Gå til innhold
Arkivverket

[#6689] Andreas Anderson fra Berg i Østfold


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,I kirkeboken for Berg 1852 finner jeg Andreas Anderson Fruminde 23 år gammel født i Sverige giftet seg med Anne Kirstine Amundsdtr Rødsgrunden 27 år gammel født i Berg. Som fedre til de to er oppgitt Anders Olsen og Amund Svendsen. I kirkeboken for Berg 1845 finner jeg blandt konfirmerte Andreas Fruminde f. 27.10.1830 i Steneby i Sverige. Foreldre er oppgitt til å være Anders Janson og Maria Andersdtr.Far til Andreas er for de to ulike kildene oppgitt til å hete hhv Anders Olsen og Anders Janson. Kan dette være samme person slik at enten Olsen eller Janson er en skrivefeil ? Kan jeg være så uheldig at det på gården Fruminde i Berg kan ha vært to forskjellige Andreas'er som er like gamle eller kan jeg anta at at dette er samme person ? Dersom noen vet noe om begge disse Andreas'er så vil alle opplysninger mottas med takk.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er ein mulighet til, nemlig at far til Anders var Jan Olson, og at Anders første gang er oppgitt med eget patronymikon og neste gang med farens patronymikon som da var tatt i bruk som familienavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Takk for svar, du har helt rett idet. Jeg må nok få lånt noen mikrokort fra Steneby og sjekket opp i dette. Er det noen andre som vet noe om beboerne på garden Fruminde i Berg, hvem bodde der folketelling 1865 ? (Jeg finner Fruminde i 1865 tellingen her på nettet, men jeg får opp en helt annen gård) All hjelp monner. Er det noen som tilfeldigvis har mikrokort fra Steneby i Sverige som kan sjekke dette ?Hilsen Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.