Gå til innhold
Arkivverket

[#6695] hedemarkinger på alle kanter


Gjest eva mostika
 Del

Recommended Posts

Gjest eva mostika

som ekte finnmarking har det vært traumatisk å finne ut at alt det ekte finnmarksblodet egentlig er vatten fra Mjøsa og glomma.... trenger tips om gode kilder, forbindelser, da jeg ser at nesten alt jeg gjør fra nå av vil være lokalisert til "Alf Prøysen land" Tilfeldighetene har villet at jeg uten kjennskap til disse fakta, har funnet en mann fra ? ja, hva tror dere ? Hedemarken!!!! Det er mer mellom himmel og jord.....Takker ellers for alle spennende innlegg...dette med slektsforskning er det lureste jeg har funnet på.....hei, hei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Tror du må være mer spesifik. Prøysenland er mer presist Ringsaker - ingen bygdebøker med slektsinfo, nesten ikke kirkebøker på nett. Sjekk folketellinger og kirkebøker på mirofilm/sh.Ellers finnes http://home.online.no/~hedslekt/ ellers finner du noen lenker på www.slektshistorielaget.com - se nærliggende kommuner under Kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva mostika

skulle egentlig være litt morsom, ble litt flåsete... Jeg er ute etter tips om hedemarksbygdene generelt, da det viser seg at nesten alle mine forfedre på ett eller annet tidspungt kom fra hedemarken. vågå ?(er det hedemark?) narjordet,Rendalen mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det var nok mange frå "Hedemarken", før din mann, som dro til Finnmark. Etter "storofsen" på slutten av 1700-talet dro mange nordover, særleg til indre Troms. Men fleire av desse dro vidare til Finnmark, t.d. Tana. Rendalen er i Hedmark, medan Vågå er i Oppland. Dersom du kjem fram med namn, kan det godt hende det er nokon her som kan hjelpe deg på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

RHD ved universitetet i Tromsø (Hurra, tilbake til Nord-Norge!), har endel årganger av kirkebøkene for Ytre og Øvre Rendal liggende på nett (www.rhd.uit.no), i tilfelle du ikke visste det. Jeg har selv noen generasjoner med forfedre derfra. Rendalsboka til Bull med oppdateringsverk er gode kilder.Jeg har klokkerbok for Vågå 1894-1939, dersom du skulle ha så fersk slekt derfra.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lill-reidun andersen

tipp-olefar christen cristoffersen f. 1813,gift med karen nielsdtr. han var muligens skredder. de fikk en sønn i 1838.hans navn var karl martin william kristensen og de bodde da på ekeberg i cristiania.er det noen som har opplysninger om begge disse to så er jeg taknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.