldrene føderåd. Gunner Nilsen, br 1815-1852 da han døde 65 år gl. gm. Ingeborg Marie Persd. fra Dorr, d. 1875 77 år. Barn: Nikolai, Ole, Maren, Olava gm. Kristian Halorsen Vesle Dønnum. Gunner Strand var kjent bjørneskytter og god venn av Henrik Wergeland. Gunner kjøpte garden av bygsla kort tid før han døde, og enka ga obl. på hele kjøpesummen til Opplysningsvesenets fond. De to sønnene delte garden, men endelig skyldsetting ble først foretatt 1891.Det stå vider om Nikolai G. Strand og hans Kren og barn.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, Laila!Takk og takk! Jeg trodde hele forumet hadde sloknet, jeg! :-)Så teorien var ikke riktig... Var det ikke litt pussig med alle de parallelle navnene, likevel?Står det forresten noe om hvor Gunder og Marte er fra?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det sto kun det om Gunder og Marte som jeg har skrevet. Det er en navneindex pr. gård i bøkene, men de kan du be om innlån av til biblioteket ditt, og finkjemme. (Gårdshistorien består av 3 bind). Hvis du ikke har et flott bibliotek i Bergen med bra utvalg da....Jeg synes også de navnene er mystisk like. Men det kan jo være tjukke slekta allikevel.Mystisk. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, det er alltid denne finkjemmingen, det tar tid, men det er utrolig hva man finner hvis en bare er tålmodig nok! Jeg bør vel saumfare kirkebøkene også, det kan jo gi gode svar!Takk for hjelpen så langt ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Bårlistua:Kristoffer Olsson f. 1782, 18 år 1801 i tjeneste på Nord-Strand, d. 26.02.1853, 71 år gm. Anne Sørensdotter f. ca. 1780, (står ikke i ft. 1801 for Eidsvoll) d. 29.10.1864, 90 år1. Marte f. 1810, kf. 06.11.1825, d. 23.04.1882 gm. Gunner Nilsen, Bårlidalen smebygning. 2. Olea f. 1813, d. 22.12.1852 gm. skoleholder Hans Embretsen på Haga 3. Søren f. 1815, kf. 10.10.1830, husmann på Sørenstua under Bårli 4. Hans f. 1818, kf. 06.10.1833, i Oslo 1864 5. Karen Sofie f. 1822, kf. 15.10.1837 6. Ole f. 07.05.1826, d. 1826 7. Ole f. 26.11.1828, kf. 15.10.1843, i Oslo 1864 Bårlidalen- Smebygningen:Gunner Nilsen, f. 1812, husmann med jord og smed 1875 gm. Marte Kristoffersdatter fra Bårlistua, f. 1810, d. 23.04.1882 Gunner var sønn av husmann under Frilset Nils Nilsson. f. 1768. d. 03.11.1826, 58 år gl., husmann 1801 gm. Anne Gunnersdotter fra Negarn Frilset. f. 1773. d. 23.02.1852, 80 år gl.1. Nikoline f. 1835 gm. Ole Nilsen 2. Nils Kristian f. 28.02.1838 3. Anton, f. 16.09.1841 4. Marie, f. 1845 5. Gina, f. 1846 6. Paul, f. 08.01.1852At Gunner er fra en plass under Frilset vet jeg av listene over konfirmerte i kommunikantbøkene. I listen over konfirmerte 08.10.1826 finner vi Gunner Nilsen Frilseteie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T.Slettemoen

Hei!Tusen takk for hjelpen!Nå gjelder det "bare" å finne denne Ole Nilsen som var gift med Nikoline Gundersdatter Bårlidalen...Et navn vi har på hans far er Niels Mokru Thoten, det er sagt at han kan være hjemmehørende både i Christiansund og Nesodden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

"Niels Mokrud Thoten" ser ut som et interessant spor. Jeg har foreløpig funnet Mokrud = Måkrud 2 steder, nemlig i Øyer i Gudbrandsdalen og Våler i Solø, dessverre ikke på Toten. Jeg har ikke funnet fram til noen Nils på disse stedene, men det kan se ut til at han reiste mye, dersom en kan stole på at han har kontakter til Kristiansund og Nesodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Halvor,Dette var jo interessante spor! Jeg forsøkte meg på Mokru litt rundtom, men det er klart at Måkrud kan være sannsynlig modernisering... Jeg må vel kanskje til i kirkebøkene, skal jo mye til å finne ham igjen i 1801 eller 1865 når vi ikke vet hvor han er!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.