Gå til innhold
Arkivverket

[#6682] Kristoffer Mathias Stephensen fortsettelse


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Kristoffer Mathias Stephensen født 23 08 1878 uekte i Eid , er ikke funnet i årene frem til 1904 og heller er jeg ikke sikker på om jeg har funnet hans mor Anne Olsdatter født 1857 i Eid , da de ikke er å finne sammen noen sted .Den Anne Olsdatter som er funnet giftet seg i 1891 i Bergen og oppgir at hun bor i Daviken . Om hun var mor til Kristoffer hvorfor tok hun seg da ikke av han ???Anne Olsdatter påsto at Steffen Kristoffersen på Myroldhaug gård var far til Kristoffer , men dette benektet han . Det som idag kan vise seg , er at Kristoffers far er spanjol , sier ryktene i Eid . På den tiden la det til en båt i Eid full av spanjoler ???Det som jeg ønsker å vite er , historien til Kristoffer frem til 1904 og hvor han er fra 1904 og frem til 1907 da han flytter til Oslo . Om det faktisk er riktig Anne og om ryktene om Kristoffers far er spansk !Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fostad

Hei Marie! Jeg tror vi er mange som har stor glede av å fundere på Kristoffer og Anne! Fint at du starter på nytt nå; jeg kommer med noe jeg fant for en stund siden, men var for usikker på til å legge inn. Nå gjør jeg det likevel: På gården Starheimsæter i Eid finner du ved FT 1900 enken Anne Starheimsæter, gårdbrugerenke og selveier, styrer av gården, født i Eid 1841, - og sønnen Kristoffer Olsen, som er født 1879 og driver med gårdsarbeide. Lite sannsynlig at dette er dine, men dersom noen kan sjekke når denne Anne giftet seg, og hva hun hette da, får jeg det ut av hodet! Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for innleggene !Spanjolene som kom til Eid med båt , skal vist ha jobbet på gårdene en stund . Er det da mulig at de kan være registret et sted ??? Og hvordan finner jeg eventuelt båten de kom med ??Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Jeg har funnet Kristoffers datter Solveig født 1909 , og hun lever !!!! Hun kan desverre ikke fortelle noe om sin far , da hun ble fraskilt sin far veldig ung , under tragiske omstendigheter .Har fortsatt ikke funnet hverken Kristoffer eller hans mor Anna/Anne i tidsrommet 1892-1904 .Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Nå har jeg søkt det meste , og finner ingen ting . Spanjolene tror jeg det bare er å glemme (rykte) .Har jeg noe annet mer å gjøre nå enn å gå ut fra at jeg har funner riktig mor (Anne) til Kristoffer , eller er det noen der ute som har noen gode forslag , for det trenger jeg nå !!!Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke fulgt med saken din på en stund da jeg ikke hadde mere å bidra med. Men jeg har et forslag, om du da ikke allerede har gjort det. Har du sjekket innflyttet til Bergen, eller dødsfallet til den Anne i Bergen du tror det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har sjekket dødsfall i Bergen og har ikke funnet henne , har også sjekket innflyttet uten resultat . Det hadde vært deilig å funnet noe som bekrefter slektskapet , så jeg kan finne mine rette forfedre , vil gjerne være sikker !! Har også prøvd å lete videre på hvor Kristoffer er i FT 1900 , fortsatt uten resultat .Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Idag har jeg dobbelsjekket innflyttede i kirkebøkene i Bergen , sjekket igjen de få adressebøkene som var . Er det noen som vet om noe annet sted jeg kan lete , i tidsrommet 1892-1903 i Bergen ???Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Dobbelt sjekket med klokkerbøkene i Eid . Kristoffer sto oppført med fult navn til sin konfirmasjon 1892 med Myroldhaug til etternavn og Myklebust som bosted ?Er det noen der ute som vet noe om disse gårdsnavnene på denne tiden , som kan være til hjelp ?Fant også ut når Kristoffers antatte besteforeldre døde , Stine Hansine døde i 1892 og Ole i 1898 .Vil tro at Kristoffer flyttet fra Eid i denne perioden ??Han er ikke registrert som utflyttet !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Terje Hatvik

Hei! Eg kan eigentleg ikkje koma med noko nytt når det gjeld evt. foreldra til denne Kristoffer, men eg tenkte litt på følgjande:Derom det no har verkeleg var ein større båt full av spanjoler (eller - for den saks skuld - portugisarar - (nordmenn har jo tradisjonelt vore omtrent like unøyaktige i omtalen av folk frå det såkalla 'Syden' som det dei ofte er av oss. I spanske jounalar og registre kan nordmenn like gjerne vera oppført som svenskar eller under sekkeposten skandinavar); som la til hamn i Eid i Nordfjord seinvinteren 1877/1878, så vil eg tru at dette fins registrert / nedteikna i eitt eller anna register av offisiell karakter.Om ikkje ei kyrkjebok så i alle fall ein journal for den lokale lensmannen, eller - endå betre - ein tolljournal (?).For dersom desse spanjolane hadde eit offisielt ærend (eksempelvis handel) i Eid [og kvifor skulle dei elles vera der? - Eid er jo langt utanfor allfarveg; i alle høve sett frå ein spanjol eller portugisar sin synsvinkel], så difor vil eg tru at besøket var notert av ein eller annan offisiell tenestemann i 'embeds medfør'; altså registrert i ein eller annan protokoll.Og dersom dei no hadde eit ærend i Eid, i kva slags ærend- og kva slags varer: Skiferheller? Fisk?? Tømmer??? Andre varer????Eg påstår sjølvsagt ikkje at desse spanjolane (eller kva dei no var) laga 'oppstyr' i bygda, men for meg er det innlysande at dei MÅ ha blitt lagt merke til. Eg meiner, kor daglegdags var det med spanjolar eller portugisarar i Nordfjord for over 120 år sidan??Eg trur difor det kan vera vel verdt å "tråla" gamle toll-journalar og liknanade etter eitt eller anna 'skibsanløp' omtrent ein åtte-ni månader før denne Kristoffer vert fødd.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Hei! Eg kan eigentleg ikkje koma med noko nytt når det gjeld evt. foreldra til denne Kristoffer, men eg tenkte litt på følgjande:Derom det no har verkeleg var ein større båt full av spanjoler (eller - for den saks skuld - portugisarar - (nordmenn har jo tradisjonelt vore omtrent like unøyaktige i omtalen av folk frå det såkalla 'Syden' som det dei ofte er av oss. I spanske journalar og registre kan nordmenn like gjerne vera oppført som svenskar eller under sekkeposten skandinavar); som la til hamn i Eid i Nordfjord vinteren 1877/1878, så vil eg tru at dette fins registrert / nedteikna i eitt eller anna register av offisiell karakter.Om ikkje ei kyrkjebok så i alle fall ein journal for den lokale lensmannen, eller - endå betre - ein tolljournal (?).For dersom desse spanjolane hadde eit offisielt ærend (eksempelvis handel) i Eid [og kvifor skulle dei elles vera der? - Eid er jo langt utanfor allfarveg; i alle høve sett frå ein spanjol eller portugisar sin synsvinkel], så difor vil eg tru at besøket var notert av ein eller annan offisiell tenestemann i 'embeds medfør'; altså registrert i ein eller annan protokoll.Og dersom dei no hadde eit ærend i Eid, i kva slags ærend- og kva slags varer: Skiferheller? Fisk?? Tømmer??? Andre varer????Eg påstår sjølvsagt ikkje at desse spanjolane (eller kva dei no var) laga 'oppstyr' i bygda, men for meg er det innlysande at dei MÅ ha blitt lagt merke til. Eg meiner, kor daglegdags var det med spanjolar eller portugisarar i Nordfjord for over 120 år sidan??Eg trur difor det kan vera vel verdt å "tråla" gamle toll-journalar og liknande etter eitt eller anna 'skibsanløp' omtrent åtte-ni månader før denne Kristoffer vert fødd.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipsene !Skal sjekke dette med toll-journaler osv , er det noen som eventuelt vet om dette er på internett ?? Tror Kristoffer var litt av en luring ! Har fått en liten historie på at Kristoffer kan ha vært i Tyskland for å montere maskiner ? Hvordan klare å finne ut av det ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.