Gå til innhold
Arkivverket

[#6680] Mary Jacobsdtr. f. 8.6.1850 m/ fam. i Wisconsin 18


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan noen hjelpe med disse? Selvfølgelig vet vi ikke hvor i Norge de kom fra, eller hvilken havn som var utreisehavn - alle hint mottas med stooor takk!"Halvor (Henry) Halvorsen from Norway. His father was Knut and his mother is Greta. Halvor must have been born approx 1850; his wife is also from Norway. Her name is Mary Jacobson; she was born 8 JUN 1850. Her father is Jacob Christianson and her mother is Inger M. Christianson."Halvor og Mary fikk sønnen Charles i Port Edwards, Wood county, Wisconsin i 1880. I denne tellingen er Halvor 30 år, Mary 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du går til familysearch og søker på barn i Norge (all provinces) med foreldre Knut Halvorsen og Greta, finner du barnet "Knudsen", født på Kongsberg 30.3.1853. Foreldrene heter Knud Halvorsen og Grethe Andersdatter.Kanskje det er et sted å starte?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Kjell,Takk for tipset! Dessverre klarte jeg ikke å finne dem på Kongsberg i 1865, så de har kanskje flyttet. Jeg har søkt på Gret Andersd. i hele Norge uten hell... Flere ideer?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Jeg fant disse på Vital Index Records, CD fra LDS:KNUDSDATTER, Maren Helene Christening Gender: Female Birth Date: 15 Aug 1844 Christening Date: 13 Oct 1844 Recorded in: Sandsvaer, Buskerud, Norway Collection: Hedenstad; Den Norske Kirke Father: Knud HALVORSEN Mother: Grethe Maria ANDERSDR Source: FHL Film 124112 Dates: 1839 - 1849KNUDSDATTER, Anne Maria Christening Gender: Female Birth Date: 19 Dec 1845 Recorded in: Sandsvaer, Buskerud, Norway Collection: Hedenstad; Den Norske Kirke Death Date: 1 May 1846 Father: Knud HALVORSEN Mother: Grethe Maria ANDERSDR Source: FHL Film 124112 Dates: 1839 - 1849KNUDSDATTER, Maren Helene Christening Gender: Female Birth Date: 10 Dec 1846 Christening Date: 14 Feb 1847 Recorded in: Sandsvaer, Buskerud, Norway Collection: Hedenstad; Den Norske Kirke Father: Knud HALVORSEN Mother: Grethe Maria ANDERSDR Source: FHL Film 124112 Dates: 1839 - 1849KNUDSEN, Christening Gender: Male Birth Date: 20 Mar 1849 Recorded in: Sandsvaer, Buskerud, Norway Collection: Hedenstad; Den Norske Kirke Death Date: 20 Mar 1849 Father: Knud HALVORSEN Mother: Grethe Maria ANDERSDR Source: FHL Film 124112 Dates: 1839 - 1849Kanskje også verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

En annen ting, vet du hvor familien (i USA) var i 1900? I denne censusen står det jo en del fine opplysnigner) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei!Jeg skal sjekke ut disse navnene, godeste Knudsen kan jo godt ha vært en Halvor! :-)Familien ble forøvrig i Wisconsin - er usikker på når disse døde, men det bør jo være mulig å finne Charles eller Ida Halvorson, som da ville være i 20 årene...Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Heidi! Joda, jeg fant dem. Gå hit: Census 1900 Wisconsin og lagre den hos deg (helt trygt, det er en tif-grafikkfil med census-infføring for Halver, Mary, Charles og Ida. Her står det bl.a. at de immigrerte i hhv. 1872 og 1871. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Og, så. Hvis vi ser litt på fru Halverson (Mary)s familie, Jacob Christianson og Inger M. kan jeg ikke fri meg fra og tro at dette kan være rett ektepar: CHRISTENSEN, Jacob Age: 26 Marriage Wife: Inger Maria TORSTENSDR Age: 27 Marriage Date: 24 Aug 1844 Recorded in: Sandsvaer, Buskerud, Norway Collection: Hedenstad; Den Norske Kirke Husband's Father: Christen HERBRANDSEN Wife's Father: Torsten HANSEN Source: FHL Film 124112 Dates: 1840 - 1849Disse to finner du så her: 1865 sandsværHer er ett par barns dåp: JACOBSEN, Christian Christening Gender: Male Birth Date: 8 Mar 1845 Christening Date: 6 Apr 1845 Recorded in: Sandsvaer, Buskerud, Norway Collection: Hedenstad; Den Norske Kirke Father: Jacob CHRISTENSEN Mother: Inger Maria TORSTENSDR Source: FHL Film 124112 Dates: 1839 - 1849JACOBSDATTER, Maren Kistine Christening Gender: Female Birth Date: 8 Jun 1848 Christening Date: 30 Jul 1848 Recorded in: Sandsvaer, Buskerud, Norway Collection: Hedenstad; Den Norske Kirke Father: Jacob CHRISTENSEN Mother: Inger Maria TORSTENSDR Source: FHL Film 124112 Dates: 1839 - 1849Flere var det ikke på cd'ene. (du ser at årene slutter på 1849). Hva tror du?` Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Og, hvis det ovenstående er rett, flyttet også Christian Jacobsen Brænde til Amerika: EmigrantprotOg, jeg tror faktisk dette er tjukke slekta og. Noen av Herbrandsen dro også til amerika sammen med Christian. FT1865 Brænde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei!Jeg har puslet litt... Johannes Herbrandsen (som reiser til USA sammen med Mary/Marens bror Christian) var ikke hjemme i 1865. Jeg fant Johannes som læredreng i smedyrket i 0624 Eker i Houg prestegjeld. I samme kommune, i Hoen, finner jeg Mariane Jacobsd. Tjenestepige ug 21 k Sandsvær. Det kan jo være henne... eller var hun litt gammel?Har forresten ikke kommet noe videre med Halvor Knuds. Halversen. Finner ikke familien i 1865, verken i Sandsvær/Hedenstad eller annensteds. Kanskje er jeg begynt å se meg blind på disse? :-)Heidiigjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei.Jeg kan opplyse om at Jacob Christensen var bror til min manns tippoldefar, Herbrand Christensen. Han var gift med Marthe Margrethe Torstensdatter. Så brødrene var gift med hver sin søster og bodde på hver sin Brenne gård. Jeg tror nesten hele slekten emigrerte til Amerika. Min manns oldefar, Christian Herbrandsen og hans familie reiste over, og bare Thorvald Christiansen som er min manns bestefar kom tilbake. Jeg hadde et innlegg om denne familien her den 23.08.01. Jeg kjenner ikke noe til familien i USA, dessverre.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Turid,Så flott da! Jeg kan godt sette deg i kontakt med Debbie, gift Potter, som jeg har undersøkt dette for... Hun har visst god kontroll over ihvertfall sin side av slekten i USA, og kan kanskje hjelpe deg med din!? Men da må jeg vel ha e-posten din? Min er heidi@slettemoen.comHeidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fra USA har jeg fått fødselsdatoen til Halvor K.(nudsen?) Halvorsen, den skal være 14.5.1851. Har noen kilder fra f.eks. Sandsvær på den tiden hadde det vært supert om dere kunne sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.